Pekka Timonen.

Kuva: oikeusministeriö/Markku Lempinen

Pekka Timonen työelämäprofessoriksi Itä-Suomen yliopistoon

Oikeusministeriön kansliapäällikkö, OTT Pekka Timonen on valittu työelämäprofessoriksi Itä-Suomen yliopistoon 1.8.2024 alkaen. Timosella on pitkä ja monipuolinen kokemus lainvalmistelutyöstä sekä sen suunnittelusta ja johtamisesta. Itä-Suomen yliopistossa hänen keskeinen tehtävänsä on kehittää lainvalmistelun sekä kauppaoikeuden tutkimusta ja koulutusta.

Pitkän virkamiesuran tehnyt Timonen näkee, että hänen keskeinen tehtävänsä on tuoda tutkimusta ja tutkijoiden ymmärrystä lainvalmistelusta lähemmäs arkea.

– Toivon, että pitkästä virkamiesurastani ja lainvalmistelun johtamiskokemuksestani on lisäarvoa yliopistolle. Näen, että minulta odotetaan nimenomaan käytännön kokemukseen perustuvaa osaamista akateemisiin tutkimushankkeisiin ja tutkimustyön ohjaukseen. En koe, että tämä vaarantaa lainvalmistelututkimuksen tieteellisyyttä tai kunnianhimon tasoa, mutta toivon, että se lisäisi tutkimuksen vaikuttavuutta.

Koska lainvalmistelu on poliittisesti johdettua, sen kaikkiin vaiheisiin liittyy Timosen mukaan poliittisia paineita ja keskustelua. Tästä seuraa, että lainvalmisteluun sisältyy jossain määrin tempoilevuutta ja sattumanvaraisuutta.

– Tästä syystä virkamies näkee lainvalmistelun vähemmän rationaalisena prosessina kuin tutkija ja samasta syystä hyvin selkeästi lainvalmisteluun professiona sidoksissa oleva tutkimus helposti etääntyy valmistelun arjesta ja käytännöistä.

Työelämäprofessuuri vahvistaa lainsäädäntötutkimuksen vaikuttavuutta

Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos on panostanut määrätietoisesti lainvalmistelun tutkimukseen ja opetukseen jo vuosien ajan. Yliopisto tarjoaa ainoana yliopistona Suomessa oppiainetasoista opetusta lainsäädäntötutkimuksessa.

– Meillä on ainoana yliopistona Suomessa lainvalmistelun opintokokonaisuus, jota tarjoamme niin perustutkinto-opiskelijoille kuin avoimen yliopiston opiskelijoille. Olemme myös kouluttaneet ministeriöiden lainvalmistelijoita. Nyt perustetun työelämäprofessuurin myötä vahvistamme erityisesti lainvalmisteluun liittyvää osaamista entisestään, laitosjohtaja Matti Turtiainen oikeustieteiden laitokselta kertoo.

Turtiainen korosta, että lainvalmistelu on ministeriöiden keskeinen tehtävä ja lainsäädäntö keskeisin yhteiskunnallinen ohjausväline.

– Tutkimus lainvalmistelusta on kuitenkin Suomessa vähäistä ja työelämäprofessuurin myötä voimme osaltamme vahvistaa tietoperusteista lainvalmistelun kehittämistä. Timosella on vahva kokemus ja ymmärrys lainvalmistelusta sekä laajat yhteistyöverkostot, joten odotamme, että tehtävä edistää yliopiston tieteellisen tutkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Timosen työelämäprofessuuri vahvistaa myös kauppaoikeuden opetusta Itä-Suomen yliopistossa. Kauppaoikeudessa tehtävän painopisteitä ovat tietämyksen lisääminen erityisesti yhtiökäytännöistä ja yhtiöiden hallitustyöskentelystä sekä valtion omistajaohjauksesta. Työelämäprofessuuri vahvistaa myös työelämälähtöistä opetusta yliopistolla.

Juuret Pohjois-Karjalassa

Timosen sukujuuret ovat Pohjois-Karjalassa, ja hän onkin toiminut aktiivisesti eri karjalaisjärjestöissä 1980-luvun lopulta saakka. Vuodesta 2023 lähtien hän on ollut Pohjois-Karjalan valtuuskunnan puheenjohtaja. Valtuuskunnan tehtävänä on edistää Pohjois-Karjalan henkistä ja taloudellista kehitystä.

– Valtuuskunta perustettiin aikanaan edistämään Joensuun korkeakoulun syntymistä ja siksi teema on meille Pohjois-Karjalaa Helsingistä katsoville edelleen tärkeä. Itä-Suomen yliopiston perustamisen myötä molemmat kampuskaupungit, Joensuu ja Kuopio, sekä niitä ympäröivät maakunnat ovat saaneet lisäarvoa laaja-alaisesta yliopistosta.

Ennen virkamiesuraansa Timonen työskenteli pitkään opettajana ja tutkijana Helsingin yliopistossa. Valtionhallinnossa hän on oikeusministeriön kansliapäällikön tehtävän lisäksi työskennellyt osastopäällikkönä valtioneuvoston kansliassa sekä työ- ja elinkeinoministeriössä sekä neuvottelevana virkamiehenä kauppa- ja teollisuusministeriössä. Timonen on ollut myös jäsenenä kilpailuneuvostossa ja asiantuntijajäsenenä markkinaoikeudessa.

Pekka Timonen

Työelämäprofessori, Itä-Suomen yliopisto, 1.8.2024–31.7.2029

OTT, Helsingin yliopisto, 1997

Kauppaoikeuden dosentti, Helsingin yliopisto, 1997