Tekstitarroja lasiseinässä.

Merja Tarvainen aloitti Eloisan ja Itä-Suomen yliopiston sosiaalityön professorina

Etelä-Savon hyvinvointialue ja Itä-Suomen yliopisto ovat perustaneet sosiaalityön yhteisprofessuurin. Eloisan aluehallitus päätti nelivuotiseen yhteisprofessuuriin liittymisestä 25.9.2023.

Apulaisprofessoriksi (tenure) on valittu 1.9.2024 alkaen YTT, FM Merja Tarvainen. Hän työskentelee Itä-Suomen yliopiston sosiaalityön, erityisesti sote-integraation apulaisprofessorina ja Eloisan erityisasiantuntijana, jonka alana ovat sosiaalityön tutkimus ja integraatio. Virka sijoittuu Eloisassa sosiaalipalveluiden yhteisten palveluiden palvelualueelle.

– Sosiaalityön yhteisprofessuuri on erittäin tärkeä lisä sosiaalityön ja sosiaalipalvelujen tutkimusperusteisuuden vahvistamisessa. Eloisan hyvinvointialueen tutkimusperusteisuuden lisäksi yhteisprofessuuri vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueen (YTA) yhteistä tutkimus-, koulutus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan rakenteen kehittämistä myös sosiaalihuollon ja integroituvien peruspalvelujen tarpeisiin. Tämä tarve on tunnistettu keskeisesti myös valtakunnallisesti ja Eloisan panostus on loistava avaus tässäkin mielessä, toteaa dekaani Sari Rissanen Itä-Suomen yliopistosta.

Eloisan puolella sosiaalityön professuuri liittyy vahvasti sosiaalipalvelujen ja terveydenhuollon palvelujen saattamiseen yhteen eli sote-integraatioon.

– Tarkoituksena on vahvistaa erityisesti Vaalijalan erityisosaamista. Vaalijalan osaamis- ja tukikeskushan tuottaa kansallisesti merkittäviä palveluja koko maan tarpeisiin, kertoo sosiaalipalvelujen toimialajohtaja Saara Tavi.

Tarvaisen vastuulla tulee olemaan muun muassa ulkoisen tutkimusrahoituksen hankinta, aktiivinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan vahvistaminen, asiakaspolkujen tutkiminen perus- ja erityispalveluissa, sosiaalityön osaamisen vahvistamisen tukeminen sekä yhteistyö YTA-alueella sosiaalihuollon tutkimuksellisissa asioissa.

– Aloitan mielenkiinnolla tämän uuden työtehtävän. Sosiaalityön tutkimus vammaisuudesta on ollut Suomessa vielä toistaiseksi suhteellisen vähäistä, ja tutkimusperustan vahvistamisella on merkitystä niin sosiaalityön käytäntöjen kehittämisen kuin tulevaisuuden sosiaalityöntekijöiden koulutuksenkin kannalta. Lisäksi sosiaalityön tutkimus vammaisuudesta avaa näkökulman vammaisten ihmisten osallisuuden ja oikeuksien toteutumiseen palvelujärjestelmässä ja yhteiskunnassa valottaen myös vammaisuuden elettyjä kokemuksia, kertoo Tarvainen.

Professuuri mahdollistaa Eloisan henkilöstölle uusia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia.

– Sosiaalityöhön tarvitaan osaamisen ja palvelujen kehittämiseksi entistä vahvempaa, käytäntöä palvelevaa tutkimustietoa, jota apulaisprofessuuri tulee vahvistamaan hyvinvointialueella merkittävästi. Haemme tutkimustoiminnalla vaikuttavia ja kustannustehokkaampia työtapoja sekä osaajien sitouttamista, sekä vahvistamme jo ennestään positiivista työnantajamielikuvaa, arvioi Eloisassa Tarvaisen esihenkilönä työskentelevä sosiaali- ja integraatiojohtaja Marika Huupponen.

Professuuri toteutetaan ja rahoitetaan siten, että tehtävää hoitavan henkilön työaika ja kustannukset jaetaan puoliksi Eloisan ja yliopiston kesken. Tehtävän yhteenlaskettu vuosikustannus on noin 120 000 euroa, josta Eloisan osuus on 60 000 euroa.

Itä-Suomen yliopiston apulaisprofessori Merja Tarvainen, p. 050 346 9285, merja.tarvainen@etelasavonha.fi, merja.tarvainen(at)uef.fi

Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan dekaani Sari Rissanen p. 040 5943774, sari.rissanen(at)uef.fi

Eloisan sosiaali- ja integraatiojohtaja Marika Huupponen, p. 040 359 7659, marika.huupponen(at)etelasavonha.fi

Eloisan sosiaalipalvelujen toimialajohtaja Saara Tavi, p. 044 417 4100, saara.tavi(at)etelasavonha.fi