Ratkaisukeskeinen kouluttapsykoterapeuttikoulutus
- Päivämäärä:
- 21.3.2025 - 10.4.2027
- Laajuus:
- 45 opintopistettä
- Kampus tai kaupunki:
- Tampere
- Kategoria:
- Sosiaali- ja terveysala
- Toteutusmuoto:
- Monimuoto
- Hinta:
- 9250 € (alv 0%)
Ilmoittautuminen alkaa: 7.10.2024 klo 9.00
Ilmoittautuminen päättyy: 6.1.2025 klo 23.59
Koulutus toteutetaan Itä-Suomen yliopiston ja Väestöliiton Hyvinvointi Oy:n yhteistyönä.
Koulutusohjelma muodostaa prosessiluonteisen yhtenäisen koulutuskokonaisuuden. Kokonaisuus sisältää teoria-, menetelmä-, tutkimustaidollisia- ja pedagogisia opintoja sekä työnohjauksellisen osaamisen kehittämistä. Kouluttajapsykoterapeutin koulutusohjelman suoritettuaan opiskelijalla on sellainen kliininen, pedagoginen ja tutkimustaidollinen osaaminen, että hän on pätevä toimimaan opettajana ja ohjaajana psykoterapeutin nimikeoikeuteen johtavissa koulutuksissa.
Koulutusohjelma on valtakunnallisen yliopistojen psykoterapeuttikoulutuskonsortion suositusten mukainen.
Opinnot jakautuvat kliinisten opintojen (20 op), pedagogisten opintojen (12 op) ja tutkimustaidollisten opintojen (13 op) opintokokonaisuuksiin, jotka toteutetaan toisiaan tukevina sisäkkäisinä prosesseina. Työnohjaus sisältyy osaksi kliinisiä opintoja.
Lähikoulutuspäiviä on yhteensä 21. Lisäksi yksi (1) koulutuspäivä pidetään etäkoulutuksena. Koulutuspäivien lisäksi suoritetaan osittain verkko-opintoina pedagogiset ja tutkimustaidolliset opinnot.
Opinnot edellyttävät opiskelijalta läsnäoloa koulutuspäivissä ja kaikkien opintojen suorittamista. Aikaisempien opintojen hyväksilukua ei käytetä.
Pedagogisista opinnoista 5 op osuus toteutetaan verkko-opintoina. Opintojen tavoitteena on vahvistaa pedagogista osaamista ja kouluttajana kasvamista. Verkkokoulutuksen jälkeen osaat
- suunnitella, kehittää ja arvioida ohjausta, opetusta ja koulutusta pedagogisen prosessin mukaisesti
- hyödyntää erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja - menetelmiä
- arvioida oppimisen prosessia, tuloksia ja pedagogisia ratkaisuja
Opintojakso koostuu verkkotallenteista, oppimistehtävistä ja oppimateriaalista. Tallenteet valaisevat teoreettista taustaa ja auttavat oman koulutustapahtumasi suunnittelussa osana kouluttajapsykoterapeuttikoulutusta. Koulutuksen voit suorittaa omaan tahtiisi osana kouluttajakoulutuksen etenemistä. Suositusaikataulu annetaan kouluttajakoulutuksen alkaessa. Verkko-opintojaksolla on opettaja ohjaamassa opintojen etenemistä.
Kliinisten opintojen opintokokonaisuus syventää ammattialan teoreettista perustaa sekä lisää alalla tehdyn tutkimus- ja kehittämistyön osaamista.
Kliiniseen osaamiseen kuuluu, että opiskelija:
- osoittaa hallitsevansa perusteellisesti oman psykoterapiamenetelmänsä käsitteistön
- osoittaa tuntevansa syvällisesti oman psykoterapiamenetelmänsä keskeisen kehittämistyön ja kehityshistorian
- tuntee laajasti omaan psykoterapiamenetelmäänsä kohdistuvaa kriittistä arviointia ja sitä koskevan tutkimustiedon yhteyden ammatilliseen käytäntöön
- tietää riittävästi muista psykoterapiamenetelmistä ja niiden yhtymäkohdista omaan menetelmäänsä
- hallitsee tiedon psykoterapeuttisesta muutoksesta ja psykoterapeuttista muutosta kuvaavista yleisistä teorioista
- osaa yhdistää omaa psykoterapiamenetelmää koskevan teoriatiedon kliinisiksi sovelluksiksi erilaisissa mielenterveyden häiriöissä ja erilaisten asiakasryhmien kanssa työskennellessään
- pystyy monipuolisesti mukauttamaan psykoterapeuttisia väliintulotapoja hoidon edellyttämällä tavalla
- osoittaa ymmärtävänsä oman elämänkaarensa, oman henkilökohtaisen toimintatapansa ja elämäntilanteensa merkityksen psykoterapeuttisen työn kannalta.
Pedagogiset opinnot syventävät aikuisten oppimisen ja kliinisen opettamisen teoriaa ja käytäntöä sekä työnohjauksen ilmiöitä ja periaatteita.
