kipsy

Kivun psykologian asiantuntijalle teoriaa, käytäntöjä ja kollegiaalista tukea

Itä-Suomen yliopisto ja Suomen Kivuntutkimusyhdistys ry ovat käynnistämässä 30 op laajuista Kivun psykologian asiantuntijakoulutusta. Koulutus pohjautuu tutkittuun tietoon kipupotilaan hyvästä, kokonaisvaltaisesta hoidosta.

Kivun psykologian asiantuntijakoulutuksen johtaja, psykologi, psykoterapeutti Jukka Kujanpää työskentelee Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä, kipu- ja fysiatrianpoliklinikalla. Hän on itsekin kouluttautunut kivun hoidon asiantuntijaksi.

– Työssäni huomasin että kaikki asiakas- ja potilasryhmät ovat haasteellisia eri tavalla. Kaipasin prosessiin ideaa, teoreettista ymmärrystä ja tekniikoita, jotta voisin auttaa heitä.  Silloin aloin tutkia aihetta ja hankkia itselleni lisää koulutusta. Kollegan kautta hakeuduin mukaan Suomen Kivuntutkimusyhdistyksen toimintaan.

- Tavoitteena oli kollegiaalinen verkostoituminen ja halu saada tietoa siitä, miten kipupotilaita muualla hoidetaan, miten toiminta on organisoitu ja miten psykologi asettuu osaksi sitä; Voisinko ammentaa muiden kehittämistä malleista ideoita ja käytänteitä omaan työhön?

Jukka Kujanpään mukaan osassa terveydenhuollon organisaatioista moniammatillinen kivun hoito on jo pitkällä, mutta tilanne ei ole yhtä hyvä kaikkialla. - Kivun hoidossa moniammatillisen yhteistyön haaste on se, että jokainen ammattiryhmä käsittelee asiaa omalla kielellään ja käsitejärjestelmällään. Niiden välille pitäisi löytää harmonia, joka hyödyttää parhaalla tavalla juuri tätä ihmistä. Siinä on paljon työtä.

Hän arvioi, että kivun psykologian osaamiselle ja psykologiselle ymmärrykselle on tarvetta psykologien lisäksi monilla muillakin ammattiryhmillä. Koska tiedon ja osaamisen tarvetta on muissakin terveydenhuollon ammattiryhmissä, osa psykologien asiantuntijakoulutuksen seminaaripäivistä on avoimia myös heille.

Lisätietoja koulutuksesta https://www.uef.fi/fi/jatkuva-oppiminen/kivun-psykologian-asiantuntijakoulutus-30-op