Monitieteiseen Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa DIGS -tutkimusyhteisöön kuuluu tutkijoita filosofisesta tiedekunnasta, luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnasta sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. Digitalisoitumisen käsitämme tapahtumasarjana, joka on samanaikaisesti kulttuurinen, yhteiskunnallinen ja teknologinen.
Tutkimuksemme kohdistuu digitalisoituneen yhteiskunnan tarjoamiin uusiin oppimismahdollisuuksiin ja -välineisiin sekä myös digitalisaation asettamiin vaatimuksiin ja odotuksiin eri konteksteissa ja eri elämänalueilla, kuten työssä, koulutuksessa ja jokapäiväisessä arjessa.
Tutkimusta tehdään monenlaisista teoreettis-metodologisista lähtökohdista. Teknologian ja digitalisaation nopea kehitys pitää tutkimusteemat jatkuvasti ajankohtaisina ja tarjoaa samalla myös uudenlaisia mahdollisuuksia tutkimusmenetelmiin. Samanaikaisesti digitalisaatio tarvitsee myös yhteiskuntatieteellistä analyysia siihen kietoutuvista valtasuhteista ja kulttuurisista oletuksista.
Monitieteinen tutkimusyhteisömme kokoaa yhteen tutkijoita, jotka tarjoavat digitalisaatioon uusia näkökulmia esimerkiksi kasvatustieteiden, sosiologian, psykologian, yhteiskuntapolitiikan, tietojenkäsittelytieteen, sosiaali- ja terveysjohtamisen, hoivantutkimuksen, nuorisotutkimuksen, organisaatiotutkimuksen, sukupuolentutkimuksen, tieteen- ja teknologiantutkimuksen (STS), ja kriittisen vammaistutkimuksen ulottuvuuksista.
Tutkimusyhteisöön ovat tervetulleita kaikki digitalisaatiosta kiinnostuneet tutkijat uravaiheesta tai rahoitusmuodosta riippumatta.