Yliopistonlehtori Esa Hiltunen on saanut Suomen Ekonomien kunniamaininnan opetuksesta, joka on lisännyt opiskelijoiden valmiuksia menestyä vastuullisesti nopeasti muuttuvassa maailmassa ja tukenut opiskelijoiden omaa kriittistä ajattelua.
Suomen Ekonomien opetuspalkinto annetaan vuosittain opettajalle, joka on kehittänyt kauppatieteellisen koulutuksen laatua merkittävästi. Tänä vuonna palkinnon teemana oli vastuullinen ja tulevaisuusorientoitunut opetus.
Opetuspalkinto 2023 myönnettiin Tampereen yliopiston Tenure Track -professori Timo Rintamäelle. Lisäksi yliopistonlehtori Esa Hiltunen Itä-Suomen yliopistosta palkittiin kunniamaininnalla.
Esitykset palkituista olivat tehneet Tampereen yliopiston opiskelijayhdistys Boomi ry sekä Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksen opiskelijayhdistys Preemio ry.
Toimikunta perusteli kunniamaininnan myöntämistä Esa Hiltuselle sillä, että hän pyrkii työssään tukemaan oppijoiden kriittistä ajattelua alati kyseenalaistamalla ja etsimällä yhdessä opiskelijoiden kanssa uusia näkökulmia keskustelun ja argumentoinnin avulla niin vuoropuhelussa, pienryhmissä kuin isommilla luennoillakin.
Lisäksi perusteluissa todetaan, että Hiltunen on aktiivinen opetuksen kehittäjä, joka kerää opiskelijoilta palautetta omasta suoriutumisestaan jatkuvasti. Hän oli Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden opettajista ensimmäisten joukossa kokeilemassa opetuksen yhteyteen ja luentojen suunnittelua tukevana työkaluna ChatGPT:tä ja muita tekoälysovelluksia, kun ne nousivat otsikoihin tämän lukuvuoden aikana.
Esa Hiltunen kertoo, että tekoälyn käyttö on tarjonnut ideointiapua opetuksessa ja opetuksen kehittämisessä.
– Olen pyytänyt tekoälysovellusta ideoimaan opetusta kanssani, kuten kehittämään osallistavaa opetusta. Tekoälyltä olen voinut saada pedagogista apua eli hyviä ideoita asioiden opettamiseksi tai opetustilanteen rakentamiseksi, mitä en itse olisi osannut välttämättä ajatella.
Olemme tekoälyn käytössä opetuksessa vielä uuden edessä, mutta suhtaudun siihen mahdollisuuksia antavana.
Esa Hiltunen
Yliopistonlehtori
Hiltunen kuitenkin korostaa, että tekoälyn hyötyjen ja haasteiden selvittäminen on tärkeää niin opetuksessa kuin muutenkin.
– Olemme tekoälyn käytössä opetuksessa vielä uuden edessä, mutta suhtaudun siihen mahdollisuuksia antavana. Se voi olla hyödyllinen työkalu opetuksessa, mutta kuten tiedämme, se ei korvaa ihmisten välistä vuorovaikutusta kuten sosiaalisten taitojen oppimista, empatiaa, ohjausta tai opiskelijoiden yksilöllistä tukea eikä myöskään omaa ajattelua, halua ja motivaatiota kehittää opetusta tai opettajien ammattitaitoa.
Lisätiedot
Koulutuspolitiikan erityisasiantuntija Mika Parkkari, mika.parkkari(at)ekonomit.fi, 0400 802 145
Yliopistonlehtori Esa Hiltunen, UEF Connect