Kiia Aronen opiskelee neljättä vuottaan kemian aineenopettajaksi ja luokanopettajaksi Joensuun kampuksella.
–Olen Kiia Aronen, 4. vuoden opiskelija ja kotoisin Pirkanmaalta, Mänttä-Vilppulasta. Opiskelen siis aika kaukana kotiseudulta. Minusta tulee kemian aineenopettaja ja luokanopettaja.
Haaveena opettajuus
Opettajan työ on kiinnostanut Kiiaa jo yläkoulusta saakka. Aluksi hän ajattelikin hakea luokanopettajaksi. Myös englanninkieliset opettajaopinnot sekä maantiede ja ympäristöpolitiikka kiinnostivat vaihtoehtoina. Opettajan käytännönläheinen ammatti vei kuitenkin voiton, koska työnsä tulokset voi konkreettisesti nähdä oppilaidensa kehittymisessä. Hakukevään aikana löytyi myös lopulta valituksi tullut hakukohde: aineenopettaja ja luokanopettaja: matematiikka, fysiikka ja kemia. Tämän koulutuksen erikoisuus on siinä, että se tarjoaa tuplapätevyyden opettajan ammatissa.
–Minulla oli listalla monta hakukohdetta opettajaksi, myös vähän lähempänä kotiseutua. Kevään aikana selasin tarjontaa opintopolusta ja sitten löysin tämän vaihtoehdon. En ollut aiemmin edes ajatellut luonnontieteellisiä jatko-opintoja, mutta kun mukana oli aineenopettajan opinnot, ajattelin että ehkä kemian opettaminen voisikin olla se oma juttu!
Luonnontieteet olivat olleet Kiian mielestä kiinnostavia jo lukiossa, ja lopulta opiskelupaikka aukenikin juuri hyvällä kemian arvosanalla ja hyvin menneellä soveltuvuuskokeella.
–Biologia, maantiede ja kemia olivat lempiaineitani lukiossa, joten hakukohde päätyikin yhtäkkiä aivan listan kärkeen luokanopettajaopintojenkin yläpuolelle. Hakiessa en vielä tiennyt, että todistukseni perusteella pääsen suoraan soveltuvuuskokeeseen. Tieni yliopistoon oli näin ehkä vähän helpompikin kuin alkuperäisen suunnitelman mukaan olisi ollut.
Joensuun vehreys viehätti
Kiia vieraili Joensuussa elämänsä ensimäistä kertaa pääsykokeiden yhteydessä ja kesäinen kaupunki viehätti heti.
–Oltiin keskustassa yötä ja aamulla pääsykokeisiin kävellessä kaupungin vehreys ihastutti. Tuli heti ihanan rauhallinen tunne. Tämä ei ole mikään suurkaupunki, jossa on betoniseinää vieri vieressä ja se teki ensimmäisenä vaikutuksen.
Nyt jo neljättä vuotta Joensuussa asustava Kiia on aktiivinen luonnossa liikkuja. Hiihtämisen ja lenkkeilyn lisäksi hän on harrastanut aina hyvin monenlaisia pallopelejä, ja omaksi lempilajiksi on jäänyt lentopallo. Lentopalloa hän pelaa edelleen Joensuussa paikallisessa Joen Jujussa.
Myös kampusalueen viihtyisyys saa Kiialta kiitosta.
–Kampus on rauhallinen, keskellä luontoa eikä yhtään laitosmainen. Kampuksen tiilirakennukset sopivat ympäristöönsä. Eniten aikaa tulee vietettyä Futuran oleskelutiloissa.
Tähtäimessä monipuoliset opinnot
Matematiikan, fysiikan tai kemian aineenopettajaksi ja luokanopettajaksi opiskeleva voi valita opetettavan pääaineensa jo opintojen alkuvaiheessa. Valinnan voi vahvistaa ensimmäisen opintosyksyn jälkeen tai vaihtaa kandidaattiopintojen aikana. Ensimmäinen opintovuosi opiskellaan pääsääntöisesti tätä ainetta, eli Kiian tapauksessa kemiaa ja muita luonnontieteitä. Pedagogisia opintoja voi kuitenkin alkaa opiskella jo heti, ja toisena vuonna opettajan opintoja tulee suunnitellusti enemmän.
–Minulla oli kova into pedagogisiin opintoihin, joten suoritin niitä heti ensimmäisenä keväänä. Halusin päästä jo alussa siihen maailmaan sisälle.
