Auroran edessä oleva ulkokäytävä.

KARVI-arviointi kannustaa oikeustieteen koulutusyksiköitä systemaattiseen yhteistyöhön

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi on toteuttanut vuosina 2020 ̶ 2021 oikeustieteellisen alan korkeakoulutuksen arvioinnin. Arvioinnin painopisteinä ovat olleet koulutusten tuottama osaaminen, työelämärelevanssi ja jatkuva oppiminen. Arviointiraportti julkistettiin 3.11.2021.

Arvioinnin perusteella oikeustieteen tutkintorakenteet ovat pääosin toimivia ja tutkinnot vastaavat työelämän tarpeita. Opetuksen painottuminen juridiikan yleisiin oppeihin ja oikeudelliseen yleissivistykseen tukee opiskelijoiden valmiuksia toimia monenlaisissa työtehtävissä. Alalla on paljon jatkuvan oppimisen tarjontaa, joskin sitä tulee systematisoida.

Karvin mukaan kansallisella tasolla oikeustieteen opetusresursseja tulee lisätä ja opettaja-opiskelija-suhdelukua parantaa, jotta vuorovaikutteista ja aktivoivaa opetusta sekä opiskelijoiden ohjausta ja osaamista koskevaa palautetta voidaan lisätä. Lisäksi suositellaan opetuksen ja arvioinnin linjakkuuden kehittämistä yhteisillä arviointikriteereillä, hyvien käytäntöjen jakamisella sekä opettajien pedagogisen osaamisen vahvistamisella. Raportin mukaan oikeustiedettä opettavien yksiköiden tuleekin käydä yhteistä keskustelua koulutusyhteistyön systemaattisesta kehittämisestä ja organisoida yhteistyötä selkeämmin.

- Arviointi kannustaa alan koulutusyksiköitä systemaattiseen ja innovatiiviseen yhteistyöhön koulutuksen kehittämiseksi edelleen. Tässä yhteistyössä olemme innolla mukana, painottaa oikeustieteiden laitoksen johtaja Matti Turtiainen.

Arviointiraportin mukaan Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksen koulutuksessa korostuu monialaisuus. Opetuksen johtoteemat (oikeudellinen ajattelu ja argumentaatio, yleiset opit, perus- ja ihmisoikeudet, oikeuden kansainvälistyminen ja eurooppalaistuminen sekä oikeuden rooli yhteiskunnassa) on integroitu osaamislähtöisyyteen. Muina vahvuuksina tuodaan esiin laitoksen kehittämismyönteinen ilmapiiri ja opetussuunnitelmaprosessi sekä palautteen aktiivinen kerääminen ja systemaattinen hyödyntäminen. Laitoksella on myös aktiivista yhteistyötä ainejärjestöjen kanssa.

- Laitoksemme henkilökunta on kehittänyt opetusta pitkäjänteisesti ja opiskelijalähtöisesti. Tämä vahvuutemme on iloksemme tunnistettu Karvin arvioinnissa, toteaa Turtiainen.

Edelleen myönteisenä arvioinnissa nähtiin, että oikeustieteiden laitoksella on ketteryyttä vastata muuttuviin jatkuvan oppimisen tarpeisiin, ja jatkuvan oppimisen integrointi tutkinto-ohjelmakoulutuksiin on syvällistä.

Arviointiraportin mukaan laitoksen keskeisimmät kehittämiskohteet ovat arvioinnin teemoittain seuraavat:

1. Osaamislähtöisyys

• Avoimen yliopiston opiskelijamäärän kasvun vaikutuksia pitäisi arvioida oikeusnotaarikoulutuksen osaamistavoitteiden näkökulmasta.
  • Arvioinnin linjakkuutta ja tasapuolisuutta tulee kehittää eri opintojaksojen ja erilaisten suoritusmuotojen välillä.
  • Yleisten työelämävalmiuksien opettaminen tulee integroida opintojaksoihin.
  • Oikeusnotaarin tutkinto-ohjelmien tutkimusperusteisuuteen tulee kiinnittää huomiota.
  • Kieliopintojen määrää tulee lisätä tutkinnoissa sekä mahdollisuuksia kansainvälistymiseen.

2. Työelämärelevanssi

• Työelämärelevanssin käsitettä ja sen merkitystä tulee pohtia opetussuunnitelmatyössä.
  • Työelämäyhteyksiä tulee vahvistaa kokonaisvaltaisesti ja systemaattisesti, mitä neuvottelukunnan perustaminen voisi tukea.
  • Niin kotimaassa kuin ulkomailla tehtävää harjoittelua tulee kehittää systemaattisesti

3. Jatkuva oppiminen

• Avoimen yliopiston opiskelijamäärien kasvun vaikutusta tulee arvioida pitkällä aikavälillä opettaja- ja opiskelijakyselyin.
  • Opiskelijoiden eritaustaisuudesta aiheutuvia osaamiseroja tulee tunnistaa esimerkiksi ohjauksen keinoin ja lähtötasojen testauksella sekä huomioida ne opetuksessa.
  • Laitoksen tulee kehittää työelämätahojen kanssa monipuolista yhteistyötä.

- Arvioinnissa on tunnistettu tärkeitä kehityskohteita. Niiden eteen on hyvä tehdä työtä laitoksella, jossa on tekemisen meininkiä ja avoin keskusteluyhteys muun muassa opiskelijoiden ja jatkuvan oppimisen keskuksen suuntaan, pohtii opetuksesta vastaava varajohtaja Sampo Mielityinen.

Karvin suosituksia käsitellään sekä oikeustieteen koulutusyksiköiden yhteistyönä että oikeustieteiden laitoksen sisällä. Arvioinnin perusteella muun muassa pohditaan, mitä raportissa tunnistettuja vahvuuksia voidaan edelleen vahvistaa sekä kuinka vastataan raportissa esitettyihin kehittämissuosituksiin.

Linkki arviointiraporttiin: https://karvi.fi/wp-content/uploads/2021/11/KARVI_2221.pdf

Oikeustieteiden laitoksen johtaja Matti Turtiainen (matti.turtiainen@uef.fi), p. 050 527 7015

Opetuksesta vastaava varajohtaja Sampo Mielityinen (sampo.mielityinen@uef.fi), p. 050 573 2067