Annin tavoitteena on tarjota oppilaille merkityksellisiä hetkiä oppimisen parissa. Englannin kielen sivuaineopinnot antavat mahdollisuuden toimia luokanopettajan työn lisäksi aineenopettajana. Lue Annin opiskelusta ja elämästä Joensuussa.
– Olen Anni Hermas ja kotoisin Järvenpäästä.
Miten päädyit luokanopettajaopiskelijaksi?
– Päädyin ensin korkeakouluun opiskelemaan sairaanhoitajaksi pääkaupunkiseudulla, mutta melko nopeasti tajusin, ettei se ollut ihan se oma juttuni. Luovuus ja englannin kielen taito ovat olleet vahvuuksiani koko koulutaipaleeni aikana, ja huomasin kaipailevani näiden perään. Alanvaihtoa pohtiessani tajusin melko nopeasti, että nämähän saisi kätevästi yhdistettyä luokanopettajaopinnoissa. Hainkin seuraavassa yhteishaussa luokanopettajakoulutukseen ja päästyäni sisään, sain englannin kielen ja kulttuurin sivuaineoikeuden. Kaipasin samalla maisemanvaihtoa, joten Itä-Suomen yliopisto tarjosi siihen oivan mahdollisuuden!
Oliko opiskelukaupunkisi Joensuu sinulle ennestään tuttu ja miten kotiuduit?
– Joensuu ei ollut ennestään tuttu ja kävin ensimmäistä kertaa Joensuussa muuttopäivänäni. Kotiutuminen oli kuitenkin nopeaa ja luonnollista, sillä pohjoiskarjalainen leppoisa ote elämään sopii itselleni mainiosti. Ennakkokäsityksiä ei pahemmin ollut ehtinyt muodostua, mutta eniten minut yllätti ihmisten ystävällisyys sekä etenkin tuttavallisuus esimerkiksi naapurien kesken!
Mikä on aivan ensimmäinen muistosi kampuskaupungista yliopisto-opiskelijana?
– Ensimmäinen muisto kolmen vuoden takaa on tuutorien järjestämä fuksipiknik, jossa pääsi ennen opintojen aloitusta tutustumaan kurssikavereihin. Se oli mukavan rento tapahtuma, jossa ei tarvinnut turhia jännittää.
Mikä on aivan parasta luokanopettajan opinnoissa?
– Ihan parasta omissa opinnoissani on ehdottomasti käytännönläheisyys, sillä opintoihin sisältyy esimerkiksi taito-ja taideaineiden opiskelua sekä useita harjoitteluita kouluissa. Lisäksi opiskelu on todella yhteisöllistä, joka käy yksiin alan sosiaalisuuden kanssa.
Mikä erityinen tapahtuma on jäänyt mieleesi?
– Itselleni tuutorointi kokonaisuudessaan oli ihan mahtava kokemus! Meillä oli tosi upea tuutoriporukka, jonka kanssa fuksien opastaminen ja osallistaminen osaksi yliopiston yhteisöä oli todella mieleenpainuvaa ja kivaa.
Muista monia erityisiä hetkiä opintojen varrelta, esimerkiksi sen, kun sain ainejärjestömme, Popsi ry:n hallituksen grafiikkavastaavana luoda haalarimerkit vuosijuhlaamme sekä silliaamiaiselle. Nämä ovat hallituksen järjestämiä tapahtumia, joihin saa osallistua ainejärjestön jäsenenä tai kutsuvieraana. Vujuihin eli vuosijuhliin, joissa juhlitaan ainejärjestön vanhenemista, pukeudutaan näyttävämmin perinteisesti iltapukuihin ja frakkeihin, sekä syödään usean ruokalajin illallinen. Akateeminen silliaamiainen eli sillis on puolestaan vuosijuhlien jälkeisenä päivänä järjestetty tapahtuma, jossa on rennompi meininki ja tietysti haalarit jalassa! On edelleen huikeaa bongata itse suunniteltujen merkkien vilahtavan tapahtumaan osallistuneiden haalareissa.
Oppilaita on monenlaisia ja täten myös erilaisia luokanopettajia tarvitaan. Moninaisuus on ehdoton rikkaus, joten on hyvä pohtia, mitkä piirteet itsessä tukevat luokanopettajan työtä.
Anni Hermas
Miten kuvailisit Joensuuta ja kampusta?
– Joensuu on yhteisöllinen opiskelijakaupunki, jossa on loistavat urheilumahdollisuudet. Kaupungista löytyy monia ulkoilu- ja urheilupaikkoja, joista pidetään hyvää huolta. Luonto on lähellä ja välimatkat pieniä etenkin keskustan alueella, joten liikkuminen paikasta toiseen on myös näppärää! Lisäksi Joensuu sekä muut toimijat järjestävät monia erilaisia tapahtumia, joihin on usein ilmainen sisäänpääsy.
Kampuksella parasta on yhteisöllisyys sekä miellyttävät opiskelutilat. Henkilökunta moikkailee ja opiskelukavereihin törmää oikeastaan aina, kun kampuksella käy!
Mitä harrastat vapaa-ajalla?
– Olen harrastanut jalkapalloa ala-asteelta lähtien, ja vaihdoinkin joukkuetta muuttaessani pääkaupunkiseudulta. Lisäksi harrastan maalaamista, piirtämistä sekä lukemista. Olen myös aktiivisesti mukana ainejärjestötoiminnassa.
Mikä on unelmatyösi, mitä odotat tulevaisuudelta?
– Unelmatyöni on tarjota oppilaille merkityksellisiä hetkiä oppimisen parissa. Unelmatyöpaikkani on työskennellä joko pienessä kyläkoulussa ala-asteella luokanopettajana tai vaihtoehtoisesti englannin kielen aineenopettajana lukiossa.
Annin vinkit luokanopettajan työstä haaveilevalle
– Luokanopettajan työ on monipuolista, paljon antavaa, yhteisöllistä sekä paljon muuta! Oppilaita on monenlaisia ja täten myös luokanopettajia tarvitaan erilaisia. Moninaisuus on siis ehdoton rikkaus, joten on hyvä pohtia, mitkä piirteet itsessä tukevat luokanopettajan työtä.
1. Ole rento oma itsesi! Sinusta löytyy varmasti monia vahvuuksia, jotka pääsevät parhaiten esiin, kun annat luvan itsellesi suoriutua hakuprosessista omalla tyylilläsi. Koehetket saavat jännittää, mutta muista antaa persoonallisuutesi tulla esiin, sillä se on tärkeää!
2. Kannattaa seurata kasvatustieteellisiä uutisia sekä artikkeleita. Saat niistä tietoa alan kehityksestä sekä pinnalla olevista aiheista. Nämä auttavat valintakokeisiin valmistauduttaessa.
3. Älä pelkää epäonnistumista. Vaikka VAKAVA-koe tai soveltuvuuskoe eivät menisikään ensimmäisellä yrityksellä putkeen, älä luovuta. Saat jokaisesta yrityksestä arvokasta kokemusta seuraavan vuoden hakuun, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää!
Mitä muuta haluaisit kertoa opiskelustasi?
– Luokanopettajaopinnot antavat mahtavat lähtökohdat oman opettajaidentiteetin luomiseen, joka muovautuu opiskelun aikana. Luokanopettajaopinnoissa pääset osaksi opiskeluyhteisöä, jossa samanhenkiset ihmiset viettävät tiiviisti aikaa opintojen merkeissä. Meillä on myös aktiivinen ainejärjestö, joka tarjoaa tukea ja luo tapahtumia pitkin lukuvuotta, jotta jokainen saa kaiken irti opinnoistaan!