Sydämen, keuhkojen ja munuaisten toiminta (SYKE), syksy 2024

Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Sosiaali- ja terveysala, Ympäristö- ja luonnontieteet
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Itsenäinen opiskelu
Hinta:
80 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

Verenkiertojärjestelmä (iso ja pieni verenkierto), sydämen rakenne ja perustoiminta, sydämen toiminnan säätely ja keskeiset sydäntaudit; sepelvaltimotauti ja rytmihäiriöt. Laskimot, valtimot, hiussuonet, imusuonisto, verisuoniston rakenteiden olennaiset osat suhteessa verisuonitauteihin. Verenpaine, sen säätely ja verenpainetauti, verisuonten kalkkeutuminen. Hengityselimistö, hengityksen mekaniikka ja säätely, keskeiset hengityselinsairaudet. Veren, munuaisten rakenne ja toiminta pääpiirteissään, nestetasapaino ja munuaisten toimintahäiriöt. Esimerkkejä em. sairaustilojen lääkehoidoista.

Osaamistavoitteet:

Tämän opintojakson jälkeen opiskelija

• osaa nimetä verenkierto-, hengitys- ja virtsaelimistön keskeiset rakenteet
  • osaa selittää pääpirteissään veren, verenkierto-, hengitys- ja virtsaelimistön toiminnan ja sen säätelyn
  • hallitsee perustiedot näihin elinjärjestelmiin liittyvistä keskeisitä sairauksista.

Opetuksen ajankohta: 22.10.2024-12.12.2024 (Ilmoittautumisaika 5.8–15.10.2024)

Suoritustapa: Verkko-opinnot Moodlessa. Jakson pakollisten oppimistehtävien, testien, itsearvioinnin ja lopputentin suorittaminen.

Arviointi: H (hylätty) – 5 (erinomainen)

Tentit: Lopputentti 12.12.2024, 1.uusintatentti 22.1.2025 ja 2.uusintatentti 21.2.2025.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus:

• Leppäluoto, Rintamäki, Vakkuri, Vierimaa, Lauri: Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan, Sanoma Pro, UEF e-kirja (painettuna 7.-9. painos, 2017 tai uudempi).
  • Opintojaksolla on eLearn-alusta, jossa ovat luentomateriaalit, videoluennot ja ryhmäopetusmateriaalit sekä muut jakson aihepiiriin liittyvät oheismateriaalit.
  • Lisäksi jaksolla on käytössä Visible Body –tietokanta elinten anatomian opiskelua varten.
  • Lisäksi suositeltava kirja: Vauhkonen, Holmström: Sisätaudit, Sanoma Pro, 4.-5. painos, 2012 tai uudempi.

Opintojakso kuuluu myös Terveyden edistämisen opintoihin.

Yksittäisen opintojakson hinta on 20€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024 - 2025.

Tämä opintojakso on osa Ihmisen biologian perusopintoja.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot . Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

22.10.-12.12.2024, Lopputentti 12.12.2024, 1.uusintatentti 22.1.2025 ja 2.uusintatentti 21.2.2025.

Opintojaksolle ilmoittautuminen Opintopolussa viimeistään 15.10.2024.

Suomi

Ilmoittaudu

Voit suorittaa perusopinnot yksi opintojakso kerrallaan, tai ostamalla kerralla yhden lukuvuoden opiskeluoikeuden koko perusopintokokonaisuudelle. Perusopintokokonaisuuden hinta on 375 e (15 e/op), ja yksittäisten opintojaksojen 20 e/op.

Et voi ostaa opintokokonaisuutta, jos olet ostanut yksittäisiä opintojaksoja.

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-08-05 09:00