Snelmmanian pääaula.

Itä-Suomen yliopiston kahta vararehtorin tehtävää haki yhteensä 17 henkilöä

Itä-Suomen yliopiston kahta vararehtorin tehtävää haki määräaikaan 19.4.2024 mennessä yhteensä 17 henkilöä, jotka täyttävät tehtävän edellyttämät kelpoisuusehdot. Tutkimuksesta vastaavan vararehtorin tehtävään hakijoita on viisi ja koulutuksesta vastaavan vararehtorin tehtävään 13, kun yksi hakijoista jätti hakemuksensa molempiin tehtäviin.

Tutkimuksesta vastaavan vararehtorin tehtävän hakijat ovat

• professori, KTT Pia Heilmann
  • Assistant Professor, PhD Muhammad Haroon Khan
  • varadekaani, FT Jussi Kukkonen
  • Research Supervisor, PhD Somasundaram Rathinasamy
  • dekaani, LT Jussi Pihlajamäki

Koulutuksesta vastaavan vararehtorin tehtävän hakijat ovat

• PhD Sivakumar Devi Abirami
  • varadekaani, PhD Tiina Airaksinen
  • vararehtori, FT Piia Björn
  • tutkijatohtori, FT Ana Gebejes
  • varadekaani, FT Markku Hauta-Kasari
  • varadekaani, KT Laura Hirsto
  • laitosjohtaja, KTT Saara Julkunen
  • Assistant Professor, PhD Muhammad Haroon Khan
  • professori, PsT Marja Laasonen
  • vapaa tutkija, FT Lars Gunnar Lundsten
  • dekaani, KT Janne Pietarinen
  • dekaani, YTT, TtL Sari Rissanen
  • professori, MMT Timo Tokola

Itä-Suomen yliopisto uudistaa rehtoraattiaan valitsemalla kaksi vararehtoria toimikaudelle 1.1.2025–31.12.2029. Vararehtoriksi valittavalta edellytetään tohtorintutkinto, vararehtorin tehtävien hoitamiseksi tarvittava kyky ja ammattitaito sekä käytännössä osoitettu hyvä johtamistaito. Lisäksi vararehtorihakijoilta odotetaan muun muassa laajaa yliopistomaailman tuntemusta, näkemystä ja kokemusta yliopiston johtamistehtävistä sekä tutkimus- ja koulutustoiminnan kehittämisestä vararehtorin vastuualueen mukaisesti.

Yliopiston hallitus valitsee haastatteluihin etenevät ehdokkaat 25.4.2024. Hallitus haastattelee kärkiehdokkaat ensimmäisen kerran 16.5. ja toisen kerran ennen valintakokousta 12.6.2024. Vararehtorihaun kärkiehdokkaat ovat yliopistoyhteisön kuultavina 27.5. Kuopion kampuksella ja 28.5. Joensuun kampuksella. Yliopiston hallitus valitsee vararehtorit kokouksessaan 13.6.2024.

Yliopiston hallitus valitsi jo aiemmin nykyisen akateemisen rehtorin, OTT Tapio Määtän Itä-Suomen yliopiston rehtoriksi 1.1.2025 alkavalle viisivuotiskaudelle.

Hallituksen puheenjohtaja Lea Ryynänen-Karjalainen, 050 337 8712