Henkilö johtaa etäkokousta.

Uusi etäjohtamisen ja digitaalisen viestinnän opintojakso alkaa Itä-Suomen yliopistossa

Etäjohtamisen kurssia ovat toivoneet niin liike-elämän toimijat, vastavalmistuneet ekonomit kuin kandivaiheen opiskelijat. Syyskuun alussa alkaa uusi etäjohtamisen ja digitaalisen viestinnän opintojakso Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksella. Opetus käynnistyy 10. syyskuuta järjestettävällä avausluennolla ja ilmoittuminen päättyy viikkoa aiemmin.

Kova kysyntä sekä halu oppia lisää etäjohtamisesta ja digitaalisesta viestinnästä on varsin ymmärrettävää, sillä ekonomin työssä etäjohtamiseen ja digitaaliseen viestintään liittyviltä teemoilta on lähes mahdotonta välttyä. Vaikka vasta valmistuneen ekonomin työura ei alkaisikaan johtajan tai etäjohtajan roolista, moni asiantuntijatyötä tekevä on osa maantieteellisesti hajautunutta tiimiä, jossa viestitään sekä digitaalisesti että kasvokkain ja töiden organisoinnista vastaa etäjohtaja. Myös Suomen liike-elämän kansainvälisyys vaikuttaa osaltaan digitaalisen viestinnän yleisyyteen. Kun asiakkaat tai kollegat sijaitsevat Suomen rajojen ulkopuolella, on digitaalinen viestintä luonnollinen osa yhteydenpitoa.

Etäjohtamisen opintojakso on vastaus opiskelijoiden toiveisiin

Uusi etäjohtamisen ja digitaalisen viestinnän opintojakso vastaa opiskelijoiden toiveisiin. Kuuden opintopisteen laajuisen opintojakson opetuksesta vastaavat apulaisprofessori Jonna Koponen sekä väitöskirjatutkija Lotta Salin. Se on suunnattu kauppatieteiden, erityisesti modernin johtamisen ja innovaatiojohtamisen, maisteriopiskelijoille. Uuden opintojakson myötä kauppatieteiden laitoksen opetustarjontaa kattaa entistä paremmin ajankohtaiset liike-elämän ilmiöt. Uuden avauksen tutkimusperustainen opetus pohjautuu suurelta osin Suomen Akatemian rahoittaman tutkimusprojektin tuloksiin.

– Olemme tutkineet etäjohtamisen ja digitaalisen viestinnän teemoja nyt kolmen vuoden ajan ja on tosi innostavaa päästä puhumaan tuloksista opiskelijoille, apulaisprofessori Jonna Koponen kertoo.

Opintojakson alussa syvennytään etä- ja hybridityöhön, johtamisen murrokseen ja etäjohtamisen käsitteeseen. Ymmärrys etäjohtamisesta ja siihen kytkeytyvistä lähikäsitteistä luo pohjan opintojakson seuraaviin aiheisiin. Opintojaksolla tunnistetaan keskeiset teoriat, joiden avulla etäjohtamista on pyritty ymmärtämään sekä syvennytään viestintäkanavien valintaan ja sen merkitykseen etäjohtajan työssä. Opintojakson teemoissa edetään kohti ajankohtaisia etäjohtamisosaamisen ja vuorovaikutusosaamisen aihealueita. Näiden lisäksi syvennytään etäkokousten ja -palavereiden johtamiseen, sekä vakuuttavaan ruutuesiintymiseen. Opintojakson loppupuolella perehdytään virtuaalitiimin rakentamiseen ja johtamiseen sekä pohditaan kulttuurin merkitystä etäjohtamisessa.

Luennot toteutetaan etäyhteyksin reaaliaikaisesti. Yksisuuntaisen monologin sijaan luentojen suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota vuorovaikutteisuuteen ja opiskelijoita aktivoiviin osuuksiin. Luennoilla opiskelijat pääsevät soveltamaan oppimiaan asioita ja käymään vertaiskeskusteluja pienryhmissä luentojen aiheista.

Lisäarvoa opintoihin tuovat myös asiantuntijavieraat liike-elämästä. He jakavat omia käytännön kokemuksiaan luentojen teemoista. Etäjohtamisesta ja digitaalisesta viestinnästä Suomen ulkopuolella päästään kuulemaan sekä yhdysvaltalaisen että japanilaisen professorin vierailijaluennoilla.

– Opiskelijoilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä vieraille, ja vuorovaikutus sekä yhteiset keskustelut ovat toivottuja, väitöskirjatutkija Lotta Salin kuvaa.

Opintojakson arviointi perustuu kirjalliseen kurssityöhön. Kurssityön ohjeistuksessa on huomioitu yksilölliset preferenssit sekä erilaiset elämäntilanteet: kurssityön saa toteuttaa yksin, pareittain tai kolmen-neljän hengen pienryhmässä. Opintojaksolla käsiteltävien etäjohtamisen ja digitaalisen viestinnän teemojen lisäksi opiskelijat pääsevät kehittämään johtamis-, vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan.

– Etäjohtamisen ja digitaalisen viestinnän taidot ovat tulevaisuuden työelämän peruspilareita. Toivommekin, että opintojakso tarjoaa opiskelijoille hyvän pohjan työelämään sekä syvällistä ymmärrystä etäjohtamisesta ja digitaalisesta viestinnästä.

Jonna Koponen, apulaisprofessori, kauppatieteiden laitos, Itä-Suomen yliopisto, jonnapauliina.koponen(t)uef.fi, +358503437446

Lotta Salin, väitöskirjatutkija, kauppatieteiden laitos, Itä-Suomen yliopisto, lotta.salin(at)uef.fi, puh. 050 473 2871

Avainsanat