Itä-Suomen yliopiston Digipalvelut on yliopistopalveluihin kuuluva IT- ja opetusteknologiapalveluita tuottava asiantuntijayksikkö. Yksikössä työskentelee kuutisenkymmentä eri osaamisalojen IT-asiantuntijaa. Vankan perustan erinomaisille palveluille luovat huippunopea UEF-kampusverkko ja kansallinen FUNET-verkko.
UEF-käyttäjätunnus
Itä-Suomen yliopiston tietojärjestelmiin kirjautumiseen tarvitaan henkilökohtainen UEF-käyttäjätunnus. Käyttäjätunnus ja sen käyttöoikeudet perustuvat opinto-oikeuteen ja/tai henkilöstötietojärjestelmään tallennettuun työsopimukseen. Käyttäjätunnuksen salasana on voimassa 13 kuukautta. Kun vaihdat salasanaa, huomioi salasanan vaatimukset.
Käyttäjätunnuksen pystyy aktivoimaan vain kerran UEF-toimintaympäristöön. Jos käyttäjätunnus on olemassa, ohjataan uuden roolin mukaiset käyttöoikeudet olemassa olevalle käyttäjätunnukselle.
Huom! Älä koskaan aktivoi toista tunnusta! Jos et muista käyttäjätunnustasi, kirjaudu salasananvaihtoon Suomi.fi-tunnistautumisen kautta.
Sähköpostiosoitteet ovat henkilökunnalla muotoa etunimi.sukunimi@uef.fi ja opiskelijoilla muotoa tunnus@student.uef.fi. Huomioi, että M365-ympäristöön (esimerkiksi sähköposti ja Heimo-palvelut) kirjautuminen tehdään muodossa tunnus@uef.fi.
Lisätietoa käyttäjätunnuksista ja käyttöoikeuksista löydät myös Heimosta (vaatii kirjautumisen).
Henkilökunnan käyttäjätunnus
Jos sinulla on ollut aiemmin käytössäsi UEF-käyttäjätunnus (henkilökunta, opiskelija, avoin yliopisto-opiskelija tai erilliset haetut käyttäjätunnukset), saat aiemman tunnuksen käyttöösi salasanan vaihdon (kirjautuminen Suomi.fi-tunnistautumalla) kautta työsopimuksen astuessa voimaan. Tunnus on tarkistettavissa salasanan vaihdossa kohdasta: My account – Username.
M365-ympäristössämme on käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, joka tulee ottaa käyttöön, kun tunnus on valmiina käytettäväksi. Katso tarkemmat ohjeet kaksivaiheisen tunnistautumisen kohdasta.
Uusi käyttäjätunnus on aktivoitavissa seuraavaan päivään mennessä siitä, kun työsopimus tallennetaan henkilöstötietojärjestelmään tai aikaisintaan kaksi viikkoa ennen työsopimuksen alkamista.
Käyttöoikeuksien voimaantulo edellyttää, että työsopimus on tallennettu henkilöstötietojärjestelmään.
Käyttäjätunnuksen aktivointi
Käyttäjätunnuksen aktivointi tapahtuu Suomi.fi-tunnistautumisen kautta täällä: https://iam-app.uef.fi/activate/.
Käyttäjätunnuksen aktivoinnin aikana:
- Hyväksyt käyttösäännöt.
- Tarkistat henkilötietosi ja valitset kutsumanimesi.
- Valitset käyttäjätunnuksesi.
- Asetat tunnukselle salasanan (katso Salasanan vaihtaminen -kohdasta salasanavaatimukset).
- Saat henkilökuntasähköpostiosoitteen perustuen kutsumanimeesi ja sukunimeesi.
- Tarkistat tiedot ja hyväksyt tunnuksen aktivoinnin.
Tunnus ja sähköposti on käytettävissä noin neljän tunnin kuluessa aktivoinnista, mikäli työsuhde on jo voimassa. Muutoin tunnus on aktivoitu ja valmiina käyttöön sinä päivänä kun työsuhde astuu voimaan.
