Alakoulun oppilas viittaa tunnilla.

Joensuun englanninkielipainotteinen opetus siirtyy Tulliportin normaalikouluun ensi syksystä lähtien

Joensuun kaupunginvaltuusto päätti kesällä, että Kanervalan koulun toiminta lakkaa vuonna 2025. Koulussa annettu englanninkielipainotteinen opetus jatkuu Joensuussa Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulussa, Tulliportin normaalikoulussa.

Kaksikielinen opetus (englanti–suomi) aloitetaan Tulliportin normaalikoulun alakoulussa vuosiluokilla 1–6 syksyllä 2025 ja yläkoulussa 7. luokalta alkaen syksyllä 2026. Lukuvuodesta 2028–2029 kaksikieliseen opiskeluun on mahdollisuus perusopetuksen 1.–9. luokilla.

Opetuksessa käytetään CLIL (Content and Language Integrated Learning) -menetelmää, jossa eri aineiden oppisisältöjä opiskellaan sekä suomeksi että englanniksi (englanniksi vähintään 25 prosenttia). Englannin ja suomen kielet ovat lisäksi itsessään oppimisen kohteena eli suomen kieltä ja kirjallisuutta opiskellaan suomeksi ja englannin kieltä englannin tunneilla.

Opetuksessa noudatetaan perusopetuksen yleistä opetussuunnitelmaa. Kaksikielisen opetuksen tavoitteena on myös edistää oppilaiden monipuolisen kielitaidon kehittymistä ja kielitietoisuutta. Myös kaksikielisen opetuksen piirissä olevien oppilaiden on mahdollisuus lisäksi valita neljänneltä luokalta alkaen saksa, venäjä, ranska tai espanja. Ruotsin kielen opiskelu alkaa kaikilla 6. luokalla.

Kaksikielisellä opetuksella pyritään saavuttamaan hyvä ja monipuolinen kielitaito sekä koulun opetuskielessä että kohdekielessä. Kaksikielisen opetuksen tavoitteena on myös perustan luominen elinikäiselle kielten oppimiselle sekä kielten ja kulttuurien moninaisuuden arvostamiselle.

Tulliportin normaalikoulu on osa Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulua, mikä tarkoittaa, että koulussa harjoittelee vuosittain opettajaopiskelijoita paitsi Suomesta myös muualta maailmasta. Norssilla on siis kansainvälinen ja monikulttuurinen ilmapiiri sekä lukuisia mahdollisuuksia käyttää omaksuttua kielitaitoa erilaisissa yhteyksissä.

Oppilaat kaksikielisen opetuksen luokille valitaan haastattelun ja soveltuvuuskokeen perusteella. Hakuaika 1. luokalle on 1.11.–20.11.2024. Huoltajailta kaksikielisestä opetuksesta kiinnostuneille huoltajille järjestetään 31.10.2024 klo 17.30 Tulliportin normaalikoulun alakoululla (Länsikadun koulu, Tulliportinkatu 1).

Perusopetuksen rehtori (Tulliportin normaalikoulu) Jyrki Korkki, jyrki.korkki@uef.fi, puh. 050 359 4156