European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) valitsi parhaaksi eurooppalaiseksi tutkimuksen ja käytännön opetuksen ja oppimisen projektiksi Itä-Suomen yliopiston ”Flipping Finland” -kehittämistoiminnan. Palkinto jaettiin Sloveniassa pidetyssä EAPRIL 2018 -konferenssissa.
Flippaus eli käänteinen lähestymistapa opetukseen sekä siihen liittyvä oppimisen kulttuurin muutos on otettu Itä-Suomen yliopistossa laajamittaisesti käyttöön, ja malli kehittyy edelleen. Itä-Suomen yliopiston opettajille on tarjottu käänteisen opetuksen koulutusta systemaattisesti vuodesta 2016 lähtien Itä-Suomen yliopistossa toimivan oppimisympäristöjen tutkimusperustaista kehittämistä edistävän Ameba-tiimin johdolla. Nyt flippaus huomioitiin osana opetuksen, oppimisen ja oppimisympäristöjen strategista kehittämistoimintaa myös kansainvälisesti. Flipping Finland voitti EAPRIL-järjestön Best Research and Practice Project (BR&PP) -kilpailun ensimmäisenä suomalaisena projektina.
– Tästä tunnustus kuuluu flippaaville opettajille ja heidän opiskelijoilleen, koko yliopistolle ja Ameba-tiimille, kertoo tutkijatohtori Erkko Sointu Sloveniasta, missä hän oli esittelemässä flippausta professori Laura Hirston ja projektitutkija Jenni Kankaanpään kanssa. Itä-Suomen yliopiston flippaustoiminnassa ovat aktiivisesti toimineet Ameba-tiimin ohella ja sen jäseninä Markku Saarelainen ja Lasse Heikkinen, jotka ovat alan suomalaisista pioneereja.
Itä-Suomen yliopistossa on koulutettu nyt noin sata flippaavaa opettajaa, ja yli 8 000 opiskelijaa on osallistunut flipatuille opintojaksoille. Flipped Learning -hankkeen myötä Ameba-tiimi ja flippariopettajat ovat tuottaneet avoimesti saatavilla olevan käänteisen opetuksen käsikirjan (www.uef.fi/flippaus), minkä lisäksi toimintaa laajennetaan myös kolmeen muuhun suomalaiseen yliopistoon partneriflippareiden, Ameba-tiimin sekä Itä-Suomen yliopiston opintopalvelujen toimesta.