Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Oikeustieteiden laitoksen johtajat vuosille 2022–2025 on valittu

Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksen johtajaksi on nimitetty KTT, tutkimusjohtaja Matti Turtiainen, opetuksesta vastaavaksi varajohtajaksi OTT, yliopistonlehtori Sampo Mielityinen ja tutkimuksesta vastaavaksi varajohtajaksi OTT, yliopistonlehtori Seita Romppanen. Johtajan ja varajohtajien toimikausi alkaa 1.1.2022 ja päättyy 31.12.2025.

Turtiainen on toiminut oikeustieteiden laitoksen johtajana 1.1.2020 alkaen. Oikeustieteiden laitoksella on noin 1300 perustutkinto-opiskelijaa ja noin 110 väitöskirjatutkijaa. Laitoksella työskentelee noin 140 opettajaa ja tutkijaa.

- Jatkan mielelläni kehittyvän ja voimakkaasti kasvavan laitoksen johtajana.  On ilo saada oikeustieteiden laitoksen johtoon uusia henkilöitä, Turtiainen toteaa. Samalla hän haluaa kiittää nykyistä tutkimuksesta vastaavaa varajohtajaa Anssi Keinästä laitoksella tehtävän tutkimuksen eteen tehdystä ansiokkaasta työstä.

Mielityinen aloitti opetuksesta vastaavana varajohtajana 1.1.2020. Hän vastaa opetuksen prosessien, oppimisen laadun ja opettajien työn edellytysten kehittämisestä. Tulevan kauden työ saa suuntaa muun muassa 3.11. julkaistavasta Karvin kansallisesta oikeustieteellisen koulutusalan arvioinnista.

- Opettajat toivovat sekä tilaa itsensä näköiselle opetustyölle että tukea, virikkeitä ja verkostoja. Tämä on jatkossakin innostava tehtävä, toteaa Mielityinen.

Romppasen toimenkuvaan tutkimuksesta vastaavana varajohtajana sisältyy muun muassa oikeustieteiden tohtoriohjelmaan liittyviä vastuita sekä laitoksen tutkimustoimintaa tukevia tehtäviä. Hän osallistuu myös yliopiston tutkimustoiminnan koordinointiin oikeustieteiden laitoksen edustajana.

- Nuorten tutkijoiden urapolun tukeminen sekä tutkimusyhteisöjen (RC) välisen yhteistyön edistäminen ovat esimerkkejä teemoista, joihin aion toimikaudellani tarttua, Romppanen kertoo.

Matti Turtiainen, matti.turtiainen@uef.fi, p. 050 527 7015

Sampo Mielityinen, sampo.mielityinen@uef.fi, p. 050 573 2067