Itä-Suomen yliopiston englanninkielinen logo.

Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos Suomen paras Shanghain listan tieteenalakohtaisessa vertailussa

Vuoden 2021 Shanghain yliopistorankingin tieteenalakohtaisessa vertailussa Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos sijoittui viime vuoden tapaan välille 151–200, tänä vuonna Suomen parhaana oikeustieteellisenä yksikkönä. Myös Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta sijoittui Shanghain listalle tieteenalakohtaisessa vertailussa.

Yliopistorankingien avulla vertaillaan maailman yliopistojen paremmuutta. Vuonna 2003 perustettu Shanghain yliopistoranking (Academic Ranking of World Universities, ARWU) on yksi vanhimmista yliopistorankingeista. Shanghain listaa pidetään objektiivisena, sillä se mittaa vain tutkimuksen tuloksellisuutta. Vertailussa käytetään kriteereinä tietyissä julkaisuissa julkaistujen artikkelien ja sitaatioiden määrää, tutkijoiden saamien sitaatioiden määrää, Nobelin ja Fieldsin palkinnon saajien määrää opiskelijoissa ja henkilökunnassa sekä oppilaitoksen menestystä suhteessa sen kokoon.

Shanghain listan oikeustieteen tieteenalakohtaisessa vertailussa maailman arvostetuin yliopisto on tänäkin vuonna yhdysvaltalainen Yalen yliopisto. Seuraavilla sijoilla ovat yhdysvaltalaiset Harvardin yliopisto ja Chicagon yliopisto.

Shanghain lista: