Itä-Suomen yliopiston kolme erityisopettajaopiskelijaa on juuri palannut neljän viikon opetusharjoittelusta Malesian Kuala Lumpurista. He suorittivat harjoittelunsa Cempaka International Schoolissa, joka on mielenkiintoinen yhdistelmä malesialaista ja suomalaista koulua. Siellä opetus pohjautuu osittain suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelmaan, ja koulussa työskentelee sekä paikallisia että suomalaisia opettajia.
Kansainvälisen opetusharjoittelun mahdollisti Opetushallituksen rahoittama Team Finland Knowledge -ohjelma. Kokemus lisäsi opiskelijoiden kansainvälisyyden ymmärrystä ja antoi näkemystä siitä, miten omaa työtä voi kehittää.
– Askeleet eivät riitä kuvaamaan tunnetta omasta ammatillisesta kasvusta, vaan kasvu tuntuu pikemminkin harppauksilta. Erilaisessa toimintaympäristössä tuli pohdittua omia vahvuuksia uudella tavalla, ja kokemuksen myötä itsestä löytyi ammatillisestikin uusia puolia. Harjoittelun päätteeksi tunsi tehneensä jotain merkityksellistä. Tulen muistamaan tämän harjoittelun yhtenä hienoimmista ja ainutkertaisimmista opiskelukokemuksistani, kertoo erityisopettajaopiskelija Liisi Laitila.
Myös opettajankouluttajat Itä-Suomen ja Helsingin yliopistosta sekä kumppanit kaakkoisaasialaisista yliopistoista viettivät viikon Malesiassa ohjaten, kouluttaen sekä koulussa toimivaa tuen järjestelmää yhdessä paikallisten opettajien kanssa kehittäen.
– Meille opettajankouluttajillekin tuo viikko oli hyvin kokonaisvaltainen kokemus. Sen myötä opimme paljon uutta luokan- ja erityisopettajan työstä, jossa yhdistyvät kaakkoisaasialainen koulunpito ja suomalaistyylinen pedagogiikka. Pääsimme tutustumaan laajasti koulun suomalaistyylisten luokkien opetukseen ja koulun muuhun toimintaan, ja päivät täyttyivät keskusteluista koulun henkilökunnan, malesialaisten ja indonesialaisten opettajankouluttajien sekä opetusharjoittelijoiden kanssa, kuvailee vanhempi yliopistonlehtori Aino Äikäs.
Hänen mukaansa matkan parasta antia oli kuitenkin todistaa, kuinka upeasti opiskelijat toimivat monikulttuurisissa opettajatiimeissä ja kuinka paljon he olivat kasvaneet ammatillisesti ajallisesti lyhyehkön harjoittelun aikana.
Opetusta monikulttuurisissa yhteisopetustiimeissä
Inclusive education in co-teaching teams: collaborative teaching practicum by Finnish and Southeast Asian teacher education students (INCO) -hankkeessa on mukana opettajaopiskelijoita ja opettajankouluttajia Suomesta, Indonesiasta ja Malesiasta. Hankkeessa opiskelijat suorittavat vuosittain kuukauden mittaisen opetusharjoittelun Cempaka International Schoolissa, Kuala Lumpurissa, jossa on käytössä paikalliseen kontekstiin mukautettuna Suomen opetussuunnitelma. Hanketta johtaa yliopistonlehtori Olli-Pekka Malinen Helsingin yliopistosta.
– Koulussa työskentelee suomalaisia ja kaakkoisaasialaisia opettajia, jotka toimivat opettajankoulutuksen opiskelijoiden käytännön ohjaajina. Opetusharjoittelun aikana kaksi suomalaista, indonesialainen ja malesialainen opettajaopiskelija harjoittelevat yhdessä inklusiivista pedagogiikkaa monikulttuurisissa yhteisopetustiimeissä, kertoo Äikäs.
Inklusiivisen koulutuksen tavoitteena on varmistaa tasa-arvo, yhtäläiset mahdollisuudet, riittävä tuki ja oikeudet kaikille oppijoille, erityisesti niille, jotka ovat alttiina syrjäytymiselle, kuten vammaisille tai erityistä tukea tarvitseville oppijoille. Vaikka inklusiivisen koulutuksen kehitys on näissä kolmessa maassa eri vaiheessa, kaikissa maissa on havaittu, että opettajat eivät ole täysin valmiita käyttämään osallistavaa pedagogiikkaa opetuksessaan.
– Siksi on tärkeää kehittää osaamistaan inklusiivisessa opetuksessa jo opetusharjoittelun aikana.
Lue lisää opetusharjoittelusta UEFin blogista
TFK-ohjelman INCO-hankkeen projektin tiivistelmä:
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Inclusive%20education%20in%20co-teaching%20teams.pdf