Alina Kuusisto, Jukka Kokkonen, Jani Karhu Joensuun torilla.

Korkeakoulu on vahvistanut Joensuun elinvoimaa merkittävästi

Uusi historiateos valottaa kaupungin kasvun, kehityksen ja muutoksen vuosia. Niissä yliopistolla on ollut merkittävä rooli.

Kaupungin tekeminen on ollut hyvin määrätietoista ja politiikan ytimessä on ollut kaupungin kasvu.

Jani Karhu

Yliopistonlehtori

Rakennustyömaa Joensuun keskustassa.
As Oy Kanavaranta Siltakatu 4:ssä rakentuu vuonna 1961. Pekka Kyytisen kokoelma / Museovirasto.

Korkeakoulun saaminen Joensuuhun oli kaupungille profiloitumisen paikka, jolla luotiin mielikuvaa modernista koulutus- ja kulttuurikaupungista.

Alina Kuusisto

Tutkijatohtori

Joensuun opettajaseminaarin rakennus.
Itä-Suomen seminaarin päärakennus Tulliportinkadun varressa edusti valmistuessaan uutta koulurakentamista, joka poikkesi selvästi 1950-luvulle tyypillisestä luokkasijoittelusta. Valokuvien pääkokoelma / Pohjois-Karjalan museo.
Joensuun yliopiston humanistisen tiedekunnan rakennustyömaa.
Yliopistokampus Joensuussa kasvaa ja rakentuu. Humanistisen tiedekunnan rakennus nousee vuonna 1988. Viikko Pohjois-Karjala -lehden kokoelma / Pohjois-Karjalan museo.
Ilmakuva Joensuun keskustasta.
Suur-Joensuun ydinkeskustaa kesäkuussa 2022 edeltävien vuosien suurten muutosten – toriremontti ja -parkki sekä Vapaudenpuiston uudistaminen – jälkeen. Kuva: Lev Karavanov, 30.6.2022. Joensuun kaupunki.

Avainsanat