Avoin yliopisto: Näkökulmia perheen arkeen, syksy 2024

100 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:
Perheen vuorovaikutus ja tunteet, perhesuhteiden historia, perheen elinkaari, perhe mediakulttuurissa, perheiden moninaisuus

Tavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• osaa soveltaa tutkimustietoa ajankohtaisessa perhettä koskevassa keskustelussa
  • osaa tarkastella perheisiin liittyviä ilmiötä käsitteellisesti ja tieteellisen tutkimustiedon valossa
  • osaa tiivistää tieteellisen kirjallisuuden oleellisen sisällön ja soveltaa tietoa yleistajuisessa viestinnässä

Kohdeyhmä: Opetus-, ohjaustyössä tai muussa kotien kanssa yhteistyössä toimivat eri alojen ammattilaiset, perheen historiasta, määrittelystä ja toiminnasta kiinnostuneet.

Suoritustavat

Suurryhmäopetus 20 t (huomioi etäopetuksen aikataulu), Itsenäinen työskentely 115 t.
Perehtyminen perheestä käytävään keskusteluun valitusta näkökulmasta. Alustus ja keskustelun moderointi kirjallisuuden pohjalta. Mediatekstin (verkkoteksti, podcast tai video) luominen ja vertaispalaute. Mediatekstin osalta itsenäinen työskenely verkossa.

Arviointiperusteet Alustus ja keskustelu (hyv./hyl.), Mediateksti (verkkoteksti, podcast tai video) (0-5)

Oppimateriaalit:

Soveltuvin osin:
- Anttila, S., Palojoki, P., Vuori, J., & Janhonen-Abruquah, H. 2021. ‘’I didn't even realize I agreed to meet the child so rarely.’’: Negotiations and parental desires in LGBTQ family forming processes. Journal of Family Issues, 1–25. https://doi.org/10.1177/0192513X211064862 Darling, C.A.,
- Cassidy, D. & Ballard, S.M. 2022. Family Life Education: Working with Families across the Lifespan. Illinois: Waveland Press.
- Eerola, P. & Pirskanen, H. 2018. (toim.) Perhe ja tunteet. Helsinki: Gaudeamus.

- Forsberg, H. & Ritala-Koskinen, A. 2018. (toim.) Monen kodin lapset — Lasten monipaikkainen asuminen ja sosiaalityö. Tampere: Gaudeamus.

- Ilmakunnas, J. & Lahtinen, A. 2021. (toim.) Perheen jäljillä — Perhesuhteiden moninaisuus Pohjolassa 1400-2020. Tampere: Vastapaino.
-Jallinoja, R., Hurme, H. & Jokinen, J. 2014. (toim.) Perhetutkimuksen suuntauksia. Helsinki: Gaudeamus.
- Kallio, J. & Hakovirta, M. 2020. (toim.) Lapsiperheiden köyhyys & huono-osaisuus. Tampere: Vastapaino.
- Katajala-Peltomaa, S. & Vuolanto, V. 2013. Lapsuus ja arki antiikissa ja keskiajalla. Helsinki: Gaudeamus.
- Kolehmainen, M., Kinnunen, A. & Lahti, A. 2020. Parittomuuden politiikat? Sinkkuus suomalaisessa julkisessa keskustelussa. Yhteiskuntapolitiikka, 85 (4), 370–381.
- Lahti, A., Aarnio, K., Moring, A. & Kerppola, J. (toim.) 2020. Perhe- ja lähisuhteet sateenkaaren alla. Helsinki: Gaudeamus.

HUOM! Opetuksen aikataulu ja osallistuminen!

Katso ohjeita avoimeen yliopistoon ilmoittautumisesta ja opintojen aloittamisesta (tallenteen kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 20 € / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024-2025.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Päiväopetus

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa.
Avaa sivun yläosassa oleva sininen toteutus-palkki ja katso tarvittaessa opetuksen aikataulu mahdollisesta opetusryhmästä. ”Avoimen pienryhmä” on tekninen nimike, ei oikea opetusryhmä.

Suuropetuksen aikataulu:

ti 03.09.2024 12:00-16:00 VIRTUAL

to 19.09.2024 12:00-16:00 VIRTUAL

pe 27.09.2024 08:00-12:00 VIRTUAL

ti 08.10.2024 08:00-12:00 VIRTUAL

to 17.10.2024 12:00-16:00 VIRTUAL

VIRTUAL tarkoittaa, että opetukseen osallistutaan etänä. Opetuksen luonne on kuitenkin sellainen, ettei näitä voida tallentaa.

Huomaa, että avoimen yliopiston opiskelijaksi ilmoittautuminen päättyy noin viikkoa aiemmin kuin opetukseen ilmoittautuminen Pepissä.

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-08-08 09:00