Kolme oranssia gerbera-kukkaa

Taitava opettaja 2024 -palkinto kuudelle opettajalle

Itä-Suomen yliopisto palkitsi ansioituneita opettajiaan oppimisympäristöseminaarin yhteydessä tiistaina 20. elokuuta. Tänä vuonna palkinnot jaettiin kolmatta kertaa kahdessa kategoriassa: yksittäiset opettajat sekä opettajaparit tai -tiimit.

Yksittäisten opettajien kategoriassa palkittiin tutkijatohtori Ana Gebejes fysiikan ja matematiikan laitokselta sekä yliopisto-opettaja Jussi Mäkelä soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastolta.

Opettajaparien tai -tiimien kategoriassa palkittiin yliopistonlehtori Risto Leinonen fysiikan ja matematiikan laitokselta ja yliopistonlehtori Anssi Salonen soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastolta sekä farmasian laitokselta yliopistotutkija Miia Tiihonen ja yliopisto-opettaja Ville Valkonen.

Palkitut muodostavat aiemmin palkittujen opettajien kanssa Taitava opettaja -verkoston, johon kuuluu nyt 39 opettajaa. Verkoston tarkoituksena on edistää opetuksen arvostusta ja kehittämistä Itä-Suomen yliopistossa. Palkinnon saamisen kriteerejä ovat muun muassa opetuksen yhteisöllinen kehittäminen, opetusmenetelmien monipuolisuus sekä opiskelijakeskeisyys. Kaikki palkitut tekevät yhteistyötä monien eri tahojen kanssa ja hyödyntävät opiskelijapalautetta oman opetuksensa kehittämisessä.

Gebejes Ana, PhD: Gebejesin opetus perustuu ongelmalähtöiseen oppimiseen, ja hänen opetustaan ohjaavat pedagogiset periaatteet ovat erittäin selkeät. Hän on monistanut opetustaan useille erilaisille kohderyhmille, kuten toisen asteen opiskelijoille. Gebejes on kehittänyt opetustaan eri organisaatioiden kanssa, ja hän tekee yhteistyötä laajoissa verkostoissa sekä alueellisesti, kansallisesti että kansainvälisesti. Gebejes on systemaattisesti kehittänyt opetustaan opiskelijoilta keräämänsä ja saamansa palautteen perusteella, ja hän on myös tutkinut omaa opetustaan.

Mäkelä Jussi: Mäkelän opetuksessa korostuvat opiskelijalähtöisyys ja lähiopetuksen tärkeys. Oppimisratkaisut ja opetusmenetelmät ovat työelämälähtöisiä, pedagogisesti perusteltuja ja sopivat hyvin kuvataidekasvatuksen opetukseen. Hän käyttää monipuolisesti erilaisia menetelmiä ja yhdistää opetukseensa teknologiaa luontevasti. Mäkelä on osallistunut valtakunnallisiin kehittämishankkeisiin kuvataidekasvatuksen arvioinnin kehittämiseksi ja tekee tieteidenvälistä yhteistyötä taito- ja taideaineopetuksen kehittämiseksi.

Leinonen Risto ja Salonen Anssi: Risto Leinonen ja Anssi Salonen tekevät tieteidenvälistä, oppiainerajat ylittävää yhteistyötä fysiikan, kemian ja käsityötieteen aloilla. He ovat tehneet tutkimusperustaista aineenopettajakoulutuksen monialaista ja -tieteistä opetuksen kehittämistyötä jo vuosien ajan. Yhteistyötä konkretisoi keväällä 2023 ensimmäisen kerran toteutettu fysiikan, kemian ja käsityötieteen opettajaopiskelijoille suunnattu, tiedekunnat ja tieteenalat ylittävä ja yliopiston ulkopuolelle ulottuva Monialainen teknologiakasvatus -opintojakso.

Tiihonen Miia ja Valkonen Ville: Miia Tiihonen ja Ville Valkonen ovat olleet kehittämässä kokonaan uutta kliinisen farmasian opintosuuntaa. He käyttävät opetus- ja ohjaustyössään monia opiskelijalähtöisiä käytäntöjä ja ovat opettajina läsnä opiskelijoiden kanavissa. Lisäksi he ovat ottaneet työelämästä tuttuja elementtejä (kehityskeskustelut, tyhy-toiminta) käyttöön opiskelijoiden kanssa, samalla tavoin kuin muissakin farmasian opintosuunnissa. Kliinisen farmasian opintosuunta on rakennettu työelämälähtöisesti ja yhteistyö työelämätoimijoiden, erityisesti hyvinvointialueiden ja apteekkien, kanssa on vahvaa. He ovat esimerkiksi kehittäneet työelämästä tuleville pro gradu -ohjaajille konkreettisen tukipaketin. Ohjelman ytimessä on myös tutkimustaitojen opettaminen.

Oppimisympäristöjen kehittämisjohtaja Kari Korhonen, kari.korhonen(at)uef.fi, puh. 050 432 3826