Sosiaalityön käytännön työmenetelmät, syksy 2024

Hinta:
100 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Sosiaalityössä käytetyt työmenetelmät, menetelmien teoreettiset lähtökohdat ja sovellukset.

Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa sosiaalityön käytännön työmenetelmistä, selittää menetelmien teoreettisia lähtökohtia, vertailla menetelmien eroja ja yhteneväisyyksiä sekä analysoida niiden käytettävyyttä sosiaalityössä.

Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: etiikka, kriittinen ajattelu, oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen, vuorovaikutus ja viestintä.

Oppimateriaalit:

Thompson, N. & Stepney, P. (toim.) (2018). Social work theory and methods: the essentials. New York, NY: Routledge. E-kirja.
Healy, K. (2012). Social work methods and skills: the essential foundations of practice. Basingstoke: Palgrave Macmillan. E-kirja.
Suositeltava oppimateriaali ilmoitetaan oppimisalustalla (eLearning moodle).

HUOM!

Kohderyhmä: Sosiaalialalla/sosiaalityössä toimivat, sosiaalityöhön aikovat kuntien, järjestöjen ja yksityisten organisaatioiden työntekijät.

Suoritustapa: Yksilötyönä tehtävä oppimispäiväkirja. Ryhmäessee, ryhmän seminaariesitys sekä läsnäolovelvoite posteriseminaariin, sosiaalityön tutkinto-opiskelijoille läsnäolovelvoite seminaariin lähiopetuksena, sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijoille seminaari tarjolla etäopetuksena.

Toteutustapa: Monimuoto-opetus.
Aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu sekä tutkiva ja vertaisoppiminen. Tarkemmat opintojakson toteutukseen liittyvät tiedot löytyvät opintojakson Moodle - oppimisympäristöstä (eLearn).

Itsenäinen opiskelu ja yksilöllinen oppimispäiväkirja verkossa (63 h).
Luennot hybridiopetuksena (6 h). Luennot tallennetaan.

Ryhmäessee ja posteri (60–62 h) sekä posteriseminaari (4–6 h). Seminaari pakollisena lähiopetuksena tutkinto-opiskelijoille, ja etäopetuksena seminaari tarjolla sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijoille (ei tallennetta).

Luennot:

• 15.10.2024 klo 9:15-11:00 SN300
  • 23.10. 2024 klo 9:15-11:00 SN300
  • 28.10.2024 klo 9:15-11:00 SN300

Seminaari etäopetuksena avoimen yliopiston opiskelijoille (ei tallenneta). Seminaarikerrat, joista valitaan yksi:

• 4.12.2024 klo16:00-20:00
  • 10.12.2024 klo 16:00-20:00

Arviointiperusteet:

Oppimispäiväkirja: H-5
Ryhmäessee: H-5
Osallistuminen seminaariin: hyv-hyl (osallistuminen=hyv, ei osallistumista=hyl).
Kokonaisarvosana: 50 % oppimispäiväkirja + 50 % ryhmäessee.

HUOM!

Edeltävät opinnot: Sosiaalityön perusopinnot, Tapauskohtainen sosiaalityö suhteina ja prosesseina TAI Suunnitelmallinen ja vaikuttava asiakastyön prosessi.

Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 20€ / opintopiste, ja opintokokonaisuuksille 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024–2025.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Päivä- ja iltaopetus

Aika: 15.10. - 10.12.2024.

Pakollisista seminaareista valittava joko 4.12.2024 klo16:00-20:00 tai 10.12.2024 klo 16:00-20:00

Opettaja: yliopistonlehtori Riitta-Liisa Kinni ja projektitutkija Laura Häkkilä
Ilmoittautuminen Opintopolussa to 8.8.2024 klo 9.00 – to 26.9.2024 klo 23.59.

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opinto on avattu tutustumista varten. Lisää se opintokoriin. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisen käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Ilmoittautumisen käsittelyn päätteeksi saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos et ole opiskellut Itä-Suomen yliopistossa, saat lisäksi käyttäjähallinnan UEF-tunnuksen aktivointiohjeen. Jos sinulla on jo UEF-tunnus, vaihda tunnuksesi salasana.

Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon. Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-08-08 09:00