Solubiologia farmasian opiskelijoille, lv. 2024-2025

Hinta:
60 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Keskeisimmät soluelimet ja biomolekyylit, proteiinisynteesi, lääkevasteen synty, perimän vaikutus sairauksiin ja yksilölliseen lääkevasteeseen, lääkkeiden aineenvaihdunta ja kuljetus elimistössä.

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

• nimetä eri soluelinten rakenteet ja toiminnat
  • tunnistaa keskeisimpien biomolekyylien perusrakenteet ja selittää niiden keskeiset fysikaaliskemialliset ominaisuudet
  • selittää proteiinisynteesin vaiheet ja proteiinien keskeiset toiminnot elimistössä
  • kuvata solun aineensiirtomekanismit
  • selittää solun aineenvaihdunnan ja viestinvälityksen keskeiset piirteet
  • selittää perimän rakenteen ja periytymistavat sekä niiden vaikutukset sairauksien syntyyn ja yksilöllisen lääkehoidon tarpeeseen
  • selittää, kuinka elimistön reseptorit, aineenvaihdunnan entsyymit ja kuljetusproteiinit osallistuvat lääkevasteen syntyyn ja lääkeaineiden aineenvaihduntaan ja kuljetukseen

Kohderyhmä: Farmasian perusopintoja voivat hyödyntää urakehityksensä eri vaiheissa olevat terveydenhuollon ammattilaiset kuten omaa lääkealan osaamistaan kehittävät ja/tai päivittävät henkilöt ja farmasian yliopisto-opintoihin tähtäävät opiskelijat sekä muut aiheesta kiinnostuneet.

Suoritustapa: Verkko-opintoina: Opintojakson suorittaminen edellyttää pohdiskelevan esseen laatimista opintojakson sisällöstä (3 sivua) ja pakollisten tehtävien tekemistä hyväksytysti.

Toteutustapa: Verkko-opinnot eLearn-Moodlessa; tallenteet 16 h, essee, eLearn-Moodle-tehtävät ja omatoiminen työskentely 65 t.

Ajankohta: 5.11.2024-14.1.2025

Arviointiperusteet: Hyväksytty - Hylätty

Oppimateriaalit: Biokemia ja solubiologia (Jyrki Heino ja Matti Vuento), E-kirja (2020) UEF-UEF-Primo – tietokannasta. Farmakokinetiikan perusteet (Ranta, Honkakoski, Ruponen, Vellonen), luvut 3, 4, 17 ja 19 soveltuvin osin; Solunetti.fi – sivusto; Työkirja eLearn-Moodlessa; Esseen tehtävänanto ja ohjeistus eLearn-Moodlessa.

Tämä opintojakso on osa farmasian perusopintoja. Voit ilmoittautua perusopintoihin yksi jakso kerrallaan, tai ostamalla kerralla perusopintokokonaisuuden, joka sisältää yhden lukuvuoden opiskeluoikeuden farmasian perusopintoihin (tästä perusopintokokonaisuuden sivulle). Perusopintokokonaisuuden hinta on 15 e/op, ja yksittäisten opintojaksojen 20 e/op. Perusopintokokonaisuuden ilmoittautuminen on auki 5.8.-29.8.2024. Yksittäisille opintojaksoille voi ilmoittautua vielä tämän jälkeenkin, kunkin opintojakson viimeiseen ilmoittautumispäivään saakka.

Täältä voit katsoa info-tallenteen farmasian perusopinnoista ja farmasian väyläopinnoista Itä Suomen avoimessa yliopistossa lukuvuonna 2024-2025: https://uef.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=cf3665d2-8d8c-455e-8249-b19c00b935a5

Katso yleinen tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 20 € / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024 - 2025.
Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.
Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​
Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-08-05 09:00