Hoitotieteen tutkimusmenetelmät: kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät 1, syksy 2024

Avoin yliopisto

• Aineiston keruumenetelmät
  • Tutkimuseettiset kysymykset

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• Ymmärtää laadullisten tutkimusotteiden perusperiaatteita ja menetelmiä
  • Osaa kuvata laadullisen terveystutkimuksen lähtökohdat ja keskeiset ominaispiirteet tutkimusprosessin eri vaiheissa
  • Osaa muodostaa laadullisen tutkimuksen tarkoituksen, kysymyksen asettelun ja tavoitteet
  • Osaa valita laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmiä
  • Ymmärtää tutkimuseettiset lähtökohdat

Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: etiikka, kriittinen ajattelu, kestävä kehitys ja vuorovaikutus ja viestintä.

Esitietovaatimukset: Hoitotieteen tutkimusmenetelmät

Kohderyhmä: Hoitotieteen opinnot soveltuvat sekä tutkintotavoitteisille opiskelijoille että täydennyskoulutukseksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja asiantuntijoille.

Suoritustapa: Verkko-opinnot ajalla 7.10.- 28.10.2024. Seminaari etäyhteydellä 4h (pakollinen osallistuminen). Etiikkatesti 2h. Oppimistehtävä 20 h. Itsenäinen työskentely 24 h. Verkko-oppimisympäristön ja opetusteknologisten sovellusten hyödyntäminen. Läsnäolo seminaarissa 100 %.

Seminaarit: (pakollinen läsnäolo 100 %, etäyhteys)

7.10.2024 klo 8.00-11.30

Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä, jotka on suoritettava määräaikaan mennessä. Opintojaksolle on ilmoittauduttava viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä. Opintojakson Moodle-alustalle tulee kirjautua ensimmäisen viikon aikana. Kirjautumisohjeet lähetetään opiskelijasähköpostiin ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiperusteet: Osallistuminen eettiseen seminaariin, tietotesti (hyv/hyl). Numeerinen arviointi oppimistehtävän perusteella 0-5.

Esitietovaatimukset: Hoitotieteen tutkimusmenetelmät

Kirjallisuus:

Holloway, Immy; Wheeler, Stephanie.; Holloway, Immy.; ProQuest (Firm); Qualitative research in nursing and healthcare. e-kirja, 2010 tai uudempi. Sivut 3-71, 87-106.

Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/

Elo, S., Kajula, O., Tohmola, A., & Kääriäinen, M. (2022) Laadullisen sisällönanalyysin vaiheet ja eteneminen. Hoitotiede, 34(4), 2015-225. Journal.fi

Polit, D.F. & Beck, C.T. (2012) Part 1. The purpose of nursing research. Table 1.3 (page 17). Pages 16-24.

Opintojaksolla erikseen osoitettava materiaali.

Mahdolliset kirjallisuus- ja lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 20 € / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024-2025.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Päiväopetus
Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-08-05 09:00