M365-ympäristössämme on käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, joka otetaan käyttöön kun tunnus on valmiina käytettäväksi. Katso tarkemmat ohjeet kaksivaiheisen tunnistautumisen kohdasta.
Aiemmin käyttöönotetulle käyttäjätunnukselle lisätään käyttöoikeudet työsopimuksen voimaantullessa. Täydet käyttöoikeudet tunnukselle saa kuitenkin vain vahvasti tunnistettu henkilö. Vahvasti tunnistautuminen on tehty jos aktivoit tunnuksesi kirjautumalla aktivointiportaaliin Suomi.fi-tunnistautumisen avulla. Mikäli käytössäsi ei ole Suomi.fi-tunnistautumista, vahvasti tunnistautuminen on mahdollista tehdä joko käymällä palvelupisteillämme virallisen henkilöllisyystodistuksen kanssa tai ottamalla yhteyttä palvelukanaviemme kautta tunnistamisen toteuttamiseksi.
Käyttöoikeuksien laajuus riippuu tallennetusta työsopimuksesta. Lisätietoja Heimosta (vaatii kirjautumisen).
Käyttöoikeudet päättyvät heti työsopimuksen päättyessä. Henkilökuntasähköpostia voi kuitenkin käyttää viikon käyttöoikeuksien päättymisen jälkeen.
Opiskelijan käyttäjätunnus
Jos sinulla on ollut aiemmin käytössäsi UEF-käyttäjätunnus (henkilökunta, opiskelija, avoin yliopisto-opiskelija tai erilliset haetut käyttäjätunnukset), saat aiemman tunnuksen käyttöösi salasanan vaihdon kautta, kun käyttöoikeudet ovat voimassa. Tarkemmat vaatimukset käyttöoikeuksien voimaantulosta kohdassa Käyttöoikeudet. Jos teet ilmoittautumisen opinto-oikeuden alkamisen jälkeen, odota seuraavaan päivään ennen salasananvaihtoa.
Mikäli et muista tunnustasi, voit tarkistaa sen salasanan vaihdossa kohdasta: My account – Username.
M365-ympäristössämme on käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, joka tulee ottaa käyttöön, kun tunnus on valmiina käytettäväksi. Katso tarkemmat ohjeet kaksivaiheisen tunnistautumisen kohdasta.
Uusi käyttäjätunnus on aktivoitavissa seuraavaan päivään mennessä siitä, kun opinto-oikeus on tallennettu opiskelijatietojärjestelmään. Uusi opiskelija, jolla ei ole aiemmin ollut käyttäjätunnusta, saa järjestelmän automaattiviestin, kun tunnus on aktivoitavissa. Jos et saa aktivointiviestiä, tarkista, ettei viesti ole ohjautunut sähköpostissasi roskapostiin. Tarkista myös salasanan vaihdolla, onko sinulla sittenkin olemassa oleva UEF-tunnus.
Käyttäjätunnuksen aktivointi
Käyttäjätunnuksen aktivointi tapahtuu Suomi.fi-tunnistautumisen kautta täällä: https://iam-app.uef.fi/activate/.
Käyttäjätunnuksen aktivoinnin aikana:
- Hyväksyt käyttösäännöt.
- Tarkistat henkilötietosi ja valitset kutsumanimesi.
- Valitset käyttäjätunnuksesi.
- Asetat tunnukselle salasanan (katso Salasanan vaihtaminen -kohdasta salasanavaatimukset).
- Saat opiskelijasähköpostiosoitteen perustuen käyttäjätunnukseesi.
- Tarkistat tiedot ja hyväksyt tunnuksen aktivoinnin.
Tunnus ja sähköposti on käytettävissä noin noin neljän tunnin kuluessa, jos kaikki ehdot käyttöoikeuksien saamiseksi täyttyvät (katso kohta Käyttöoikeudet).
M365-ympäristössämme on käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, joka tulee ottaa käyttöön, kun tunnus on aktivoitu ja valmis käytettäväksi. Katso tarkemmat ohjeet kaksivaiheisen tunnistautumisen kohdasta.
