kuva yleisöstä puhujan näkökulmasta.

Joensuun valtakunnallinen kirjallisuustapahtuma – Maku kirjallisuudessa ja toisissa taiteissa 12.–14.9.

Joensuun kirjallisuustapahtuma järjestetään tänä vuonna 12.–14. syyskuuta teemalla Maku. Tapahtumia on useissa eri paikoissa.

Tapahtuma avataan torstaina 12. syyskuuta Joensuun pääkirjastolla, jolloin kuullaan Joensuun kaupunginorkesterin vaskikvintetin musiikkia. Ukri ry:n Runokioskista voi toivoa runoa lempiaiheestaan. Muikku-salissa Finlandia-ehdokkaanakin ollut Sami Tissari ja Ukri ry:n varapuheenjohtaja Anne-Mari Lemmetyinen keskustelevat kirjailijuudesta Pohjois-Karjalassa. Keskustelun vetää runoilija Tommi Tihtarinen. Keskustelun jälkeen Runon Ystävät ry tarjoilee ”Monenlaisia makuja”.

Torstain toisten taiteiden osuudessa taidetta tiskin alta tarjoilee Pohjois-Karjalan kansanteatterin (Pokka) järjestämä Salataidekapakka, joka sijaitsee Taidekeskus Ahjossa (Kirkkokatu 23). Siellä esittävän taiteen kollektiivi Pokka esittää monipuolista taidetta, kuten teatteria, musiikkia, runoutta ja yllätyksiä. Salataidekapakka on avoinna 19.30–21.00.

Perjantain tiedepäivässä makua tarkastellaan muun muassa ruoka- ja kulutustutkimuksen, antiikin sosiaalihistorian, humanistisen rajatutkimuksen, taiteentutkimuksen sekä muodintutkimuksen näkökulmista. Educa-rakennuksessa Tulliportinkadulla pidettävissä puheenvuoroissa hahmotetaan ruokakulttuuria maailman ymmärrysalustana, tarkastellaan kirjallisia makumatkoja, tehdään matkoja muinaisiin makumaailmoihin, kuullaan muodin näkökulmasta ”kuka päättää mistä tykkäät” ja päivän päätteeksi maistellaan makujen maailmoja ääripohjoisessa. Päivän aikana Maku-teemaan pureutuvat omista näkökulmistaan ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä, tutkijatohtori Laura Nissin, professori Jopi Nyman, dosentti Annamari Vänskä ja kuvataiteilija, vapaa tutkija Jyrki Siukonen.

Lauantain kaunokirjallisuuspäivässä konservatoriolla kuullaan mitä ruoka edustaa kirjallisuudessa, perehdytään hyvän maun historiaan, hahmotetaan toisenlajiset eläimet ympärillämme ja sisällämme, ja päivän päätteeksi tiedämme mitä olemme. Alustajiksi saapuvat kirjailija Leena Parkkinen, kirjailija Kirsti Manninen, kirjailija Laura Gustafsson, muusikko, kirjailija Paleface ja runoilija Susinukke Kosola.

Lauantain oheisohjelmana runoilija-muusikko Juha Rautio ja sirkustaiteilija Rauli Katajavuori purkavat ja tutkivat humoristisessa teoksessaan poikkitaiteellisuutta esityksessään MANIFESTI (Näyttämö, Koskikatu 8). MANIFESTIssa itsetietoiset kalvosulkeiset analysoivat esittävän taiteen rajoja viihteestä taiteeseen, runoudesta sirkukseen. Alkaako tästä poliittisen sirkuksen paradigma? Onko tämä runosirkuksen kuolinisku?

Tapahtuman tarkempi ohjelma: https://www.joensuunkirjallisuustapahtuma.fi/ohjelma/

Kirjallisuustapahtuman lauantai striimataan suorana osoitteeseen: https://www.youtube.com/@kauppakumpukoulutus

Striimaukset ovat nähtävissä kuukauden ajan.

Joensuun kirjallisuustapahtuma järjestetään tänä vuonna 24. kerran. Järjestäjinä ovat paikallisista kirjallisuuden asiantuntijoista muodostunut työryhmä, Itä-Suomen yliopiston humanistinen osasto ja Maaseudun Sivistysliiton Joensuun kulttuuriyhdistys ry. Pääsymaksuttoman tapahtuman päärahoittajat ovat Taiteen edistämiskeskus, Joensuun kaupunki ja Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiö.

Työryhmän puheenjohtaja Tatu Kaihua, tatu.kaihua(at)gmail.com
Työryhmän sihteeri, tapahtumakoordinaattori Jari Ruotsalainen, p. 044 972 6980, ruotsalainenj5(at)gmail.com