Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Tiedekustantaja Emeraldin artikkelipalkinto sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiota ja tietojohtamista käsittelevälle artikkelille

Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio edellyttää tiedon ja tietojärjestelmien integraatiota. Tietojohtaminen on tunnistettu keskeiseksi integraation mahdollistajaksi. Tiedon integraation liittyy useita haasteita, joiden ratkaisemiseksi on tarkasteltava ja kehitettävä paitsi organisaatioiden sisäisiä tietojohtamisen käytäntöjä myös palvelujärjestelmän valmiutta yhteensovittaa erilaisia tietoon liittyviä näkökulmia ja tavoitteita.

Itä-Suomen yliopiston sosiaali- ja terveysjohtamisen laitoksen tutkijat Tuomas Hujala ja Harri Laihonen ovat saaneet tiedekustantaja Emerald Publishing Groupin Literati Awards 2024 - Outstanding paper -artikkelipalkinnon Journal of Integrated Care -lehdessä julkaistusta artikkelista ”Knowledge management in a regional integrated health and social care system”.

Outstanding paper -palkinnon voittajat valitsee lehden toimitus osoituksena siitä, että artikkeli lukeutuu vaikuttavimpien edellisenä vuonna lehdessä julkaistujen artikkeleiden joukkoon. Arviointikriteereissä korostetaan tieteellisen uutuusarvon lisäksi vaikuttavuutta yliopistomaailman ulkopuolella. Tämän ohella arvioinnissa kiinnitetään huomiota muun muassa tutkimusteeman ajankohtaisuuteen, artikkelin rakenteeseen, kirjoitusasuun sekä esitettyjen argumenttien täsmällisyyteen.

Palkitussa artikkelissa Hujala ja Laihonen tarkastelevat palveluiden integraatiota tietojohtamisen näkökulmasta suomalaisen hyvinvointialueuudistuksen kontekstissa. Empiirisenä tutkimuskohteena on Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote), jonka tietojohtamisen kehittämistyötä tarkastellaan monipuolisen laadullisen aineiston avulla hyvinvointialueen valmisteluvaiheessa.

Kotimainen hyvinvointialueuudistus ja sen valmisteluvaihe tarjosivat mielenkiintoisen kohteen tutkimukselle, koska ison organisaatiouudistuksen yhteydessä muuttuivat sekä ohjausrakenteet että palveluiden tuottamisen ja järjestämisen vastuut. Tämä edellytti ja mahdollisti monella tavalla myös tietojohtamisen käytäntöjen uudistamisen.

Artikkelissa tunnistetaan eritasoisia tietojohtamisen mekanismeja, joiden avulla rakennetaan paitsi integroidun alueellisen palvelujärjestelmän – tässä tapauksessa hyvinvointialueen – tietojohtamisen käytäntöjä myös kansallista kyvykkyyttä tietojohtamisen ja palveluintegraation edistämiseksi. Tietojohtamista tarkastellaan artikkelissa strategisena valintana, joka luo edellytyksiä tietoresurssien monipuoliselle ja tehokkaalle hyödyntämiselle.

Artikkelin uutuusarvo liittyy ennen kaikkea aikaisempaa monitahoisempaan tietojohtamisen roolin tarkasteluun sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisessa. Aikaisempi kirjallisuus on keskittynyt organisaatiotason tarkasteluun jättäen palvelujärjestelmätason ja palveluketjujen johtamisen kysymykset vähemmälle huomiolle.

Artikkeli täydentää aikaisempaa sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatiota ja erityisesti siihen kytkeytyvää tietojohtamisen kirjallisuutta osoittamalla, että tietojohtamisen kannalta tärkeitä tehtäviä tehdään kaikilla palvelujärjestelmän tasoilla eikä tällöin riitä, että tietojohtamista tarkastellaan yksinomaan teknisenä organisaatiokohtaiseen tietotuotantoon keskittyvänä toimintona.

Artikkeli on vapaasti luettavissa ja ladattavissa alla olevan linkin takaa.

Hujala, T. & Laihonen, H. (2023). Knowledge Management in a Regional Integrated Health and Social Care System, Journal of Integrated Care, 31(5), 15-28. https://doi.org/10.1108/JICA-06-2022-0032

Väitöskirjatutkija Tuomas Hujala, tuomhu(at)student.uef.fi ja professori Harri Laihonen, harri.laihonen(at)uef.fi