Anu Ryhänen päätti aikuisiällä hakeutua avoimen yliopiston opintojen kautta tutkinto-opiskelijaksi.
– Periksiantamattomuus on minun luonteeni. Jos oikeasti haluan jotain, olen valmis kääntämään kaikki kivet ja kannot. Kun en ensimmäisellä ja toisella kerralla päässyt tutkinto-opiskelijaksi, yritin uudelleen. Ja kun onnistuin, olin aidosti iloinen saavutuksestani, kertoo Anu Ryhänen opintopolustaan.
Ryhänen on 45-vuotias perheenäiti, joka on opiskellut työn ohessa jo monen vuoden ajan. Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston opinnoista hän hankki kokemusta varhaiskasvatuksen yliopisto-opinnoista ja sai avoimen väylän haun kautta tutkinto-opiskelijan paikan.
Hänen opinto- ja urapolkunsa on ollut vaiheikas mutta myös määrätietoinen.
– Olen alkuperäiseltä ammatiltani kokki, mutta se ei ollut aivan minun alaani. Lähdin aikuisiällä opiskelemaan lähihoitajaksi ja sen jälkeen varhaiskasvatuksen sosionomiksi Karelia-ammattikorkeakoulussa. Sosionomin opintojen myötä kouluttauduin lisäksi eläinavusteiseksi nepsy-valmentajaksi, kun eläimet ovat lähellä sydäntäni, Ryhänen sanoo.
Kaverivinkkaus johti avoimen yliopiston opintoihin
Viimeiset yli kymmenen vuotta Ryhänen on toiminut varhaiskasvatuksen parissa lastenhoitajana ja opettajana. Opettajan kelpoisuuden saavuttaminen sai hänet kiinnostumaan yliopisto-opinnoista, ja vinkki varhaiskasvatuksen opintoihin tuli kaverilta.
– Lähihoitajaopintojen kaverini oli tehnyt aiemmin varhaiskasvatuksen opintoja avoimessa yliopistossa työn ohessa. Häneltä sain tietää opinnoista. Kysyin lisätietoja ja pohdin, pärjäisinkö opinnoissa. En ole käynyt lukiota, ja minulla ei ollut kokemusta yliopisto-opinnoista. Nuorempana en olisi voinut kuvitella, että opiskelen yliopistossa, koska olen käytännön ihminen. Rohkaisin kuitenkin itseni.
Avoimen yliopiston opinnot antoivat kokonaisvaltaisesti luottamusta, että haluan kehittyä omalla alallani, ja varmuutta omaan työhöni.
Anu Ryhänen
Varhaiskasvatuksen opiskelija
Ryhänen huomasi avoimessa yliopistossa, että hän pärjää ja onnistuu opinnoissa. Ammattikorkeakoulussa kehittyneet opiskelutaidot tulivat avuksi yliopistossa.
– Avoimen yliopiston opinnot sujuivat hyvin. Kun oli selkeät ohjeet ja monet opinnot saatavana tallenteena, opiskelu onnistui todella hyvin työn ohessa. Pystyin tekemään opintoja silloin, kun siihen oli sopivasti aikaa, yleensä aamulla ennen töihin lähtemistä.
Tutkintotavoite kirkkaana mielessä
Ryhänen tiesi jo pitkään, että hän haluaa opettajan ammattiin. Tutkinto antaa siihen kelpoisuuden. Avoimen opinnoista hän sai toivealalleen vahvistusta.
– Avoimen yliopiston opinnot antoivat kokonaisvaltaisesti luottamusta, että haluan kehittyä omalla alallani, ja varmuutta omaan työhöni. Sain ahaa-elämyksiä, että teen omassa työssäni oikeita asioita ja olen oikealla alalla, Ryhänen painottaa.
Siirtymä tutkinto-opiskelijaksi on sujunut hyvin, kun Ryhäsellä on jo aiemmista opinnoista osaamista käyttää erilaisia oppimisalustoja. Nyt hän menee sinnikkäästi eteenpäin opinnoissa.
– Katson nyt, mihin urani etenee. Olen tällä hetkellä määräaikaisessa työsuhteessa, mutta toivon, että tutkinto-opintojen myötä saan varhaiskasvatuksen opettajan vakituisen paikan.