Itä-Suomen yliopiston jatkuvan oppimisen keskus järjesti tällä viikolla yhdessä suomen kielen oppiaineen kanssa somekeskustelussa syntyneen idean pohjalta uudenlaisen koulutuspäivän.
– Kirjailija Tommi Kinnunen on nostanut sosiaalisessa mediassa silloin tällöin esiin, että äidinkielenopettajilta puuttuu opetettavien sisältöjen täydennyskoulutus. Kysyin sitten kerran häneltä, millaista sisältöä hän tällaiselta koulutukselta kaipaisi, ja yhtenä asiana hän toivoi kuulevansa, mitä uutta tutkimusta alalla tehdään, kertoo suomen kielen ja karjalan kielen professori Helka Riionheimo.
Sosiaalisessa mediassa myös akateeminen rehtori Tapio Määttä rohkaisi tarttumaan koulutusideaan, ja niinpä Riionheimo ja suomen kielen professori Hanna Lappalainen alkoivat edistää asiaa yhteistyössä jatkuvan oppimisen keskuksen ja Itä-Suomen aluehallintoviraston kanssa. Mukaan tulivat myös kirjallisuuden professorit Risto Turunen ja Kati Launis.
Kielen ja lukemiskulttuurin muutos digiajassa -koulutuspäivä kokosi sittemmin Joensuuhun paikan päälle noin neljäkymmentä lähiosallistujaa ja verkon kautta toista sataa etäosallistujaa. Itä-Suomen aluehallintaviraston kustantama koulutus oli osallistujilleen maksuton, ja avoin kaikille äidinkieltä ja kirjallisuutta eri kouluasteilla opettaville.
– Itse ajattelen, että tällainen koulutus on kaksisuuntainen väylä: me voimme kertoa, mitä yliopistoissa tehdään ja on saatu selville, ja samalla saamme tuntumaa koulumaailmaan. Olemme humanistisessa osastossa panostaneet viime vuosina työelämäyhteistyöhön, joten koulutus on myös luonnollinen osa sitä, Riionheimo sanoo.
Koulutuksessa tartuttiin ajankohtaisiin teemoihin kuten suomen kielessä meneillään oleviin muutoksiin sekä suomen ja englannin kielten väliseen suhteeseen. Toinen tärkeä ja ajankohtainen teema oli kirjan kohtalo ja nuorten lukemisen muutokset. Koulutuksen päätteeksi käytiin vilkasta keskustelua siitä, millä tavoin koulussa voidaan innostaa nuoria lukemisen pariin.