Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksen uusi vastuullisen markkinoinnin kurssi vastaa opiskelijoiden ja yhteiskunnan tarpeisiin. Opiskelijat ovat toivoneet lisää markkinoinnin kursseja ja toisaalta yritysvastuun teemat ovat koko ajan näkyvästi esillä julkisessa keskustelussa. Uusi kurssi on pakollinen kaikille Kuopion kampuksen ekonomiopiskelijoille.
Yritysvastuulla tarkoitetaan yritysten vastuuta luonnosta ja ympäristöstä, henkilöstöstä ja muista sidosryhmistä sekä pitkän aikavälin taloudellisesta kestävyydestä.
Kurssin ovat suunnitelleet johtamisen ja markkinoinnin lehtorit Outi-Maaria Palo-oja ja Teuvo Kantanen. Heidän mukaansa on tärkeää, että opiskelijat ymmärtävät jo varhaisessa vaiheessa, mitä vastuullisuus tarkoittaa yrityksen perustoimintojen johtamisessa, tuote-, hinta- ja viestintäpäätöksissä sekä sidosryhmäsuhteissa.
– Kurssin aikana tehtiin pienryhmissä myös konkreettisia liiketoimintasuunnitelmia. Saatamme nähdä lähivuosina jopa niitten pohjalta syntynyttä uutta liiketoimintaa, Teuvo Kantanen vihjaa.
Kauppatieteiden opiskelija Eetu Hyökyn mielestä kurssin anti on ollut hyvin ajankohtaista.
– Jokaisella suuremmalla yrityksellä on jo vastuullisuusraportti ja olemme kurssilla arvioineet kriittisesti yritysten todellista vastuullisuutta raporttien avulla. Joskus se, mitä on jätetty raportista pois, voi kertoa enemmän kuin se, mitä sieltä löytyy, Hyöky sanoo.
Kurssia varten tehtiin videohaastatteluita useiden yritysten vastuullisuusasiantuntijoiden kanssa. Yksi yrityksistä on iisalmelainen Olvi. Yhteiskuntasuhde- ja hankintajohtaja Pia Hortlingin mukaan Olville vastuullisuus tarkoittaa kaikkea, mitä yritys tekee.
– Se on osa yrityksen identiteettiä, vilpitöntä tekemistä eikä mitään päälleliimattua. Kaikesta kontekstista pitää nähdä, miten yritys toimii, Hortling painottaa.
Olvin vastuullisuusohjelmassa on neljä painopistealuetta: vastuullinen arvoketju (ympäristöjalanjälki ja hankintojen läpinäkyvyys), paras työpaikka (muun muassa esimiestyö ja työyhteisötaidot, osaamisen kehittäminen ja työturvallisuus), arvonluonti sidosryhmille (muun muassa paikallisuus ja verojalanjälki) sekä vastuullinen kuluttajaviestintä (alkoholin kohtuukäytön edistäminen ja tuoteturvallisuus).
Eetu Hyöky harmittelee, että koronan takia kurssi toteutetaan kokonaan etänä, mutta verkossakin on ajatusten vaihto onnistunut.
– Olemme saaneet mielenkiintoisia keskusteluja aikaiseksi muun muassa yritysten todellisesta vastuullisuudesta ja sen kehittämisestä. Siitä kiitos kanssaopiskelijoille. Mielestäni on tärkeää, että vastuullisuutta opiskellaan aikaisessa vaiheessa kauppatieteiden opintoja, jotta vastuullisuudesta tulisi kiinteä osa tulevaisuuden yritysmaailmaa, Hyöky visioi.
Lisätietoja: lehtori Teuvo Kantanen, puh. 050 330 8008, teuvo.kantanen(at)uef.fi