UEF-liput.

Itä-Suomen yliopisto peruuttaa Tarja Cronbergin kunniatohtorin arvon

Itä-Suomen yliopisto on päättänyt peruuttaa entisen ministerin Tarja Cronbergin kunniatohtorin arvon. Cronberg on esiintynyt huhtikuussa 2024 Venäjällä Kaliningradissa pidetyssä konferenssissa Venäjän valtion maksamana vieraana. Tilaisuus on eri lähteistä saatujen tietojen mukaan ollut Venäjän valtion vaikuttamisoperaatio.

Itä-Suomen yliopisto on keskeyttänyt Venäjän Ukrainaan kohdistuvan hyökkäyssodan sekä siihen liittyvien kansallisten ja kansainvälisten pakotteiden takia kaiken yhteistyön venäläisten organisaatioiden kanssa.

Cronbergin yhteistyö ja esiintyminen kyseessä olleessa tilaisuudessa on vastoin yliopiston periaatteita ja käytänteitä, minkä takia edellytyksiä kunniatohtorin arvon myöntämiselle Tarja Cronbergille ei enää ole.

Cronberg oli tarkoitus promovoida kunniatohtoriksi 7.6.2024 järjestettävässä tohtoripromootioaktissa Joensuussa. Päätös kunniatohtorin arvon peruuttamisesta tehtiin tänään 7.5.2024 yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan tiedekuntaneuvostossa.

Rehtori Jukka Mönkkönen, Itä-Suomen yliopisto, jukka.monkkonen@uef.fi, p. 040 728 8057