Käyttöoikeudet astuvat voimaan aikaisintaan opinto-oikeuden alkaessa, uusilla tutkinto-opiskelijoilla yleensä 1.8. tai 1.1. tai viimeistään seuraavana päivänä kun ilmoittautuminen läsnä- tai poissaolevaksi on tehty opinto-oikeuden ollessa voimassa. Erillisiä opintoja tai JOK-opintoja suorittavilla opinto-oikeus määritellään koulutuskohtaisesti, se voi alkaa myös muulloin lukuvuoden aikana.
Käyttöoikeudet lisätään tunnukselle kun kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:
- Opinto-oikeus on voimassa.
- Ilmoittautuminen on suoritettu.
- Henkilö on vahvasti tunnistettu.
Jos jokin ehdoista ei täyty, tunnus saa käyttöoikeudet vasta kun kaikki ehdot on täytetty.
Vahvasti tunnistaminen tapahtuu kirjautumalla aktivointiportaaliin Suomi.fi-tunnistautumisen avulla. Mikäli käytössäsi ei ole Suomi.fi-tunnistautumista, vahvasti tunnistautuminen on mahdollista tehdä joko käymällä palvelupisteillämme virallisen henkilöllisyystodistuksen tai passin kanssa, tai ottamalla yhteyttä palvelukanaviemme kautta tunnistamisen toteuttamiseksi.
Tarkempia tietoja käyttöoikeuksista löydät Heimosta (vaatii kirjautumisen).
Tutkinto-opiskelijan käyttöoikeudet
Opiskelijan täydet käyttöoikeudet saa vahvasti tunnistettu ja läsnäolevaksi voimassa olevalle opinto-oikeudelle ilmoittautunut opiskelija.
Poissaolevan opiskelijan käyttöoikeuksiin kuuluvat vain Pepin käyttö, kirjaston e-aineistot ja opiskelijasähköposti. Opiskelijasähköpostia ei kuitenkaan ole käytössä jos ilmoittaudut opiskelupaikan saatuasi suoraan poissaolevaksi.
Käyttöoikeuksien päättyminen
Valmistuneen opiskelijan käyttöoikeudet päättyvät seuraavasti:
- Kirjaston etäkäyttöoikeudet ja tulostus heti kun valmistuminen on kirjattu opiskelijarekisteriin.
- Opiskelijasähköposti, M365, eLearn ja Peppi-kirjautuminen ovat voimassa 180 vuorokautta.
Kaikki käyttöoikeutesi päättyvät heti, jos:
- Opinto-oikeutesi päättyy (et valmistu) tai
- Unohdat ilmoittautua ilmoittautumisaikojen puitteissa.
Avoimen yliopiston käyttöoikeudet
Täydet käyttöoikeudet saa vahvasti tunnistettu opiskelija opinto-oikeuden ollessa voimassa. Käyttöoikeuksien laajuus riippuu opinto-oikeudesta.
Käyttöoikeuksien päättyminen
Käyttöoikeudet päättyvät seuraavasti opinto-oikeuden loppuessa:
- Kirjaston etäkäyttöoikeus heti.
- Opiskelijasähköposti, eLearn ja Peppi-kirjautuminen ovat voimassa 60 vrk.
Vierailija, erilliset haetut käyttäjätunnukset ja käyttöoikeuksien jatkot
Erilliset UEF-tunnukset ja käyttöoikeudet, jotka eivät pohjaudu opiskelijarekisteriin tai henkilökuntajärjestelmään, haetaan Itä-Suomen yliopiston yksiköiden ja laitosten kautta. Ole yhteydessä omaan yksikköösi. Yksityiskohtaisemmat ohjeet yksikölle ulkopuolisten käyttöoikeuksista löytyvät Heimosta.
Käyttöoikeudet UEF-tunnukselle saa vain vahvasti tunnistettu henkilö. Jos sinulle on myönnetty käyttöoikeudet yksikkösi hyväksynnällä, saat UEF-tunnuksen käyttöösi vaihtamalla sen salasanan Suomi.fi-tunnistautumisen kautta käyttäjänhallinnassa osoitteessa:
https://iam-app.uef.fi/password/. Näet UEF-tunnuksesi käyttäjänhallintaan kirjautuneena kohdassa My account: username.
Mikäli käytössäsi ei ole Suomi.fi-tunnistautumista, salasanan vaihto on mahdollista palvelupisteillämme virallisen henkilöllisyystodistuksen tai passin kanssa. Tarvittaessa ota yhteyttä palvelukanaviemme kautta.
Salasanan vaihtaminen
Salasanan voi vaihtaa vain oheisilla tavoilla. Muista kirjautua Microsoft 365-ympäristöön muodossa tunnus@uef.fi.
Salasana on voimassa 13 kuukautta.
Voimassaoleva salasana
Voit kirjautua käyttäjänhallintaan voimassaolevalla tunnuksella ja salasanalla osoitteessa: https://iam-app.uef.fi/pwd.
Unohtunut, vanhentunut tai toimimaton salasana
Voit vaihtaa unohtuneen, vanhentuneen tai toimimattoman salasanan Suomi.fi-tunnistautumisen avulla osoitteessa: https://iam-app.uef.fi/password/.
Salasanan uusiminen onnistuu myös itsepalveluna kirjautuessa M365-ympäristöön. Valitse tällöin kirjautumisikkunasta ”Forgot my password/Unohdin salasanani”. Uusimista varten tarvittavaa puhelinnumeroa ja sovelluksia muokataan samasta paikasta kuin MFA-tunnistautumisasetuksia. Salasanan vaihto tätä kautta onnistuu vain kun olet jo kertaalleen kirjautunut ja asettanut MFA-asetukset, sitä ei siis voi käyttää ensimmäisellä kerralla kirjautuessa.
Mikäli käytössäsi ei ole Suomi.fi-tunnistautumista, eikä salasanan vaihto onnistu M365-kirjautumisikkunan kautta, voit vaihtaa salasanasi vierailemalla palvelupisteillämme virallisen henkilöllisyystodistuksen tai passin kanssa. Tarvittaessa ota yhteyttä palvelukanaviemme kautta.
Vaihto yliopiston Windows-työasemalla
UEF-käyttäjätunnuksen salasanan voit vaihtaa helpoiten yliopiston Windows-työasemalla painamalla ctrl+alt+del ja valitsemalla: Vaihda salasana (Change a password).
Etäkäytössä salasanaa vaihtaessa tulee varmistaa, että yliopiston tietokoneessa on VPN-yhteys päällä.
- Salasanan pituus on 12-16 merkkiä. Työasemalta pystyy asettamaan pidemmänkin salasanan, mutta se ei toimi kaikissa järjestelmissä.
- Salasana ei saa sisältää nimeäsi tai käyttäjätunnustasi, syntymäaikaasi tai hetuasi.
- Salasanan tulee sisältää vähintään kolme merkkityyppiä seuraavista neljästä ryhmästä:
- isot kirjaimet: A-Z
- pienet kirjaimet: a-z
- numerot: 0-9
- erikoismerkit: !@#$%/,.;:-_*=+?
- Älä käytä skandinaavisia kirjaimia (åäö, ÅÄÖ).
Kaksivaiheinen tunnistautuminen (Multi-factor authentication, MFA)
Kaksivaiheisen tunnistautumisen (Multi-factor Authentication, MFA) avulla pystytään luotettavasti tunnistamaan yliopiston Microsoft 365-palveluiden käyttäjät ja estämään käyttäjätunnusten kalastelu ja tunnusten väärinkäyttö. Microsoft 365 -palveluita ovat mm. Teams-ryhmät, Sharepoint-ympäristöt ja University of Eastern Finland -pilvipalveluiden tallennustilat. Kaksivaiheista tunnistusta edellytetään myös jos palveluun kutsutaan UEF-organisaation ulkopuolisella sähköpostiosoitteella vierailijaksi (ns. guest-tunnus).
Kirjautuessasi yliopiston ulkopuolisessa verkossa saat pyynnön vahvistaa kirjautumisesi. Esimerkiksi pankkien verkkopankkitunnistautuminen tehdään kaksivaiheisesti: asiakkaan on tiedettävä tunnus, salasana ja hänellä on oltava myös hallussaan tunnuslukulista tai -sovellus.
