VIRTAA VÄHITTÄISKAUPAN OPETUKSEEN
Kauppaneuvos Väinö H. Bromanin vuonna 1965 perustama Pielisensuun Auto on reilussa 55 vuodessa kasvanut lähes 2 000 ammattilaista työllistäväksi Broman Group -konserniksi. Kun alkuun yksittäinen myyntiliike kauppasi autoja ja varaosia, nyt konsernin alla toimii kaksi valtakunnallista kauppaketjua, Motonet ja AD VaraosaMaailma, joiden valikoima kattaa laajasti autojen ja moottoripyörien varaosat, tarvikkeet, työkalut sekä kodin ja vapaa-ajan tuotteet. Lisäksi konserniin kuuluu teknisen kaupan kone- ja laiteyhtiöt sekä logistiikka- ja kiinteistöyhtiöt.
Vahvasti perhejohtoisen konsernin rautaisesta vähittäiskaupan kokemuksesta saavat ammentaa myös Itä-Suomen yliopiston opiskelijat, kun Kauppatieteiden laitoksella on käynnistetty kokonaan aiheelle omistettu kurssi, Strateginen vähittäiskauppajohtaminen.
RUUSUJA NAISILLE – JA MUITA TEMPAUKSIA
Kauppatieteiden laitoksen opiskelijat ovat pitkään käyneet vierailuilla kampuskaupunkien yrityksissä. Yksi vakiintuneista – ja opiskelijoille erityisen mieleenjäävistä – vierailukohteista on Joensuussa pääkonttoriaan pitävä Broman Group.
–Juuri sovittiin, että taas syyskuussa seuraavat ykköskurssilaiset tulevat vierailulle. Me ei täällä kerrota teoriaa eikä tarjota kaljaa, mutta yrityksen kasvutarina tuntuu kovasti opiskelijoita kiinnostavan. Samalla on tietenkin mahdollisuus tutustua puolin ja toisin mahdollista tulevaisuuden työllistymistä ajatellen, ja monia yliopisto-opiskelijoita meille onkin työllistynyt, taustoittaa Harri Broman, joka aiemmin toimi Broman Group Oy:n toimitusjohtajana ja on nyt hallituksen varapuheenjohtaja ja perheen kiinteistöjä hallinnoivan Broman Yhtiöt Oy:n hallituksen puheenjohtaja.
Joensuun kauppatieteilijöiden ainejärjestö Optimi ry on ollut aktiivisena puuhaamassa erilaisia projekteja tai markkinointitempauksia Broman Groupin kanssa.
–Esimerkiksi pari vuotta sitten toteutimme kampanjan, jossa frakkiin pukeutuneet optimilaiset jakoivat ruusuja Joensuun torilla naistenpäivän kunniaksi. Kaikenlaisia huomiota herättäviä tempauksia ideoimme varmasti yhteistyössä jatkossakin, kertoo Broman.
PAIKALLINEN MENESTYSTARINA INSPIROI
Harri Broman pitää tärkeänä käytännön vähittäiskauppakokemuksen tuomista yliopistomaailmaan, ja Broman Groupin avainhenkilöt ovatkin vuosien varrella käyneet pitämässä vierailijaluentoja eri kursseilla. Hän peräänkuuluttaa erityisesti vähittäiskaupan koulutuksen kehittämistä, sillä Suomessa ei hänen mukaansa ole selkeästi vähittäiskaupan johtamiseen vihkiytynyttä koulutusohjelmaa, vaikka tarve laaja-alaisille osaajille on ilmeinen.
–Tarvitsemme tulevaisuudessa lisää osaamista ja tutkimusta niin kotimaan toimintoihin kuin kansainvälistymiseenkin. Vähittäiskaupan johdossa on todella tärkeää olla henkilöitä, jotka hallitsevat vähittäiskaupan liiketoimintajohtamisen koko kuvan. Sitten voi palkata eri ihmiset, jotka vastaavat HR:stä tai logistiikasta ja niin edelleen, mutta kokonaisuus täytyy olla hanskassa, avaa Broman.
