Hoitotieteen teoria 1, kevät 2025

Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

• Hoitotieteen tieteenfilosofiset lähtökohdat
  • Hoitotieteen teorioiden kehittäminen ja käsiteanalyysi
  • Hoitotieteen teorioiden kuvaus ja käyttö
  • Hoitotieteellisen tutkimuksen painopistealueita

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

• Kuvata hoitotieteen tieteenfilosofisia lähtökohtia
  • Tunnistaa hoitotieteellisen teorian kehittämistapoja ja käsiteanalyysin merkitystä teorian kehittämisessä
  • Käyttää teorioita hoitotieteellisessä tutkimuksessa
  • Arvioida kansallisen ja kansainvälisten hoitotieteellisen tutkimuksen painopistealueiden merkitystä

Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: digitalisaatio, kriittinen ajattelu, oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen ja vuorovaikutus ja viestintä.

Kohderyhmä: Hoitotieteen opinnot soveltuvat sekä tutkintotavoitteisille opiskelijoille että täydennyskoulutukseksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja asiantuntijoille.

Suoritustapa: Verkko-opinnot ajalla 19.2.-9.5.2025. Seminaarit 16 h etäopetuksena, itsenäinen työskentely pienryhmissä 119 h.

Seminaarit: (pakollinen läsnäolo 100 %, etäosallistuminen)
19.2.25 klo 10-14

20.3.25 klo 10-14

3.4.25 klo 12-16

28.4.25 klo 12-16

Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä, jotka on suoritettava määräaikaan mennessä. Opintojaksolle on ilmoittauduttava viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä. Opintojakson Moodle-alustalle tulee kirjautua mahdollisimman pian opintojakson alkaessa. Kirjautumisohjeet lähetetään opiskelijasähköpostiin ilmoittautumisajan päätyttyä.

Kirjallisuus:

Walker L & Avant K 2019. Strategies for theory construction in nursing. 6.ed. Pearson, New York. Osa 1.

Fitzpatrick, J., & McCarthy, G. (2014). Theories guiding nursing research and practice : making nursing knowledge development explicit. Springer Publishing Company, LLC.

Suositeltavaa oppimateriaalia:

Morata, L. 2017. An evolutionary concept analysis of futility in health care. Journal of Advanced Nursing 74, 1289–1300. DOI: 10.1111/jan.13526.

Schaefer, J .& Welton2, J. 2018. Evidence based practice readiness: A concept analysis. Journal of Nursing Management 26,621–629. DOI: 10.1111/jonm.12599.

Tofthagen, R. & Fagerstrøm, L. 2010. Rodgers’ evolutionary concept analysis–A valid method for developing knowledge in nursing science. Scandinavian Journal of Caring Sciences 24, 21-31. DOI: 10.1111/j.1471-6712.2010.00845.x.

Oheismateriaali verkko-oppimisympäristössä (eLearn-Moodle).

Arviointi: 0-5

Mahdolliset kirjallisuus- ja lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 20 € / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024-2025.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Päiväopetus
Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-08-05 09:00