Ruoansulatus ja aineenvaihdunta (RASVA), kevät 2025

Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Sosiaali- ja terveysala, Ympäristö- ja luonnontieteet
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Itsenäinen opiskelu
Hinta:
80 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

Ruoansulatuselimistön rakenne ja toiminta. Ruoansulatuskanavan nesteet ja hormonit. Ravintoaineiden pilkkoutuminen, imeytyminen ja kuljetus. Ravinnonoton säätely. Bioenergetiikka. Hiilihydraatti-, rasva-, proteiini- sekä kolesteroli- ja lipoproteiiniaineenvaihdunta. Veren glukoositason säätely. Kudosten metaboliset profiilit. Metabolian molekulaariset säätelymekanismit. Tyypilliset ruoansulatuselimistön ja metaboliset sairaustilat; esimerkiksi refluksi- ja ulkustauti, haimatulehdus, tyypin 1 ja 2 diabetes, metabolinen oireyhtymä ja hyperkolesterolemia sekä esimerkkejä em. tautitilojen hoitoon käytettävistä lääkeaineista.

Osaamistavoitteet:

Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija

• osaa nimetä ruoansulatuselimistön elinten ja vatsaontelon rakenteet.
  • osaa selittää ruoansulatuselimistön toiminnan ja ravinnonoton säätelyn periaatteet.
  • ymmärtää elimistön hiilihydraatti-, rasva-, proteiini-, kolesteroli- ja lipoproteiiniaineenvaihduntaan liittyvät solutason tapahtumat ja niiden säätelyn.
  • osaa vertailla kudosten aineenvaihduntaa erityyppisissä ravitsemustiloissa.
  • osaa selittää veren glukoosipitoisuuden säätelymekanismit erityyppisissä ravitsemustiloissa.
  • hallitsee perustiedot keskeisistä ruoansulatuselimistöön ja aineenvaihduntaan liittyvistä häiriötiloista ja sairauksista

Opetuksen ajankohta: 7.1.2025-28.2.2025 (Ilmoittautumisaika 5.8–31.12.2024)

Suoritustapa: Verkko-opinnot Moodlessa. Jakson pakollisten oppimistehtävien, testien, itsearvioinnin ja lopputentin suorittaminen.

Arviointi: H (hylätty) – 5 (erinomainen)

Tentit: Lopputentti 28.2.2025, 1.uusintatentti 24.3.2025 ja 2.uusintatentti 25.4.2025

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus:

• Leppäluoto, Rintamäki, Vakkuri, Vierimaa, Lauri: Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan, Sanoma Pro, Sanoma Pro, 8.  painos, 2017 (tai uudempi). Löytyy ekirjana UEFin kirjastosta; primon pysyvä linkki kirjalle: https://primo.uef.fi/permalink/358FIN_UOEF/10iob6c/alma9914882633605966
  • Jyrki Heino ja Matti Vuento: Biokemia ja solubiologia, 1. painos, v 2019 (tai vanhemmat painokset nimellä Biokemian ja solubiologian perusteet) (soveltuvin osin). Löytyy ekirjana UEFin kirjastosta; primon pysyvä linkki kirjalle: https://primo.uef.fi/permalink/358FIN_UOEF/10iob6c/alma9914935957505966
  • Antti Aro, Marja Mutanen ja Matti Uusitupa (toim.): Ravitsemustiede, 4.-7. painos, 2017, soveltuvin osin, verkkosivu: www.oppiportti.fi.
  • Opintojaksolla on Moodle-oppimisympäristö, jossa ovat luentomateriaalit, videoluennot ja ryhmäopetusmateriaalit sekä muut jakson aihepiiriin liittyvät oheismateriaalit.
  • Lisäksi jaksolla on käytössä Visible Body –tietokanta elinten anatomian opiskelua varten.
  • Lisäksi suositeltavat kirjat (soveltuvin osin): Vauhkonen, Holmström: Sisätaudit, Sanoma Pro, 4.-5. Painos (2012 tai uudempi) ja Välimäki, Sane, Dunkel: Endokrinologia, julkaistu 1.4.2009, verkkosivu: www.oppiportti.fi.

Esitietovaatimukset: Johdanto ihmisen biologiaan ja tuki- ja liikuntaelimistö (JIBTU) 2 op ja Biomolekyylit ja organellit (BIMO) 3 op (tai vastaavat tiedot).

Yksittäisen opintojakson hinta on 20€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024 - 2025.

Tämä opintojakso on osa Ihmisen biologian perusopintoja.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot . Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

7.1.2025-28.2.2025, Lopputentti 28.2.2025, 1.uusintatentti 24.3.2025 ja 2.uusintatentti 25.4.2025

Ilmoittautuminen viimeistään 31.12.2024

Suomi

Ilmoittaudu

Voit suorittaa perusopinnot yksi opintojakso kerrallaan, tai ostamalla kerralla yhden lukuvuoden opiskeluoikeuden koko perusopintokokonaisuudelle. Perusopintokokonaisuuden hinta on 375 e (15 e/op), ja yksittäisten opintojaksojen 20 e/op.

Et voi ostaa opintokokonaisuutta, jos olet ostanut yksittäisiä opintojaksoja.

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-08-05 09:00