Ryhmäkuva ECCR-kurssin osallistujista.

Kansainvälisellä kurssilla syvennytään ympäristöyhteistyöhön ja konfliktien hallintaan

Yli 50 kansainvälistä osallistujaa ja opettajaa lähes 20 eri maasta kokoontuu Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampukselle 12. –16. elokuuta pohtimaan yhteistyöpohjaista ympäristöhallinta ja ympäristökonfliktien sovittelua. Kurssi on osa Itä-Suomen yliopiston kesäkoulun tarjontaa ja sen järjestää ympäristöpolitiikan oppiaine.

Viiden päivän intensiivikurssin teemoja ovat muun muassa ympäristöyhteistyö ja ympäristökonfliktien sovitteluun liittyvät menetelmät ja kansalaisten osallistumiseen luonnonvarojen hallintaan ja suojeluun. Kurssilaiset tutustuvat Ilomantsissa soiden ennallistamiseen ja yhteistoiminnallisuuteen suojelu- ja ennallistamishankkeissa.

– Rakentava ja pitkäjänteinen ympäristöyhteistyön luominen vaatii menetelmällistä osaamista ja kuuntelun taitoja. Yhteistoiminnallisuus ja konfliktien sovittelu pitäisi nähdä ensiaputaitojen tapaan kansalaistaitoina, luonnonvarahallinnan professori Irmeli Mustalahti Itä-Suomen yliopistosta kertoo.

Kurssille osallistuu tutkijoiden ja maisteri- ja tohtorivaiheen opiskelijoiden lisäksi myös edustajia ympäristöjärjestöistä, yksityissektorilta ja ministeriöistä esimerkiksi Suomesta ja Somalista. Kurssilla syvennytään konkreettisiin keinoihin, joilla voidaan ehkäistä toimijoiden välisiä konflikteja, sekä tutustutaan erilaisiin yhteistoiminnallisiin ja osallistaviin menetelmiin ja niiden soveltamiseen ympäristöyhteistyössä.

– Ympäristön, talouden ja yhteiskunnan tarpeet huomioiva, yhteistyötä korostava lähestymistapa on ratkaisevan tärkeää, jotta luonnonvarojen hallintaan voidaan rakentaa kestäviä ja pitkäkestoisia ratkaisuja. Tätä on edistettävä sekä kansainvälisillä foorumeilla että kansallisella tasolla. Yhtä tärkeää on toimia myös paikallisesti, sillä monet ympäristöön liittyvät konfliktit ovat paikallisia. Käynnissä olevan kurssin kaltaisilla koulutuksilla on mahdollista kehittää asiantuntemusta, jota tarvitaan yhteistyön edistämiseen kaikilla tasoilla, tutkimusjohtaja Ubaldus Tumaini, Collage of Business Education (CBE) yliopistosta Tansaniasta korostaa.

Kesäkurssi on osa Itä-Suomen yliopiston koordinoimaa Environmental Collaboration and Conflict Resolution (ECCR) -opetuskokonaisuuta, joka rahoittaa opetusministeriön tukema EDUCase verkosto. Hankkeessa edistetään Suomen ja globaalin etelän korkeakoulujen välistä yhteistyötä ympäristöyhteistyöhön ja konfliktien sovitteluun liittyvässä opetuksessa. Hanketta johtaa Itä-Suomen yliopisto ja mukana opetuksessa on Portland State University Yhdysvalloista, CBE Tansaniasta sekä UNESCOn biosfäärialueverkosto, johon Suomessa kuuluvat Pohjois-Karjalan ja saaristomeren biosfäärialueet.

Seuraava ECCR-kurssi järjestetään Indonesiassa syksyllä 2025 ja jatkossa ECCR-verkosto tulee kehittämään myös verkkopohjaista opetusta.

Professori Irmeli Mustalahti, puh. 050 563 2071, irmeli.mustalahti(at)uef.fi

Environmental Collaboration and Conflict Resolution (ECCR-verkosto) Environmental Collaboration and Conflict Resolution (ECCR) - course series and teaching network - UEFConnect

Itä-Suomen yliopiston luonnonvarahallinnan tutkimusryhmä verkossa