Farmasian opiskelijat pääsevät pian testaamaan taitojaan uudessa pedagogisessa pakohuoneessa, Pakoteekissä. Apteekkiharjoitteluun valmistava pakohuone on proviisoriopiskelijoiden suunnittelema ja toteuttama.
Monille vapaa-ajalta tutuissa pakohuonepeleissä ryhmät pyrkivät pääsemään määräajassa ulos huoneesta ratkomalla erilaisia tehtäviä. Pedagogisissa pakohuoneissa pelillisyyttä hyödynnetään oppimisen tukena. Itä-Suomen yliopiston farmasian laitoksella avattiin viime vuonna ensimmäinen farmaseuttinen pakohuone, FARscape, jossa opiskelijat ratkovat erityisesti lääkevalmistukseen ja -analytiikkaan liittyviä tehtäviä laboratorioympäristössä. Yliopiston opetusapteekkitilaan rakennettu Pakoteekki puolestaan tukee valmistautumista opetusapteekkiharjoitteluun ja siellä paneudutaan esimerkiksi lääkkeen toimittamisen ja asiakasneuvonnan haasteisiin. Pakoteekki otetaan laajempaan opetuskäyttöön keväällä 2023.
Pakoteekin suunnittelivat ja toteuttivat sosiaalifarmasian proviisoriopiskelijat Projektityö-opintojaksollaan. – Mietimme omien kokemusten pohjalta, millaisia ongelmatilanteita apteekin asiakaspalvelutilanteissa voi tulla vastaan ja mitä olisi hyödyllistä kerrata ennen harjoittelua, opiskelijat kertovat.
Apteekkityössä pitää osata muun muassa soveltaa lääkkeiden toimittamiseen ja korvattavuuteen liittyviä säädöksiä, hyödyntää erilaisia tietokantoja sekä tunnistaa ja ratkaista lääkehoidon ongelmia. Pakoteekissa koetellaan myös yleisempiä työelämätaitoja, kuten ryhmässä ja paineen alla toimimista.
Lukkoja, vihjeitä ja jännitystä
Pakoteekin tehtävistä muodostuu juoni, jota ei paljasteta pelaajille ennalta. Ennen pakopelihuoneeseen astumista ryhmälle kuitenkin esitellään taustatarina ja lukkojen toimintaperiaatteet sekä annetaan toimintaohjeet. Oven takana odottava tila vaikuttaa tavallista jännittävämmältä, hämyisästi valaistulta apteekilta. Tehtäviä ja vihjeitä on ympäri huonetta, osa lukkojen takana. Peliaikaa on tunti.
– Pelaajilla on koko ajan videoyhteys valvomoon. Tärkeätä pelissä on toimia tiiminä ja ajatella ääneen. Näin valvomossa pysytään kärryillä heidän etenemisestään ja osataan antaa tarvittaessa vihjeitä, toteaa Marianne Kouhia.
– Kun pakohuonetta pilotoitiin keväällä, annoimme ensin vihjeitä liiankin herkästi. Ei haittaa, vaikka pelaajat ehtisivät välillä vähän turhautuakin, kunhan saavat itse hoksata ja kokea onnistumista.
Pilotissa Pakoteekin toimivuutta testaamassa oli toisen vuoden farmasian opiskelijoita, joilla oli vielä apteekkiharjoittelu edessä. Heidän palautteensa perusteella Pakoteekki onnistui tavoitteissaan hyvin ja se koettiin kiinnostavaksi ja jännittäväksi opiskelumuodoksi. ”Vähän jänskätti että mitä on edessä, kun en ole ennen pakopelissä käynyt. En ehkä osannut aavistaa, että pakopeli olisi opetusmenetelmänä näin hyvä!” ”Koen, että pakopelin jälkeen itselleni tuli luottavaisempi olo lähteä harjoitteluun. Kyllä sitä tietoa on jäänyt opinnoista päähän, vaikka välillä epäileekin itseään.”
– Enemmän tehtäviä kaivattiin ja niitä lisättiinkin jo pilotin aikana. Joitakin tehtäviä muokattiin palautteen perusteella selkeämmiksi tai haasteellisemmiksi, kertovat Eemil Sääskilahti ja Santeri Tuominen.
Lisäksi ilmeni, että jälkipurku on pelaajille tärkeä. Pedagogiseen pakohuoneeseen liittyykin aina huoneen tapahtumien jälkipurku opettajan kanssa. Ryhmä voi näin pohtia suoriutumistaan ja saada palautetta sekä vastauksia mahdollisesti askarruttamaan jääneisiin kysymyksiin.
Pakoteekkiin voitaisiin opiskelijoiden mukaan jatkossa kehittää samalla konseptilla vaihtoehtoisia pelejä. Suunnitteilla on jo myös virtuaalinen versio, joka toteutetaan osana pro gradu -tutkielmaa.
Pakoteekki on Itä-Suomen yliopiston ensimmäinen opiskelijoiden opiskelijoille toteuttama pakopelihuone. Yhdentoista opiskelijan tiimi sai sosiaalifarmasian Projektityö-opintojakson aiheeksi suunnitella ja toteuttaa apteekkiharjoitteluun valmistautumista tukevan pakohuoneen. Tiimi määritteli yhdessä opintojakson opettajien kanssa pakohuoneen osaamistavoitteet, keksi juonen ja tehtävät, rakensi ja pilotoi pakohuoneen sekä ideoi sen lanseerausta ja jatkokehitystä. Mukana olivat Kouhian, Sääskilahden ja Tuomisen lisäksi Aleksi Vanhanen, Jenni Sainio, Janina Lipponen, Elisa Yli-Ilkka, Maria Martikainen, Mona Aden, Saana Mutanen ja Mirka Korri. Pakohuoneen teknisenä asiantuntijana oli tutkimusteknikko Marko Antikainen.
Opintojakson opettajat Piia Siitonen ja Kati Sepponen kertovat olevansa todella tyytyväisiä opiskelijoiden tekemään työhön ja Pakoteekin toteutukseen. Pakohuonepedagogiikka oli uutta myös heille, joten FARscape-pakohuoneen aiemmin toteuttaneilta yliopisto-opettaja Ville Tahvanaiselta ja yliopistonlehtori Tarja Toropaiselta saatu asiantuntijatuki ja kannustus oli koko projektiryhmälle erittäin tärkeää.