Monialainen teknologiakasvatus, fysiikka ja kemia, kevät 2025
- Laajuus:
- 3 opintopistettä
- Kampus tai kaupunki:
- Joensuu
- Kategoria:
- Ympäristö- ja luonnontieteet
- Toteutusmuoto:
- Lähiopetus
- Hinta:
- 60 € (alv 0%)
Teknologiakasvatus, tekniikka, teknologinen ja luonnontieteellinen prosessi sekä materiaaliteknologia, Yhteisopettajuus ja monialainen asiantuntijuus, Keksimisen pedagogiikka, Työturvallisuus, Ohjelmoitavat ja sulautetut teknologiat, Digitaalinen mallintaminen, mittaaminen, simulointi ja valmistaminen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa teknologiakasvatuksen monitieteisyyden sekä sen filosofiset, eettiset ja kestävyyden periaatteet
- ymmärtää kuinka tekniikka, teknologinen suunnitteluprosessi ja luonnontieteellisen tiedon muodostumisprosessi eroavat toisistaan.
- on tutustunut teknologiakasvatuksen toteutustapoihin eri koulutusasteilla ja ymmärtää monialaisen teknologiakasvatuksen mahdollisuudet opetuksessa ja oppimisessa
- osaa suunnitella, toteuttaa, analysoida ja arvioida teknologiakasvatuskokonaisuuden yhteistyössä muiden kanssa (jaettu asiantuntijuus ja yhteisopettajuus).
- ymmärtää, kuinka voidaan kehittää teknologisia ideointivalmiuksia, luovuutta ja ongelmaratkaisua
(Tänä lukuvuonna meillä on tarjolla kolme luonnontieteiden opettajille hyödyllistä kurssia: Kvantitatiivisten luonnontieteiden tiedon rakentumisprosessit (kevät 2025), Tutkimusperustainen fysiikan opetus - syventävä osuus (syksy 2024), ja tämä Monialainen teknologiakasvatus, fysiikka ja kemia.)
Toteutustapa: Monimuoto-opetus joka vaatii läsnäoloa Joensuussa. Aktiivinen osallistuminen suur- ja pienryhmäopetuksessa hyv/hyl, tehtävät sekä projekti ja sen raportointi (0-5). Verkkoluennot/luentovideot, kotitehtävät, seminaarityöskentely, sähköinen etätentti.
Suoritustapa: Opintojakso toteutetaan suurryhmäopetuksena (6 t), pienryhmäopetuksena (20 t) ja käytännön yhteistoiminnallisen projektin toteuttaminena ja raportointina (55 t). Opintojakson suoritustavoista ja niihin liittyvistä ajankohtaisista teemoista päätetään lukuvuosittain. Pienryhmissä on opiskelijoita eri asiantuntijuusaloilta.
Oppimateriaali:
- De Vries, M. (Ed.) (2018). Handbook of Technology Education. Springer International Handbooks of Education. Soveltuvin osin.
- Ge, X., Ifenthaler, D., & Spector, J. M. (Eds.) (2015). Emerging technologies for STEAM education: Full STEAM ahead. Cham, Switzerland: Springer. Soveltuvin osin.
- Lavonen, J., Autio, O., & Meisalo,V. (2004.) Creative and Collaborative Problem Solving in Technology Education: A Case Study in Primary School Teacher Education. Journal of Technology Studies 30(2), 107-115.
- Blackhurst, A.E. (2005). Perspectives on Applications of Technology in the Field of Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly, 28, 175–178.
- Sousa, D. A., & Pilecki, T. (2013). From STEM to STEAM: Using brain-compatible strategies to integrate the arts. Thousand Oaks, CA: Corwin.
- Lisäksi kansainvälisiä tai suomenkielisiä referee-artikkelia (laajuus n. 10–30 sivua / artikkeli) julkaisuista Design and Technology Education: an International Journal tai International Journal of Technology and Design Education.
Opintojakson aloitustapaaminen on verkossa 1.4.2025 klo 14.00-16.00, jota seuraa etätapaaminen ja kahdeksan lähitapaamista Joensuussa, joista viimeinen on 20.05.2025. Tarkemman aikataulun näkee Pepin opinto-oppaasta.
Luonnontieteistä, fysiikasta sivuaineena ja alan opetustehtävistä kiinnostuneet, sekä ammatillista osaamistaan kehittävät. Fysiikkaa ja/tai kemiaa lukioissa ja muilla asteilla opettavat.
Yksittäisen opintojakson hinta on 20€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024-2025.
Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.
Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.