UEF-ilmapalloja.

Sivistysviikolla esitellään laajasti Itä-Suomen yliopiston ajankohtaista kasvatustieteellistä tutkimusta

Joensuussa vietetään Sivistysviikkoa 14.–27. syyskuuta. Itä-Suomen yliopisto järjestää teemaviikkoon liittyen kaikille avoimen Sivistysviikon posterinäyttelyn 24.–26.9. Carelia-rakennuksen aulassa (Yliopistokatu 2). Näyttelyssä pääsee tutustumaan Itä-Suomen yliopistossa tehtävään kasvatustieteelliseen tutkimukseen ja sen tuottamaan monipuoliseen sivistykseen. Laajan näyttelyn pohjalta pohditaan yhdessä osallistujien kanssa, mitä sivistys tänä päivänä tarkoittaa.

– Kasvatustieteellisessä tutkimuksessa ovat tällä hetkellä pinnalla muun muassa eriarvoisuuden kysymykset, oppimisen tuen, itsearvioinnin ja motivaation kysymykset sekä erilaiset kansainväliset yhteistyöprojektit, kertoo projektitutkija Salla Myyry.

Itä-Suomen yliopistossa uutta on myös merkittävä panostus yliopistopedagogiikkaan. Opiskelijoiden lähtötasot voivat yliopistossakin olla yllättävän poikkeavia, ja siksi on kiinnitettävä tarkempaa huomiota siihen, mitä ja miten yliopistoissa opetetaan. Täysin uudenlaista opettajille suunnattua pedagogista opintokokonaisuutta esittelee näyttelyssä opetuksen kehittämistä varten perustettu UEF-pedatiimi.

– Lisäksi näyttelyssä tutustutaan esimerkiksi taito- ja taideaineiden pedagogiikkaan, musiikinopetuksen uusiin tuuliin, liikuntakasvatukseen sekä opettajaopiskelijoiden opiskeluarkeen liittyvään perfektionismin ja odotuksiin, koulutuksen reformeihin ja opettajien kirjaamisvelvollisuuksiin liittyvään tutkimukseen, listaa väitöskirjatutkija Anna Kristiina Kokko.

Tutkijat ovat paikalla näyttelyssä tiistaina 24.9. klo 11–13.00. Heitä voi tuolloin haastatella. Mukana olijat edustavat kaikkia tutkijan uran vaiheita.

Ohjelma ja aikataulut:
– Näyttely avautuu yleisölle 24.9. klo 9.00.
– Tutkijat ovat paikalla esittelemässä postereitaan klo 11.00–13.00.
– Näyttely sulkeutuu 26.9. klo 18.00.

Avainsanat