Tekstitarroja lasiseinässä.

EU-rahoitusta monitieteiselle aivoterveyden post doc-koulutusohjelmalle

Itä-Suomen yliopiston Neurotieteiden tutkimusyhteisö on saanut yli 2 miljoonaa euroa EU-rahoitusta hankkeelle, jossa tarjotaan aivoterveyteen liittyvää monitieteistä tutkijakoulutusta post doc -tutkijoille. Hanke yhdistää neuro- ja datatieteiden, innovaatiojohtamisen sekä yhteiskunta- ja oikeustieteiden osaamista kolmesta tiedekunnasta uusien ratkaisujen löytämiseksi aivoterveyden haasteisiin.

NOVEL-hankkeessa järjestettävään kolmivuotiseen kansainväliseen koulutusohjelmaan valitaan kaikkiaan 14 väitellyttä tutkijaa tieteellisten ansioiden perusteella. Hankkeelle myönnettiin tutkijakoulutuksen ja -liikkuvuuden edistämiseen tarkoitettua Horisontti Eurooppa -ohjelman MSCA COFUND-rahoitusta. Hanketta koordinoi professori Tarja Malm Itä-Suomen yliopiston A. I. Virtanen -instituutista ja varakoordinaattorina toimii professori Päivi Eriksson kauppatieteiden laitokselta. Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 4 miljoonaa euroa.

Hankkeessa tehtävä tutkimus keskittyy neljään toisiaan tukevaan teemaan: ennaltaehkäisy ja hoito, menetelmät ja data, innovaatiot ja yhteiskunta sekä etiikka ja hyvinvointi. Yhteistyökumppaneina on yrityksiä, yliopistoja, potilasjärjestöjä ja muita terveysalan yhteisöjä Suomesta ja ympäri maailmaa.

Malmin mukaan uusi koulutusohjelma tiivistää entisestään yliopiston tiedekuntien tiivistä monitieteistä yhteistyötä. – Se on myös luonnollista jatkoa käynnissä olevalle Neuro-Innovation-tohtoriohjelmalle, jolla on MSCA COFUND-rahoitus EU:n Horisontti 2020 -ohjelmasta.

– NOVEL-hanke vahvistaa sekä paikallista että kansallista terveysinnovaatioekosysteemiä merkittävällä tavalla, sillä se tuo yhteen eri tahoja niin Kuopiossa kuin laajemminkin, Eriksson lisää.

Professori Tarja Malm https://uefconnect.uef.fi/henkilo/tarja.malm/

Professori Päivi Eriksson https://uefconnect.uef.fi/henkilo/paivi.eriksson/

Itä-Suomen yliopiston monialainen Neurotieteiden tutkimusyhteisö NEURO RC tuottaa uutta tietoa hermoston rappeumasairauksien ja epilepsian taustalla olevista tautikohtaisista ja yhteisistä molekyylimekanismeista. Yhteisössä tutkitaan uusia biomarkkereita ja kehitetään terapeuttisia lähestymistapoja sairauksien ehkäisyyn ja parantamiseen. Tutkimusyhteisö yhdistää biologiset neurotieteet datatieteisiin, neuroinnovaatioihin ja neuroetiikkaan. Mukana on kaikkiaan 20 tutkimusryhmää. Lue lisää ja keskustele tutkijoidemme kanssa:

Tutkimusyhteisön sivut

Avainsanat