Auroran edessä oleva ulkokäytävä.

Oikeustieteiden laitos panostaa monipuolisten opiskelijavalinnan väylien sekä koulutuksen kehittämiseen

Itä-Suomen yliopistoon oikeustieteiden laitokselle valitaan opiskelijoita hallintotieteiden kandidaatin ja maisterin tutkintoon aikaisempien opintojen perusteella myös syksyn yhteisvalinnassa. Syksyn 2021 yhteishaussa hakijoita oli yhteensä 55, joista 38 valittiin. Koulutukseen valittiin kaikki valintaperusteet täyttäneet hakijat. Syksyn yhteisvalinnassa valittujen opiskelijoiden opinto-oikeus alkaa 1.1.2022.

Valintaperusteiden mukaan aiempien opintojen perusteella valittiin hakijat, jotka olivat suorittaneet Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksen opetussuunnitelman mukaiset yhden oikeustieteiden pääaineen (tai vastaavan oppiaineen) perusopinnot 25 op sekä yleisiä oikeusjärjestysopintoja vähintään 35 op, yhteensä 60 op. Vuoden 2021 valinnassa huomiotiin ainoastaan 1.8.2010 jälkeen suoritetut oikeustieteiden opinnot. Tänä syksynä oli vielä viimeisen kerran mahdollista hakea myös Yleisten oikeusjärjestysopintojen perusteella (60 op).

Vuoden 2021 opiskelijavalinnoissa oikeustieteiden laitokselle valittiin yhteensä 348 opiskelijaa. Oikeustieteellisen alan ON- ja OTM-tutkintoihin valittiin yhteensä 107 opiskelijaa ja julkisoikeuden HTK- ja HTM-tutkintoihin 194. Kansainvälisiin maisteriohjelmiin valittiin 47 opiskelijaa.

Oikeustieteiden laitoksella arvioidaan vuosittain eri väylillä valittujen opiskelijoiden opintomenestystä ensimmäisen ja seitsemännen opiskeluvuoden jälkeen. Näiden opintopolkuseurantojen perusteella on kehitetty sekä koulutusta että opiskelijavalinnan väyliä.

Laitoksen tavoitteena on ollut lisätä avoimen väylän kautta tulleiden opiskelijoiden määrää. Tänä vuonna avoimen yliopiston kautta (aiempien opintojen perusteella) valittiin noin puolet (n. 54 %) laitoksen opiskelijoista.

- Olemme ylpeitä, että oikeustieteiden laitokselle hakeutuu motivoituneita opiskelijoita erilaisista taustoista, toteaa opetuksesta vastaava varajohtaja Sampo Mielityinen.

Opintopolkuseurannat osoittivat, että koronasta huolimatta opiskelijoiden opinnot ovat edenneet hyvin. Vuonna 2020 aloittaneista opiskelijoista 57 % suoritti yli 51 opintopistettä ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana. Määrä on sama kuin vuotta aiemmin tehdyssä selvityksessä.

- Oikeustieteiden laitos arvioi jatkossakin eri väylillä valittujen opiskelijoiden opintomenestystä ja panostaa monipuolisten opiskelijavalinnan väylien sekä vahvojen ja profiililtaan erilaisten tutkintojen kehittämiseen, kertoo oikeustieteiden laitoksen johtaja Matti Turtiainen.

Oikeustieteiden laitoksen johtaja Matti Turtiainen, p. 050 527 7015