Itä-Suomen yliopiston uutena avauksena vuonna 2018 käynnistyi strategisen vähittäiskauppajohtamisen kurssi, jolla luennoivat suomalaisen talouselämän huippunimet.
–Kauppa on Suomen keskeisimpiä elinkeinoja, joka koskettaa kaikkien suomalaisten arkea. Kaupan ala on jo kauan ollut voimakkaassa rakennemuutoksessa ja tutkimuksen avulla voimme myös tukea yrityksiä heidän uudistumispyrkimyksissään. Lisäksi haluamme opetuksen ja tutkimuksen kehittämisen avulla tarjota opiskelijoillemme työelämärelevanttia opetusta aiheesta, jotta työelämän palvelukseen saadaan lisää osaajia, jotka hahmottavat vähittäiskaupan liiketoimintajohtamisen kokonaisuuden, kurssin vastuuopettaja, professori Anu Puusa toteaa.
Kurssilaisten palaute kertoo, että paikallisten menestystarinoiden kuulemista odotetaan ja niistä ammennetaan paljon inspiraatiota:
”Harri Broman toi puheenvuorossaan esiin yhden suomalaisen vähittäistavarakaupan menestystarinan. Puheenvuorossa oli paljon käytännön esimerkkejä Motonetin toiminnasta sekä myös pohjaa siitä minkälainen ideologia heidän toimiensa takana on”.
”Oli hienoa saada Broman Groupin edustaja pitämään luentoa. Hän esitti monia tärkeitä pointteja ja sai minut oppimaan uutta myös sellaisista asioista, jotka oli käsitelty jo aiemmin tällä kurssilla”.
”Bromanin perheyrityksen tarina oli kokonaisuudessaan erittäin mielekäs. Esityksessä summattiin suurin osa kurssin aiheista yhteen tiiviiseen pakettiin kiinnostavan persoonan sekä kiinnostavan brändin edustajan esittämänä”.
TULEVAISUUDEN SUUNTIA
Vuosien varrella Harri Broman on ilokseen huomannut, että yhteistyö yliopiston ja yritysten välillä on muuttunut monimuotoisemmaksi ja avoimemmaksi.
–UEFissa on erittäin hyvä suunta, ja täällä on mahdollisuuksia erottua Suomen laajuisesti, koska käsittääkseni lähin paikka, missä voit suorittaa kokonaisen vähittäiskaupan johtamisen tutkinnon, on Ruotsi. Ja mehän tiedämme, millaisia brändejä siellä syntyy.
Intressi koulutuksen kehittämiseen on molemminpuolinen.
–UEF Business School tulee kehittämään aktiivisesti vähittäiskaupan johtamisen opetusta tulevina vuosina, vahvistaa laitoksen johtaja Saara Julkunen.
Myös molemminpuoliset vierailut tulevat varmasti jatkumaan, sillä konsernin kasvuun tarvitaan jatkossakin motivoituneita tekijöitä.
–Meillä oikea asenne ratkaisee. En sitä sen tarkemmin lähde kuvailemaan, mutta satoja ihmisiä rekrytoineena tunnistan kyllä sellaisen tyypin todella nopeasti, Broman kertoo.
Vuonna 2015, 50-vuotisen yritystaipaleensa sekä vuoden 2015 suomalaiseksi perheyritykseksi valituksi tulemisen kunniaksi, Broman Group Oy teki yhteensä 500 000 euron lahjoituksen 12 eri organisaatiolle ja taholle. Niistä yhtenä Itä-Suomen yliopiston kauppatieteellinen koulutusala sai 100 000 euron lahjoituksen. Lisäksi Broman Group on tehnyt vuosina 2016 ja 2020 Itä-Suomen yliopistolle 50 000 euron lahjoitukset, jotka kohdentuivat kauppatieteelliselle koulutusalalle. Strategisen vähittäiskauppajohtamisen kurssi on toteutettu Broman Groupin lahjoitusvaroilla.