Nuoria koulun käytävällä

Seksuaaliseen ja fyysiseen hyväksikäyttöön näyttää liittyvän aineenvaihdunnallisia muutoksia veressä

Seksuaalista tai fyysistä hyväksikäyttöä kokeneilla masentuneilla nuorilla havaittiin muutoksia oksidatiiviseen stressiin ja transsulfuraatioon liittyvissä aineenvaihduntatuotteissa Itä-Suomen yliopistossa toteutetussa pilottitutkimuksessa. Oksidatiivinen stressi ja transsulfuraatio liittyvät läheisesti toisiinsa ja säätelevät toinen toisiaan. Molemmilla on rooli matala-asteisessa tulehduksessa, joka on aikaisemmissa tutkimuksissa liitetty psykologiseen traumaan. Tulokset julkaistiin vertaisarvioidun tieteellisen julkaisun European Journal of Psychotraumatologyn erikoisnumerossa, joka käsittelee trauman jälkeisten psykiatristen oireiden biologisia mekanismeja.

– Vaikka nämä tulokset ovat vasta suuntaa antavia, ne ovat linjassa aiempiin tutkimuksiin, joissa oksidatiivinen stressi ja matala-asteinen tulehdus on usein liitetty traumanjälkeiseen stressireaktioon. Oksidatiivinen stressi viittaa soluja vaurioittavien, epävakaiden happea sisältävien yhdisteiden lisääntymiseen soluissa, mikä on yhteydessä moniin terveyshaittoihin. Transsulfuraation lopputuote puolestaan on antioksidantti, joka kompensoi näitä haittoja, toteaa väitöskirjatutkija Karoliina Kurkinen.

Tutkimuksessa analysoitiin 76 masentuneen nuorisopsykiatrian avopotilaan verinäytteitä massaspektrometrian avulla. Tutkijat tähdentävät, että kyseessä oli pilottitutkimus, joka tulee toistaa suuremmalla aineistolla ja vertaillen traumaperäistä stressihäiriötä sairastavia sekä terveitä henkilöitä. Lisäksi olisi hyödyllistä tutkia hypotalamus-aivolisäke-kilpirauhasakselin hormoneja ja tulehduksellisia interleukiineja, jolloin elimistön stressitilaa ja matala-asteista tulehdusta voitaisiin arvioida tarkemmin.

– Masennus on hyvin tavallinen oire traumatisoituneilla ihmisillä, mutta sen lisäksi heillä usein esiintyy taistele tai pakene -reaktioon liittyviä oireita, kuten ylivireyttä, joka liittyy stressiin ja sympaattisen hermoston aktivoitumiseen. Koska puhutaan hyvin monimutkaisesta oirekuvasta, olisi tärkeää tutkia lisää millaiset biologiset mekanismit liittyvät esimerkiksi juuri masennusoireisiin ja millaiset vaikkapa ylivireyteen, ja miten näitä voitaisiin hoitaa sekä erikseen että rinnakkain.

Karoliina Kurkinen, FM, väitöskirjatutkija , karoliina.kurkinen(at) uef.fi, p. 050 305 8875, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/karoliina.kurkinen/

Alkuperäinen julkaisu: Kurkinen, Karoliina; Kärkkäinen, Olli; Lehto, Soili M.; Luoma, Ilona; Kraav, Siiri-Liisi; Kivimäki, Petri; Nieminen, Anni I.; Sarnola, Katriina; Therman, Sebastian and Tolmunen, Tommi (2023). The associations between metabolic profiles and sexual and physical abuse in depressed adolescent psychiatric outpatients: An exploratory pilot study, European Journal of Psychotraumatology 14(1), 2191396, doi: 10.1080/20008066.2023.2191396.