Älä hyväksy kirjautumispyyntöä, ellet itse ole tehnyt kirjautumista. Vaikka kalastelija saisi tunnuksesi tietoonsa, hän ei pääse kirjautumaan tunnuksillasi, jos et itse hyväksy kirjautumispyyntöä puhelimellasi.
MFA tarjoaa seuraavat tunnistautumisvaihtoehdot:
- Hyväksy kirjautuminen Microsoft Authenticator –sovelluksessa (puhelimen ilmoitus).
- Käytä vahvistuskoodia mobiilisovelluksesta (vaihtuva koodi Microsoft Authenticator-sovelluksessa).
- Saat vahvistuskoodit tekstiviestinä puhelinnumeroosi.
- Saat puhelun puhelinnumeroosi.
Kaikkia tunnistusmenetelmiä ei tarvitse ottaa käyttöön. Aseta ainakin haluamasi puhelinnumero (UEF:n henkilökunnalla ensisijaisesti työpuhelinnumero). Varmista että sinulla on aina toimiva puhelinnumero tai muu tunnistautumismenetelmä asetettuna. Esim. jos työpuhelin ei ole aina mukanasi, aseta myös henkilökohtainen puhelinnumero tunnistautumismenetelmiisi. Kirjautuaksesi MFA:n asetuksiin sinulla tulee olla toimiva tunnistautumismenetelmä käytössäsi, vahvistamisen voi tehdä vain olemassaolevaa menetelmää käyttäen.
Mobiililaitteiden omat sähköpostisovellukset eivät yleensä toimi MFA:n kanssa, joten suosittelemme Outlook for iOS- tai Outlook for Android -sovelluksen asentamista mobiililaitteeseen. Jos UEF- sähköposti on valmiina puhelimessasi, sähköpostiohjelma voi ilmoittaa että sähköpostin käyttö on estetty. Tilin poistaminen ja uudelleen lisääminen auttavat jos laitteen päivitykset ovat ajantasalla.
Luotetut laitteet
Kaksivaiheista tunnistautumista edellytetään, kun kirjaudut Itä-Suomen yliopiston M365-ympäristöön UEF-tietoliikenneverkon ulkopuolella muulla kuin luotetulla laitteella. Tällä hetkellä luotettuja laitteita ovat kaikki ne Windows-koneet, joiden käyttäjillä MFA on otettu käyttöön, jos VPN-yhteys on toiminnassa. Luotetuksi laitteeksi rekisteröity laite ei pyydä kaksivaiheista tunnistautumista jatkossa joka kerta, vaikka VPN ei olisi päällä.
UEF-tunnukselliset käyttäjät
Jos olet juuri aktivoinut UEF-tunnuksesi, voit rekisteröityä MFA-käyttäjäksi noin neljä tuntia aktivoinnin jälkeen.
Saat pyynnön lisätä tunnistautumismenetelmän kun kirjaudut ensimmäistä kertaa Microsoft 365 -ympäristöön esimerkiksi osoitteeseen office.com. Kirjautuminen ohjaa sinut tunnistautumismenetelmän käyttöönoton läpi, lue ohjeet tarkasti.
Ensimmäisen kirjautumisen aikana tarjotaan oletuksena Microsoft Authenticatorin käyttöönottoa, voit tarvittaessa valita alalaidasta "I want to set up a different method", jos haluat ottaa käyttöön vain puhelinnumerolla todennuksen.
Suosittelemme useamman tunnistautumismenetelmän ja mahdollisesti useamman laitteen käyttöä, jotta kirjautuminen onnistuu myös puhelinnumeron tai jonkin laitteen ollessa saavuttamattomissa.
Sidosryhmät, ei UEF-tunnukselliset vierailijat UEF:n M365-ympäristöissä
Jos sinut on kutsuttu UEF:n M365 -ympäristöön jäseneksi oman organisaatiosi osoitteella tai henkilökohtaisella sähköpostiosoitteellasi, esim. Teams-ryhmään gmail-sähköpostiosoitteella, tulee se ensin rekisteröidä Microsoft-tiliksi ja ottaa käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen.