Joensuussa onkin Suomen monipuolisin opettajankoulutus ja tämä näkyy opiskelijoille erityisesti vaihtoehtojen määrässä.
–Valinnaiset kurssit ovat monipuolisia. Opetushenkilöstöä on paljon ja mukana on yleensä useampi henkilö tuomassa omaa ammattitaitoaan kursseille.
Kiian mielestä opinnoissa parasta onkin se, että on päässyt tutustumaan niin moniin eri ihmisiin opintojen aikana.
–Monipuoliset verkostot jo opintojen aikana voivat olla avuksi myös tulevaisuudessa.
Nimenomaan monipuolisuus veti hänet alun perin tämän koulutuksen pariin. Toisaalta opinnoissa pääsee mukaan moniin erilaisiin opetukseen liittyviin projekteihin ja toisaalta syventämään tietämystään kemian oppiaineessa. Harjoitustyöt kemian laboratoriossa tarjoavatkin ne suurimmat itsensä ylittämisen tunteet. Työt jännittävät hieman ennakkoon, mutta palkitsevat aina lopulta, Kiia kertoo.
–Kun päivästä ja suoritetusta labratyöstä saa hyväksytyn, niin sen jälkeen on voittajafiilis!
Opettajan opintojen vuoksi tutkintoon sisältyy automaattisesti tiettyjä sivuaineita. Kiian sivuaineita ovat luokanopettajan monialaiset opinnot sekä aineenopettajan pedagogiset opinnot. Lisäksi hän on suorittanut matematiikan sivuaineopintoja. Tutkintoon sopii siis muitakin sivuaineita ja valinnaisuutta on toki myös ”monialaisten” puitteissa.
–Kaksi sivuainetta tulee valmiiksi annettuna, mutta hyvä puoli siinä on se, että niihin saa suoraan opinto-oikeuden.
Maisteriopinnoissa syvennytään
Kun perusopinnot ovat kasassa, pääsee kehittämään vielä enemmän omaa opettajuuttaan maisterivaiheessa.
– Odotan sitä, että viimeiset opiskeluvuodet tarjoavat lisää mahdollisuuksia suunnata omaa ammattitaitoaan ja kehittää tietotaitoa aineenopettajana.
Tutkinto sisältää neljä harjoittelua painottuen maisterivaiheeseen. Yhden harjoittelupaikan voi valita itse ja kolme harjoittelua tehdään normaalikoululla. Kiia voi tehdä yhden ”sivuaineharjoittelun” myös alakoulun puolella, koska kyseinen tutkinto tähtää kaksoispätevyyteen.
–Teen juuri vasta toista opetusharjoitteluani. Nyt harjoitteluja tuleekin tiheästi, koska kandivaiheessa keskitytään oman oppiaineen hallintaan ja pedagogisiin perusopintoihin.
Kaksoispätevyys mahdollistaa opettajan työt kaikilla luokka-asteilla ensimmäisestä luokasta lukion tai ammattiopiston opettajaksi.
Kiia Aronen
Tilaisuus tekee tulevaisuuden!
Vaikka tutkinto itsessään antaa työllistymiselle raamit, niin mahdollisuudet ovat kuitenkin hyvin moninaiset. Kaksoispätevyys mahdollistaa opettajan työt kaikilla luokka-asteilla ensimmäisestä luokasta lukion tai ammattiopiston opettajaksi.
–Luonnontieteiden opettamista haluaisin kehittää. Olisi ihana tehdä opetustyötä myös luokan ulkopuolella. Tämä on oikeastaan ainoa haaveitani määrittelevä juttu. Työpaikka riippuu sitten siitä, mitä tilaisuuksia tarjoutuu.
Rohkeasti kauemmas
Oma päätös lähteä kauas on ollut rohkea, mutta ehdottomasti kannattava, Kiia kertoo. Hän kehottaa olemaan ennakkoluuloton koulutusvalinnoissaan ja omaa polkuaan hän suosittelee kaikille, joita monipuoliset opinnot ja laajat työllistymismahdollisuudet kiinnostavat.
Siirtymä lukiosta yliopistoon on Kiian mukaan tehty todella helpoksi ja muutos opiskelutavassa oli miellyttävä. Opinnoissa on kivaa vaihtelua luentojen ja labrojen välillä, joten mielenkiinto pysyy yllä.
Mahtava ilmapiiri molemmilla laitoksilla, sekä kemialla että soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastolla saa erityismaininnan.
–Täällä on ihana yliopisto ja mieluisat opinnot. Lähde rohkeasti oman mukavuusalueesi ulkopuolelle!