Johdatus ohjauksen teoriaan ja käytäntöön, syksy 2024

100 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

Ohjauksen yhteiskunnalliset, historialliset ja kulttuuriset perusteet, alan peruskäsitteet sekä ohjaustoiminnan peruselementit. Ohjausasiantuntijuuden ja ohjaustyön etiikan peruslähtökohdat. Ohjaus yhteiskunnassa, ohjauksen kontekstit ja keskeiset ohjauksen lähestymistavat.

Tavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- tuntee ohjauksen yhteiskunnalliset, historialliset ja kulttuuriset perusteet sekä alan peruskäsitteistöä (toimijuus, ohjausvuorovaikutus, ohjauksen institutionaalisuus, ura)

- tunnistaa ohjausvuorovaikutuksen perusilmiöitä sekä oppii jäsentämään ohjausta kohteellisena prosessina

- tunnistaa ohjausasiantuntijuuden ja ohjaustyön etiikan lähtökohtia

- tunnistaa ohjaustyön eri konteksteja ja lähestymistapoja

- soveltaa oppimaansa oman ohjausasiantuntijuutensa kehittämiseen

Kohderyhmä:

Ohjauksen peruskäsitteistä, lähtökohdista ja ohjauksen teoriasta kiinnostuneet

HUOM!

Opintojakso muodostuu kahdesta osasta, mihin ilmoittaudutaan yhteisellä ilmoittautumisella.
a) FK00CP34 Johdatus ohjauksen teoriaan ja käytäntöön, kirjallisuus 2 op

b) FK00CP35 Johdatus ohjauksen teoriaan ja käytäntöön, oppimistehtävät 3 op

Suoritustavat:

a) kirjallisuuteen perustuva Moodle-tentti

b) videoluennot (tallenteet) ja luentoihin perustuva lokikirja + itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät

Oppimateriaalit
Tentittävä kirjallisuus:

• Vehviläinen, S. (2014) Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
    JA
  • artikkelikokoelma:
    - Vehviläinen, S. .2021. Itseohjautuvuudesta osallisuuteen: Ohjaus Aikuiskasvatuksessa vuosina 1996–2021. Aikuiskasvatus, 41(4), 355–365.
    - Varjo, J., Kalalahti, M., & Silvonen, J. 2020. Mihin oppilaita ohjataan? Opinto-ohjauksen rationaliteetit peruskoulun opetussuunnitelmien perusteissa. Kasvatus & Aika, 14(4), 4–20.
    - Toiviainen, S. & Halonen, T. 2017. Januskasvoinen portinvartija: ohjaus tukena ja kontrollina julkisissa palveluissa. Teoksessa S. Aaltonen Ja A. Kivijärvi (toim.) Nuoret aikuiset hyvinvointipalvelujen käyttäjinä ja kohteina (sivut 151-172). Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 136

Muu kirjallisuus:
  • McLeod, J. (2019). An introduction to counselling and psychotherapy: theory, research, and practice (Sixth edition.). Open University Press/McGraw-Hill Education. (soveltuvin osin)
  • Moodlessa jaettava oheiskirjallisuus ja -materiaalit.

HUOM! Opiskelijavalinta: Avoimen yliopiston opiskelijamäärän kiintiö 20 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Katso ohjeita avoimeen yliopistoon ilmoittautumisesta ja opintojen aloittamisesta (tallenteen kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 20€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024-2025.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Iltaopetus

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa: kirjallisuus, oppimistehtävä
Avaa sivun yläosassa oleva sininen toteutus-palkki ja katso tarvittaessa opetuksen aikataulu mahdollisesta opetusryhmästä. ”Avoimen pienryhmä” on tekninen nimike, ei oikea opetusryhmä.

Suoritusaika

• aloitusinfo 12.9.2024 klo 17.00 - 18.00
  • kirjallisuuden tenttipäivät
  • luentotallenteet (lähiluennoissa ei etäosallistumismahdollisuutta)
  • oppimistehtävien palautus mennessä

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisen käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansioja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-08-08 09:00