Kasvatuksen yhteiskunnalliset perusteet, koulutuskohtainen osa (kasvatus- ja aikuiskasvatustiede), kevät 2025

Avoin yliopisto
smart for good
Laajuus:
3 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Opetus, kasvatus ja psykologia
Toteutusmuoto:
Itsenäinen opiskelu, Monimuoto, Etäopetus
Hinta:
60 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

Kasvatuksen yhteiskunnallisen tutkimuksen luonne, keskeiset käsitteet ja teoriat. Koulutuksen funktiot ja oppijoiden diversiteetti. Koulutuksen ja kasvatuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa eri ikäryhmille.

Tavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- Tunnistaa kasvatussosiologisen näkökulman tieteellisissä teksteissä

- Tunnistaa koulutuksen yhteiskunnallisia ja kulttuuria merkityksiä

- Osaa reflektoida käsitteellisesti omaa koulutusta ja oppimista suhteessa elämänkulkuun ja yhteiskuntaan

- Tunnistaa koulutuspoliittisia haasteita ja osaa analysoida niitä kriittisesti

Kohderyhmä:

Opinnot sopivat kaikille kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisista perusteista ja erityisesti kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen näkökulmasta kiinnostuneille.

Suoritustavat

Aloitustapaaminen 2 t (myös etäyhteys); oppimateriaaleihin pohjautuvat oppimistehtävät 79 t. Tarkemmat tiedot kurssin suorittamisesta käydään läpi ensimmäisellä yhteisellä tapaamisella, johon voi osallistua myös etäyhteyden avulla.

Oppimateriaalit

Silvennoinen, H. Kalalahti, M. & Varjo, J. (toim.) Koulutuksen tasa-arvon muuttuvat merkitykset. Kasvatussosiologian vuosikirja 1 2016. SKTS Nro 73. JA Jarvis 2010. Adult education and lifelong learning: Theory and practice (uusittu 4. painos).

Katso ohjeita avoimeen yliopistoon ilmoittautumisesta ja opintojen aloittamisesta (tallenteen kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 20€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024-2025.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Ilmoittautuminen avautuu 25.11.2024

Päivä- ja iltaopetus

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa.

Huomaa, että avoimen yliopiston opiskelijaksi ilmoittautuminen päättyy noin viikkoa aiemmin kuin opetukseen ilmoittautuminen Pepissä.

Suomi