Arviointi kehittämisen tukena, kevät 2025

100 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

Arviointia ohjaavat lait ja linjaukset. Organisaatiotasoinen linjakas arviointikäytänteiden kehittämistyö. Arvioinnin tehtävät ja tarkoitukset kasvatuksen ja koulutuksen kehittämisen, tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen koulutuksen toteutumisen ja luotettavuuden näkökulmasta. Arvioinnin eettiset perusteet nykyajassa.

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- tuntee arviointityötä ohjaavat kansalliset linjaukset ja lainsäädännön

- osaa kehittää kasvatuksen ja koulutuksen arvioinnin periaatteita päiväkoti-, koulu tai oppilaitostasolla linjakkaasti

- tietää erilaisia arvioinnin muotoja ja osaa arvioida niitä koulutuksen kehittämisen, oikeudenmukaisuuden ja luotettavuuden näkökulmasta (GT: etiikka, kriittinen ajattelu)

- osaa analysoida arvioinnin kehittämistyötä kriittisesti (GT: kriittinen ajattelu)

Kohderyhmä:

Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopintoja suorittavat, katso linkistä opintokokonaisuuden tiedot ja ohjeistus

Suoritustavat:

Tallenteisiin perehtyminen 6 t. Sähköisessä oppimisympäristössä olevien tehtävien

tekeminen tallenteita ja kurssikirjallisuutta käyttäen 129 t.

Toteutustavat

Tallenteiden katsominen ja tehtävien tekeminen omatoimisina verkko-opintoina

Oppimateriaalit:

Soveltavissa tehtävissä pakollinen:

-Atjonen, P. (2023). Akateemisen oppimisen ja osaamisen arviointi. Tutkimuspuheenvuoro Itä-Suomen yliopistosta. Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian osasto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5025-3 (saatavilla sähköisesti)

- Fischer, J., Bearman, M., Boud, D., & Tai, J. (2024). How does assessment drive learning? A focus on students’ development of evaluative judgement. Assessment & Evaluation in Higher Education, 49(2), 233–245, https://doi.org/10.1080/02602938.2023.2206986 (saatavilla sähköisesti)

- Hailikari, T., Virtanen, V., Vesalainen, M., & Postareff, L. (2022). Student perspectives on how different elements of constructive alignment support active learning. Active Learning in Higher Education, 23(3), 217–231. https://doi.org/10.1177/1469787421989160 (saatavissa

sähköisesti)

Tehtävissä avuksi ovat myös:

- Biggs, J., Tang, C., & Kennedy, G. (2022). Teaching for Quality Learning at University. 5th ed. McGraw Hill education (UK).
TAI Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University. Buckingham: SRHE and Open University Press Imprint. 4th Ed.

- Nieminen, J. H. (2024). How does assessment shape student identities? An integrative review. Studies in Higher Education, 1–19. https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2334844 (saatavissa sähköisesti)

- Ouakrim-Soivio. 2016. Oppimisen ja osaamisen arviointi. Otava. (ei saatavissa sähköisesti)

- Korkeakoski. 2016. Arvioi ja menesty! Arviointitoiminnan perusteet, prosessit ja vaikuttavuus. Mediapinta (ei saatavissa sähköisesti)

- muut opettajan sähköisessä oppimisympäristössä ilmoittamat sähköisesti saatavissa olevat resurssit

Opintojakso sisältyy Kasvatus ja koulutusalan johtamisen perusopintoihin. Tutustu opintokokonaisuuden kuvauksen ja ohjeisiin.

Katso ohjeita avoimeen yliopistoon ilmoittautumisesta ja opintojen aloittamisesta (tallenteen kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 20€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024-2025.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Päiväopetus

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa.

Avaa sivun yläosassa oleva sininen toteutus-palkki ja Katso myös opetuksen aikataulu.
”Avoimen pienryhmä” on tekninen nimike, ei oikea opetusryhmä.

Huomioi, että avoimen yliopiston ilmoittautuminen päättyy noin viikkoa ennen Pepin opetukseen ilmoittautumisajankohtaa.

Ilmoittautuminen avoimen yliopiston opiskelijaksi avautuu 25.11.2024.

Suoritusaika kolme kuukautta

Suomi