Mediakasvatus on nykyisin oleellinen osa opetusta varhaiskasvatuksesta peruskouluun ja aina toiselle asteelle saakka. Työelämässä on kuitenkin vielä paljon opettajia, joiden koulutukseen mediakasvatus ei aikoinaan kuulunut ollenkaan. Itä-Suomen yliopisto vastaa nyt tuohon tarpeeseen.
Digitaidot, monilukutaito, valeuutiset... Lapset ja nuoret ovat mukana erilaisissa medioissa ja niihin liittyvissä ilmiöissä nykyisin usein jo taaperosta lähtien. He hallitsevat monet alustat ja tekniikat hämmästyttävän hyvin, mutta teknisten taitojen lisäksi mediataitoihin kuuluu paljon muutakin.
– Mediakasvatus pitää sisällään myös kasvatuksen ja koulutuksen kontekstit. Opettajien on nykypäivänä kyettävä opettamaan digitaitojen lisäksi myös kriittistä medialukutaitoa ja eettistä toimintaa mediassa, kertoo yliopistonlehtori Jukka Mäkisalo humanistisesta osastosta.
Humanistit ovat yhdessä soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osaston kanssa suunnitelleet ja toteuttaneet syksyllä käyntiin pyörähtäneen, aivan uudenlaisen Mediakasvatus-opintokokonaisuuden, jota tarjotaan sivuainekokonaisuudeksi perustutkinto-opiskelijoille sekä täydennyskoulutukseksi opettajille.
Syksyllä opinnot aloitti vajaat 20 henkilöä, joista noin puolet on Uefin sivuaineopiskelijoita, ja puolet taas on tullut täydentämään oppiaan aiheesta muualta.
– Tämän uuden ja monitieteisen opintokokonaisuuden tavoitteena on tarjota opiskelijoille tietoa ja työkaluja, jotka auttavat ymmärtämään digitalisoituvan maailman muutoksia, ilmiöitä, uhkia ja mahdollisuuksia etenkin pedagogisesta näkökulmasta, tiivistää kasvatustieteen professori Ritva Kantelinen.
Uusia ideoita työhön
Mediakasvatus on ollut poikkileikkaavana teemana opetussuunnitelmissa jo joidenkin vuosien ajan, joten opettajien koulutukselle on ollut valtava tarve.
– Tämä on tyypillinen esimerkki siitä, miten koulumaailma muuttuu, ja muutokset koskevat sen myötä myös opettajien koulutusta, johon on sisällytettävä uusia asioita. Mediakasvatus on kyllä ollut aiemminkin sisällytettynä opettajaopintojen sisään, mutta uuden kokonaisuuden tarkoituksena on nyt tiedon jakamisen lisäksi antaa opettajille inspiraatiota, uusia ideoita ja innostusta monipuoliseen mediakasvatustyöhön, Kantelinen summaa.
Mäkisalon mukaan on hienoa ja tärkeää, että koulutuksessa on mukana sekä opettajaopiskelijoita että opettajia, jotka ovat olleet työssään jo vuosia.
– Näin opintojen aikana saadaan vaihdettua arvokkaita kokemuksia puolin ja toisin.
Kiinnostusta kansainvälisestikin
Mediakasvatuksen opinnot koostuvat kuudesta erillisestä viiden opintopisteen opintojaksosta. Mukana on teemoja muun muassa digihyvinvoinnista, medialukutaidosta ja mediateknologiasta. Mediataidot digitaalisissa oppimisympäristöissä -kurssista on tehty nyt myös räätälöitävä versio ulkomaille vietäväksi. Mediakasvatuksen tarve kun on ajankohtainen muuallakin maailmassa.
– Opintokokonaisuus on herättänyt laajasti kiinnostusta kansainvälisissä partnereissamme etenkin nyt poikkeusvuonna. Kaikkialla digiloikka ei ole onnistunut yhtä hyvin kuin Suomessa, ja tuen tarve on todellinen, kertoo koulutusvientikoordinaattori Mari Argillander.
Opintokokonaisuuden suunnitteluun ja toteutukseen saatiin Itä-Suomen yliopiston jatkuvan oppimisen rahoitusta. Näin kokonaisuutta varten saatiin palkattua täysipäiväiset koulutussuunnittelijat. Suunnitteluapua saatiin myös yliopiston harjoittelukouluista.
– Rahoituksen turvin saimme luotua laadukkaan ja tasokkaan paketin kentän tarpeisiin. Pystyimme osin jalostamaan aiempia koulutuselementtejä, mutta loimme myös paljon uutta ja monitieteistä materiaalia, Mäkisalo kertaa.
Niin syntyi nyky-yhteiskunnan tarpeisiin vastaava kokonaisuus.
– Kaikki opinnot voi suorittaa etänä, ja sisältö on vaihteleva. Pyrimme siihen, että tämä on Suomen yliopistokentällä ainutlaatuinen kokonaisuus, jossa yhdistyvät kahden eri tieteen alan näkökulmat.