Farmasian yleinen ja epäorgaaninen kemia, syksy 2024

Hinta:
80 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Atomien rakenne. Alkuaineiden jaksollinen järjestelmä. Kemialliset sidokset ja molekyylien rakenne. Kemiallinen reaktio, stoikiometria ja liuosten ominaisuuksia. Tasapainoreaktiot. Hapot, emäkset ja puskuriliuokset. Lääkeaineiden ionisoituminen ja vesiliukoisuus. Reaktionopeus ja säilyvyystutkimukset. Termodynamiikka. Hapetus-pelkistys-reaktiot. Epäorgaanisten yhdisteiden kemialliset ominaisuudet ja lääkinnällinen käyttö.

Osaamistavoitteet: Farmasia on tiede, joka perustuu kemiaan. Ymmärtääksesi ihmisen elimistön ja lääkkeiden toimintaa tulee sinulla olla riittävät perustiedot kemiasta. Opintojakson jälkeen osaat:

• selittää alkuaineiden ja yhdisteiden rakenteen sekä keskeiset ominaisuudet
  • kuvata kemiallisen sidoksen muodostumisen
  • selittää kemialliseen reaktioon ja liukenemiseen liittyvät käsitteet sekä soveltaa niitä lääkeaineisiin.
  • kuvata happo-, emäs-, puskuriliuos- ja pH-käsitteen
  • selittää vesiliuoksen pH:n merkityksen happojen ja emästen ionisoitumisessa, ja kuvata miten se vaikuttaa lääkkeiden fysikaalis-kemiallisiin ominaisuuksiin
  • selittää kuinka konsentraatio ja lämpötila vaikuttavat reaktionopeuteen, sekä soveltaa tietoa lääkkeiden säilyvyystutkimuksiin
  • selittää yleisimpien laboratoriokemikaalien ominaisuudet

Kohderyhmä: Farmasian perusopintoja voivat hyödyntää urakehityksensä eri vaiheissa olevat terveydenhuollon ammattilaiset kuten omaa lääkealan osaamistaan kehittävät ja/tai päivittävät henkilöt ja farmasian yliopisto-opintoihin tähtäävät opiskelijat sekä muut aiheesta kiinnostuneet.

Suoritustapa: Luentotallenteet 25 tuntia ja laskuharjoitukset verkko-oppimisympäristössä (eLearn-Moodle) 8 tuntia, omatoiminen opiskelu 70h, tentti perinteisenä valvottuna salitenttinä.

Ajankohta: 5.9.-7.10.2024

Tentti: 7.10.2024 klo 13-16

1. uusinta 22.11.2024 klo 13-16

2. uusinta 31.1.2025 klo 12-15

Arviointiperusteet: Opintojakson loppukuulustelun hyväksytty suorittaminen.

Tentissä on erikseen laskuosa ja teoriaosa, joista molemmista saatava vähintään 50 % pisteistä, muutoin koko tentti hylätään. Opintojakson arvosana määräytyy tentin laskuosan ja teoriaosan yhteispistemäärän perusteella.

Suositeltava kirjallisuus:

Housecroft, Constable: Chemistry, an introduction to organic, inorganic and physical chemistry, Fourth edition, Prentice Hall, England 2010 (Opettajan vinkki: opintojaksolla pärjää hyvin myös pelkällä kurssin luento- ja laskuharjoitusmateriaalilla).

Tämä opintojakso on osa farmasian perusopintoja. Voit ilmoittautua perusopintoihin yksi jakso kerrallaan, tai ostamalla kerralla perusopintokokonaisuuden, joka sisältää yhden lukuvuoden opiskeluoikeuden farmasian perusopintoihin (tästä perusopintokokonaisuuden sivulle). Perusopintokokonaisuuden hinta on 15 e/op, ja yksittäisten opintojaksojen 20 e/op. Perusopintokokonaisuuden ilmoittautuminen on auki 5.8.-29.8.2024. Yksittäisille opintojaksoille voi ilmoittautua vielä tämän jälkeenkin, kunkin opintojakson viimeiseen ilmoittautumispäivään saakka.

Täältä voit katsoa info-tallenteen farmasian perusopinnoista ja farmasian väyläopinnoista Itä Suomen avoimessa yliopistossa lukuvuonna 2024-2025: https://uef.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=cf3665d2-8d8c-455e-8249-b19c00b935a5

Katso yleinen tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 20€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024 - 2025.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-08-05 09:00