Pedagogiseen osaamiseen kuuluu, että opiskelija:
- tuntee opetusmalleja ja tunnistaa niiden käyttöalueita psykoterapeutiksi opiskelemisen koulutusprosessissa
- pystyy suunnittelemaan ja toteuttamaan opetusta sekä sisältö- että oppimislähtöistä opetusmallia hyväksikäyttäen ja asettamaan opetukselleen osaamistavoitteet
- pystyy erittelemään oppimisen perusprosesseja ja tunnistaa aikuisen oppimiselle erityisiä oppimisen tapoja
- hallitsee menetelmiä, joilla opiskelijat voivat käsitellä omaa osaamistaan ja osaamisensa kehittymistä erilaisista näkökulmista (esim. omaa toimintaa koskevien selontekojen ja terapiatallenteidensa analysoinnin/tarkastelun avulla)
- hallitsee oppimistilanteiden palautejärjestelmien käytön ja pystyy soveltamaan saamaansa palautetta opetuksensa kehittämisessä sekä koulutusohjelman mukaisten tavoitteiden saavuttamisen suhteen
- hallitsee itsearviointien käytön opiskelijoiden oman etenemisen seurantajärjestelmänä ja oppimisen arvioinnin välineenä (esim. henkilökohtainen oppimissuunnitelma, HOPS)
- pystyy tunnistamaan opettamansa psykoterapiamenetelmän erityiskysymyksiä koulutusryhmän prosessissa ja käsittelemään niitä opiskelijoita kunnioittavalla tavalla
- pystyy opetuksessaan yhdistämään itselleen luontaista opettamiskykyään ja kliinistä taitoaan sekä käyttämään hyväksi sisältötiedon ja kokemuksellisen tiedon yhdistämistä tukevia opetusmenetelmiä.
Tutkimustaidollisissa opinnoissa perehdytään psykoterapiatutkimuksen keskeisiin tuloksiin ja tutkimusmenetelmällisiin lähestymistapoihin.
Tutkimustaidolliseen osaamiseen kuuluu, että opiskelija:
- osoittaa tuntevansa psykoterapian tulostutkimuksen keskeiset tutkimusasetelmat ja tulokset
- osoittaa tuntevansa psykoterapian prosessitutkimuksen keskeiset tiedonhankintatavat ja tulokset
- osaa toteuttaa pienimuotoisen tutkimushankkeen, jossa tuotetaan johonkin psykoterapiamenetelmään ja sen ilmiöihin liittyvää tietoa
- osaa ohjata psykoterapeuttikoulutuksen opiskelijoita opinnäytetyön tekemisessä
- osaa viestiä alan ilmiöistä ja kysymyksenasetteluista erilaisilla foorumeilla ja toimia psykoterapiapalvelujen kehittäjänä erilaisissa toimintaympäristöissä.
Koulutus on terveydenhuollon täydennyskoulutusta. Koulutukseen ovat hakukelpoisia asetuksen VA 1120/2010 koulutuksesta valmistuneet psykoterapeutit, joilla on Valviran myöntämä psykoterapeutin ammattinimike ja riittävä kliininen työkokemus ja osaaminen kouluttajakoulutukseen. Aikaisempi psykoterapeuttikoulutus voi olla myös muu kuin ratkaisukeskeinen, mutta sen tulisi kuitenkin vastata riittävästi kouluttajapsykoterapeutin koulutuksessa opetettavaa psykoterapiamenetelmää. Hakijan tulee huomioida, että Kouluttajapsykoterapeuttikoulutuksella ei saa Kelan pätevyyttä (kuntoutuspsykoterapia) mihinkään terapiamuotoon. Kuntoutuspsykoterapian palveluntuottaja voi kuitenkin halutessaan lisätä koulutustiedon Kelan palveluntuottajarekisterissä oleviin terapeutin koulutustietoihin.
Hakukelpoisuuteen vaaditaan 2 vuoden työkokemus psykoterapeutin työstä. Työtodistuksen lisäksi työkokemusta täsmennetään soveltuvuuden arvioinnin haastattelussa.
Koulutettavien soveltuvuus psykoterapeuttikoulutukseen todetaan etänä toteutettavalla ryhmämuotoisella haastattelulla sekä siihen liittyvällä ennakkotehtävällä. Soveltuvuuden arviointiin kutsutaan 40 hakijaa. Mikäli hakijoita on enemmän kuin 40, niin haastatteluun kutsutaan ensisijaisesti ratkaisukeskeisen viitekehyksen yksilöpsykoterapeutit ja tämän jälkeen hakijat kutsutaan psykoterapeutin työn työkokemuksen pituuden perusteella.
Opiskelijoiden hakukelpoisuuden tarkastamisesta vastaa Itä-Suomen yliopisto. Haastatteluista vastaa kouluttajataho.
Edellisten lisäksi vaaditaan henkilökohtainen soveltuvuus kouluttajapsykoterapeutiksi, riittävä englannin kielen taito ja tietotekniset valmiudet.
