Suo. Kuva Pasi Korpelainen.

20. Kirjakantti nousee suosta - yliopiston kirjasto mukana ensimmäistä kertaa

Juhlavuoden ohjelmisto on ajankohtainen ja aiempaa laajempi.

Perinteikäs kirjallisuustapahtuma Kirjakantti järjestetään 13.-18.11.2023 teemalla Suo rauha! Korkeatasoinen ohjelma on aiempia vuosia laajempi ja tapahtuma kestääkin koko viikon maanantaista lauantaihin tarjoten monipuolista ja korkeatasoista ohjelmaa kaikenlaiselle yleisölle. Tapahtumaviikolla on mukana lähes 50 esiintyjää ja tapahtumia järjestetään Kuopiossa, Iisalmessa ja verkossa.

Uutuutena on yhteistyö kansainvälisten luontodokumenttielokuvien ja -tekijöiden sekä vuoden aikana maaseutualueilla järjestettävien sanataide- ja kirjallisuustyöpajojen kanssa. Ohjelmasta nousevat esiin muun muassa luontosuhde sekä turvallisuuteen ja rauhaan liittyvät teemat.

Perinteiseen tapaan yleisö pääsee nauttimaan kirjailijahaastatteluista ja -tapahtumista, seminaareista, kirjallisuusklubeista ja työpajoista. Lisäksi kaupunginkirjastossa järjestetään lapsiperheille suunnattu Kirja Astuu Ulos Kansistaan (KAUK) -elämystila sekä juhlanäyttely. Juhlaviikon perjantaina julkistetaan myös tämän vuoden Savonia-palkintoehdokkaat sekä jaetaan Martti Merenmaa ja Mestarisanastaja -palkinnot. Kirjailijavieraina nähdään muun muassa Janne Saarikivi, Maria Turtschaninoff, Jenni Räinä, Karoliina Niskanen ja Johanna Venho.

Päätapahtumapaikka on Kuopion kaupunginkirjasto (pääkirjasto), mutta myös Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella tapahtuu: Torstaina 16.11. klo 13.esitetään opiskelijoille suunnatuissa Nomad of swamps -työpajoissa syntyvä dokumentti (ks. ennakkoilmoittautuminen työpajoihin) . Muita tapahtumapaikkoja ovat mm. Kino Kuvakukko ja Kirjakanttiklubien tukikohta Pannuhuone.

Ohjelma

Lisätiedot: taiteellinen johtaja Sari Siltavuori p. 040 865 5665, kirjakantti@gmail.com