Pääset muokkaamaan tunnistautumisasetuksiasi tästä osoitteesta: https://mysignins.microsoft.com/security-info.
Kirjautumisen jälkeen voit lisätä haluamasi tunnistautumismenetelmän kohdasta "Add sign-in method". Seuraa annettuja ohjeita.
Ensisijaisen tunnistautumismenetelmän voit vaihtaa kohdasta "Default sign-in method: ... Change".
Ongelmatilanteissa voit olla yhteydessä IT Servicedeskiin.
Tutustu myös yleisimpiin kysymyksiin ja ongelmiin sekä ratkaisuvaihtoehtoihin (pdf).
Huoltokatkot
Digipalveluiden kuukausittaisten huoltokatkojen tarkoituksena on yleisesti parantaa IT-palveluiden käyttäjäkokemusta ja tietoturvaa. Digipalveluissa tehdään huoltokatkon yhteydessä palvelimiin liittyviä Huolto- ja päivitystoimenpiteitä. Huoltokatkoa vaativat toimenpiteet pyritään tekemään klo 18-24 välisenä aikana.
Ajankohtaisen tilanteen yliopiston tietojärjestelmistä löydät osoitteesta: https://status.uef.fi. Huoltokatkotiedotteet ja tiedotteet yllättävistä katkoista julkaistaan Digipalveluiden Yammer-ryhmässä (vaatii UEF-kirjautumisen). Seuraa myös Digipalveluita Twitterissä: @UefIt.
Huoltokatkojen ajankohdat vuodelle 2024:
15.1.2024 | 19.2.2024 | 18.3.2024 | 15.4.2024 | 20.5.2024 | 17.6.2024 |
Heinäkuussa ei huoltokatkoa | 19.8.2024 |16.9.2024 |21.10.2024 | 18.11.2024 | 16.12.2024 |
Huoltokatkojen ajankohdat vuodelle 2025:
20.1.2025 | 17.2.2025 | 17.3.2025 | 14.4.2025 | 19.5.2025 | 16.6.2025 | Heinäkuussa ei huoltokatkoa | 18.8.2025 | 15.9.2025 | 20.10.2025 | 17.11.2025 | 15.12.2025 |
Tietoturva
Mikäli havaitset tai epäilet IT-palvelujen tai tunnuksen väärinkäyttöä, voit jättää siitä ilmoituksen osoitteeseen: abuse@uef.fi Voit myös ottaa yhteyttä tietoturvallisuudesta vastaaviin, jos epäilet väärinkäytöstä tai haluat kysyä jostakin tietoturvallisuusasioista.
Tietoa tietoturvan ja tietosuojan tilasta Itä-Suomen yliopistossa: UEF-Tietotilinpäätös-2020 (pdf)
- Yliopiston tietoturvasäännöt (Heimo-palvelut, vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksilla)
- Tietoturvaohjeet (Heimo-palvelut, vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksilla)
- Tietoturvaan liittyvät varoitukset (UEF Yammer, vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksilla)
- Lisätietoa Itä-Suomen yliopiston tietosuojasta
Palvelukanavat
Digipalvelut haluaa palvella yliopistoyhteisöä monikanavaisesti ja helposti. Palvelun helppous tarkoittaa vaihtoehtoisia palvelukanavia.
Yliopistoyhteisön käytössä on neljä palvelukanavaa, joiden kautta saat päivittäistä käytön tukea ja neuvontaa: UEF Asiointipalvelu, chat-palvelu, puhelinpalvelu ja asiakaspalvelupisteet. Digipalvelujen palvelukanavia hoitaa IT Servicedesk.
Vikapäivystys on tarkoitettu kriittisten ja laajavaikutteisten häiriötilanteiden ongelmatilanteisiin normaalin työajan ulkopuolella (avoinna klo 7-8 ja 16-20), jotka koskevat koko järjestelmää tai suurta henkilömäärää.
Poikkeusaukioloajat
Asiointipalvelu (asiointi.uef.fi) toimii normaalisti myös ollessamme suljettuna.