Koulutus toteutetaan Tampereella Väestöliiton Hyvinvointi Oy:n tiloissa.
Ensimmäinen seminaari järjestetään 21.-22.3.2025.
Koulutuksen päivämäärät:
Kevät 2025:
pe-la 21.-22.3.2025 (aloituspäivät 1 ja 2)
Pe 25.4.2025 (3)
La 7.6.2025 (4)
Syksy 2025
Pe-la 29.-30.8.2025 (5 ja 6)
Pe 3.10.2025 (7)
La 29.11.2025 (8)
Kevät 2026
Pe-la 23.-24.1.2026 (9 ja 10)
Pe 13.3.2026 (11)
La 25.4.2026 (12)
Pe 12.6.2026 (13)
Syksy 2026
Pe-la 21.-22.8.2026 (14 ja 15)
Pe 25.9.2026 (16)
La 24.10.2026 (17)
Pe 4.12.2026 (18)
Kevät 2027
La 16.1.2027 (19)
Pe 19.2.2027 (20)
Pe-la 9.-10.4.2027 (päätöspäivät 21 ja 22)
Aikataulumuutokset ovat mahdollisia.
Koulutuksen hinta on 9250 euroa, veroton palvelu.
Hinta sisältää teoria- ja menetelmäopinnot ja työnohjauksen.
* Mikäli verosäädöksissä tai niiden tulkinnassa tapahtuu muutoksia koulutuksen toteutusaikana, hintaan lisätään arvonlisävero.
Yliopisto laskuttaa maksajaa tai maksajia viidessä (5) erässä kahden ja puolen (2,5) vuoden aikana. Erät laskutetaan yksi erä kevät- ja toinen erä syyslukukaudella.
Hakukelpoisuuden täyttävät hakijat kutsutaan soveltuvuuden arviointiin, joka pidetään 22–23.1.2025 etähaastatteluna. Soveltuvuuden arviointiin liittyy ennakkotehtävä, joka ohjeistetaan soveltuvuuden arviointiin lähetetyssä kutsussa.
Koulutus alkaa, mikäli opiskelupaikan vahvistaneita on 20 henkilöä.
Mikäli myönnettyä koulutuspaikkaa ei oteta vastaan, tulee se perua kirjallisesti ilmoitettuun osoitteeseen ja määräaikaan mennessä. Koulutuspaikan vahvistamatta jättäminen on maksutonta.
Mikäli opiskelija vahvistaa koulutuspaikkansa, mutta peruu osallistumisensa ennen koulutuksen alkua tai ei saavu koulutukseen, yliopisto perii koulutuksen kokonaishinnasta 50 %.
Mikäli opiskelija keskeyttää osallistumisensa koulutuksen alkamisen jälkeen,
yliopisto perii 50 % jäljellä olevasta koulutuksen hinnasta, eikä jo laskutettuja eriä palauteta. Opiskelijan on ilmoitettava keskeytyksestä välittömästi kirjallisena koulutuksen vastuusuunnittelijalle.
Poikkeuksena ovat lääkärintodistuksella osoitetut sairastumiset.
Mikäli opiskelijan työnantaja (yritys) on sitoutunut maksamaan koulutuksen, opiskelija vastaa siitä, että työnantajan vaihtuessa uusi työnantaja sitoutuu maksamaan koulutuksesta maksamatta olevan osan. Opiskelija toimittaa uuden työnantajan maksusitoumuksen kirjallisesti koulutuksen sihteerille.
Mikäli uusi työnantaja ei sitoudu koulutuksen maksuihin, opiskelija sitoutuu maksamaan ne itse.
Maksaja on velvollinen maksamaan viivästyneelle maksusuoritukselle viivästyskorkoa kulloinkin voimassa olevan korkolain mukaan.
Yhteistyössä
Kouluttaja
Vastuukouluttaja
Kari Muhonen, KM, kouluttajapsykoterapeutti (ratkaisukeskeinen), työnohjaaja STOry - seminaariopetus, työnohjaus.
Kouluttajat
- Inga Järvinen, KM, kouluttajapsykoterapeutti (ratkaisukeskeinen), seminaariopetus, työnohjaus
- Lasse Salmi, MSc, kouluttajapsykoterapeutti (perheterapia), työnohjaaja STOry., seminaariopetus, työnohjaus
- Tarja Santalahti, esh, kliininen seksologi NACS, Väestöliiton Terapiapalveluiden johtava psykoterapeutti, seminaariopetus
- Kirsi Honkalampi, kliinisen psykologian professori UEF, kouluttajapsykoterapeutti (ratkaisukeskeinen), ratkaisukeskeisen psykoterapian tutkimus seminaariopetus.
Lisäksi varaus vieraileviin kouluttajiin sekä osallistuminen kansainväliseen seminaariin/kansainvälisen kouluttajan seminaaripäiviin.
Yliopistopedagogiset opinnot verkko-opintojaksolla opettajana pedagogiikan asiantuntija UEF.