UEF liput lipputangoissa

Oikeustieteiden laitoksen kansainvälisten maisteriohjelmien hakijamäärissä kasvua

Oikeustieteiden laitoksella on kaksi englanninkielisiä maisteriohjelmaa. Molempien maisteriohjelmien hakijamäärät kasvoivat viime vuodesta.

Luonnonvarojen ja ilmastonmuutoksen hallinnan sekä kansainvälisen ja EU-ympäristöoikeuden aloilta opintoja yhdistelevään Environmental Policy and Law -ohjelmaan oli 115 hakijaa. Kasvua viime vuoden hakijamäärään oli 25 prosenttia. Ohjelmaan valitaan 20 opiskelijaa

- Maisteriohjelmamme laadukkaat opiskelijat ovat olleet parasta mainosta ohjelmallemme. He ovat varmasti edesauttaneet hakijamäärän kasvua. Opiskelijamme ovat kansainvälisesti hyvin aktiivisia: he osallistuvat erilaisiin tapahtumiin ja harjoitteluihin ympäri maailmaa. Opiskelijamme ovat myös aktiivisina toimijoina eri järjestöissä ja tapahtumissa Joensuun kampuksella. Olemme tyytyväisiä siihen, että yhä useampi hakija haluaa olla osa tätä opiskelijajoukkoa, jolla on halu vaikuttaa asioihin ja muuttaa asioita positiivisempaan suuntaan, kertovat ohjelman koordinaattorit Bradlie Martz-Sigala ja Tuomas Palosaari.

Kansainvälinen ympäristöpolitiikan ja -oikeuden maisteriohjelma toimii oikeustieteiden laitoksen hallinnoimana yhteistyössä historia- ja maantieteiden laitoksen kanssa.

Itä-Suomen yliopiston, Uppsalan yliopiston ja Norjan arktisen yliopiston kanssa yhteistyössä toteutettavaan Joint Nordic Master Programme in Environmental Law (NOMPEL) -ohjelmaan haki yhteensä 217 hakijaa. Myös NOMPEL-ohjelman hakijamäärä kasvoi hieman viime vuoteen verrattuna. Ohjelmassa on 25 aloituspaikkaa. Opiskelijavalintaa koordinoi Uppsalan yliopisto.

Kaksivuotisen ohjelman aikana opiskelijat opiskelevat kaikissa ohjelmassa mukana olevassa pohjoismaisessa yliopistossa. Ohjelma käynnistyi syksyllä 2019, joten toistaiseksi opiskelijat eivät ole koronaviruspandemian vuoksi päässeet vielä fyysisesti opiskelemaan kaikissa kolmessa yliopistossa. Pandemian käytännön järjestelyille aiheuttamista ongelmista huolimatta opiskelijat ovat olleet tyytyväisiä ohjelmaan. He ovat muun ohella antaneet positiivista palautetta oikeustieteiden laitoksen mielenkiintoisista opintojaksoista ja asiantuntevista opettajista.

Päätökset valittavista opiskelijoista tehdään kevään aikana, ja opinnot alkavat syksyllä 2022.

Matti Turtiainen, matti.turtiainen@uef.fi, 050 527 7015