Puhelinpalvelu, asiakaspalvelupiste ja chat sulkeutuvat maanantaina 23.12.2024 klo 13.00 ja ovat kiinni joulun yli. Uuden vuoden aattona 31.1.2024 suljemme klo 13.00.
Puhelinpalvelu ja Chat avoinna:
23.12.2024 klo 9-13
24.12.-26.12.2024 Suljettu
27.12.2024 klo 9-14
30.12.2024 klo 9-14
31.12.2024 klo 9-13
1.1.2025 Suljettu
2.1.2025 klo 9-14
3.1.2025 klo 9-14
6.1.2025 Suljettu
Asiakaspalvelupisteet avoinna:
23.12. -27.12.2024 Suljettu
30.12.2024 klo 10-14
31.12.2024 klo 10-13
1.1.2025 – Suljettu
2.-3.1.2025 – 10-14
6.1.2025 – Suljettu
Avaamme normaalisti taas 7.1.2025.
Toivotamme kaikille rauhallista joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025!
Sähköisen asiointipalvelun kautta voit tilata Digipalveluiden tuottamia IT-palveluita, pyytää tukea niiden käyttöön ja ilmoittaa mahdollisista häiriöistä. Asiointipalvelun käyttö vaatii UEF-käyttäjätunnuksen.
Siirry asiointipalveluun osoitteessa: https://asiointi.uef.fi (kirjaudu muodossa tunnus@uef.fi).
Jos et pysty kirjautumaan asiointipalveluun tai sinulla ei ole tunnusta, voit ottaa yhteyttä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen servicedesk(a)uef.fi.
Chat-palvelussa sinua palvelevat Digipalveluiden asiantuntijat. Heiltä voit kysyä Digipalveluiden tarjoamista IT-palveluista. Chat-palvelu löytyy Digipalveluiden julkisilta sivuilta oikeasta laidasta ja UEF Asiointipalvelusta. Klikkaa Chat-palvelu ikonia ja aloita keskustelu!
Huomaa että tietyillä selaimilla esimerkiksi ns. Adblocker-ohjelmat voi estää chat-ikonin näkyvyyden.
Chat palvelussa tulee ilmoittaa oma nimesi ja ongelmasi kuvaus.
Chat-palvelu on avoinna arkisin 9-15 välisenä aikana. Huom! Tarkista mahdolliset poikkeusaukioloajat ylempää.
Puhelinpalvelumme numero on: 0294458880.
Puhelinpalvelu on avoinna arkisin 8-15 välisenä aikana. Huom! Tarkista mahdolliset poikkeusaukioloajat ylempää.
Joensuun kampus
Carelia 1. kerros, IT Servicedesk ja Opparin palvelutiski, aukioloajat: ma-pe klo 10.00-14.00.
Kuopion kampus
Canthia 2. kerros, IT Servicedesk ja Opparin palvelutiski, aukioloajat: ma-pe klo 10.00-14.00.
Huom! Tarkista mahdolliset poikkeusaukioloajat ylempää.
Joensuun kampus
Itä-Suomen yliopisto, Digipalvelut, PL 111, 80101 Joensuu
Kuopion kampus
Itä-Suomen yliopisto, Digipalvelut, PL 1627, 70211 Kuopio
Itä-Suomen yliopiston Digipalveluiden vikapäivystys on tavoitettavissa arkisin klo 7-8 ja 16-20 välisenä aikana.
Vikapäivystys on tarkoitettu ainoastaan kriittisiä palveluita ja tietojärjestelmiä koskevia häiriötilanteita ja teknisiä häiriöitä koskeviin yhteydenottoihin. Vikapäivystys ei tarjoa palveluiden päivittäistä käytön tukea ja neuvontaa.
Vikapäivystys aloittaa kriittisten ja laajavaikutteisten häiriöiden korjaamisen. Vikapäivystyksen puhelinnumero on +358 2944 58989
Tarkista palveluiden ajantasainen tilanne osoitteessa status.uef.fi.
Lisätietoja:
IT-päällikkö Juhamatti Tillonen