Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus terveyden edistämisessä, syksy 2024

Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Ravitsemus ja lääkeala, Sosiaali- ja terveysala
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Etäopetus
Hinta:
100 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

• terveyden edistämisen eettinen perusta ja eettiset periaatteet
  • terveyden edistämisen ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä
  • terveys ihmisoikeutena- lähestymistapa
  • terveyden tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus eettisinä periaatteina
  • haavoittuvat ryhmät terveydenhuollossa
  • eettinen argumentointi yhteiskunnallisessa keskustelussa

Osaamistavoitteet:

• analysoi eettisten periaatteiden toteutumista terveyden edistämisen muuttuvissa toiminnoissa
  • tunnistaa ja analysoi terveyden edistämisen etiikan ajankohtaisia kysymyksiä
  • perehtyy 'Terveys ihmisoikeutena' lähestymistapaan
  • syventää ymmärrystään terveyden tasa-arvosta, yhdenvertaisuudesta ja osallisuudesta eettisinä periaatteina
  • tunnistaa haavoittuvien ryhmien erityispiirteitä
  • syventää taitojaan eettisessä keskustelussa ja argumentoinnissa

Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat sekä tutkintotavoitteisille opiskelijoille että täydennyskoulutukseksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja asiantuntijoille.

Ajankohta: Verkko-opinnot ajalla 18.11.2024-17.1.2025.

Luennot: (vapaaehtoinen osallistuminen, etäosallistuminen, luennot tallennetaan)
20.11.2024 klo 09.00 - 15.00
27.11.2024 klo 09.00 - 15.00
4.12.2024 klo 09.00 - 15.00
11.12.2024 klo 09.00 - 15.00

Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä, jotka on suoritettava määräaikaan mennessä. Opintojaksolle on ilmoittauduttava viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä. Opintojakson Moodle-alustalle tulee kirjautua mahdollisimman pian opintojakson alkaessa. Kirjautumisohjeet lähetetään opiskelijasähköpostiin ilmoittautumisajan päätyttyä.

Suoritustapa: Verkko-opinnot
- Osallistavat luennot 24 h (verkossa, luennot tallennetaan)
- Lisämateriaali Moodlessa 6 h
- Soveltava kirjallinen tehtävä (essee -kirjoitus)
- Itsenäinen työskentely 111 h

Arviointi: Suoritukset arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Kirjallisuus:
Ajankohtaiset tieteelliset julkaisut (ilmoitetaan kurssin alussa)

Sihto, M. & Karvonen, S. (toim.) 2016. Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus - lähestymistapoja ja ratkaisuja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Mikkonen, M. 2015. Terveyden tasa-arvon tulevaisuus. Demos Helsinki.

Mahdolliset kirjallisuus- ja lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 20€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024–2025.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-08-05 09:00