pakopeli

Yhdessä pakoon! – Pakopelipedagogiikka yhteisöllisyyden edistäjänä opetuksessa 2024–2026

Haluatko uudistaa opetustasi? Tule tutustumaan pakopelien mahdollisuuksiin kehittää vuorovaikutus-, tiimityöskentely- ja ongelmanratkaisutaitoja.
smart for good
  • Kasvatus ja opetusala
Päivämäärä:
5.11.2024 - 31.12.2025
Laajuus:
6 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Kategoria:
Opetus, kasvatus ja psykologia
Toteutusmuoto:
Monimuoto
Hinta:
0 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Pakopelit tarjoavat mahdollisuuden yhdessä oppimiseen, ongelmanratkaisuun, tiimityöhön ja kriittiseen ajatteluun. Ne ovat keino osallisuuden ja hyvinvoinnin lisäämiseen kouluissa, sillä yhdessä oppiminen kerryttää yksilön sosiaalista pääomaa, lisää hyvinvointia, vahvistaa yhteisöllisyyttä sekä yhdenvertaisuutta. Pakopelipedagogiikassa yhdistyy pelillisyys ja oppiminen.

Toteutus ja sisältö

Hanke sisältää neljä koulutusosiota, joista pelipedagogiikan webinaarit ja verkkokoulutus ovat tarjolla valtakunnallisesti verkossa. Koulutuksen soveltavat osiot, joissa perehdytään pedagogisten pakohuonepelien suunnitteluun ja toteutukseen, toteutetaan alueellisissa ryhmissä Kuopiossa, Joensuussa ja Kajaanissa. Alueellisten ryhmien avulla opettajat pääsevät konkreettisesti suunnittelemaan ja toteuttamaan oman pakopelitoteutuksen oppilaitoksessaan.

Voit ilmoittautua myös yksittäisiin jaksoihin. Ilmoittautumislomakkeet löytyvät jaksojen alta.

1. Pelipedagogiikka-webinaarit 1 op
Koulutusjakso muodostuu neljästä puolen päivän webinaarista (3 h) sekä osallistujien työskentelystä yhteisessä oppimisympäristössä. Webinaareista tehdään myös tallenteet, jotka mahdollistavat osallistujien joustavamman osallistumisen kaikkiin webinaareihin. Webinaarit käsittelevät pelipedagogiikan teoriaa, pelikasvatusta sekä pakopelipedagogiikkaa ja sen soveltamista opetukseen. Valtakunnallinen toteutus. Ilmoittaudu. Viimeinen ilmoittautumispäivä 28.10.2024.

Webinaarien sisällöt:
•    Webinaari 1: Opetuksen uudet megatrendit, pelikasvatus, pelisivistys ja yhteisöllinen oppiminen
•    Webinaari 2: Pakopelipedagogiikka
•    Webinaari 3: Pakopelipedagogiikan erilaiset ympäristöt (virtuaaliset ja fyysiset toteutukset)
•    Webinaari 4: Erilaiset pakopelitoteutukset (toteutukset eri oppiasteilla ja eri sisältöihin liittyen)

2. Pedagogiset pakopelit opetuksessa -verkkokoulutus 1 op
Koulutusjakso on itsenäisesti suoritettava verkkokoulutus, joka johdattaa osallistujan pedagogisten pakopelien suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheisiin. Verkkokoulutus suoritetaan DigiCampus-oppimisympäristössä. Valtakunnallinen toteutus. Ilmoittaudu. Viimeinen ilmoittautumispäivä 31.12.2024.

3. Opetuksen suunnittelu pelipedagogiikkaa hyödyntäen 1 op
Koulutusjakson aikana tutustutaan erilaisiin pelillisiin oppimisympäristöihin ja suunnitellaan omaa pakopelitoteutusta pakopelipedagogiikan suunnittelulomaketta hyödyntäen. Toteutus alueellisissa ryhmissä Kuopiossa, Joensuussa ja Kajaanissa. Ilmoittaudu. Viimeinen ilmoittautumispäivä 28.2.2025.

4. Pedagogisen pakopelin toteutus ja arviointi 3 op
Koulutusjakson tavoitteena on toteuttaa oma pedagoginen pakohuonepeli omassa oppilaitoksessa, esitellä toteutus muille osallistujille ja arvioida toteutuksen onnistumista. Osioon liittyvässä demototeutuksessa kokeillaan yhdessä pakopelin rakentamista ja opitaan konkreettisesti, mitä kannattaa huomioida pakopelitoteutuksessa. Toteutus alueellisissa ryhmissä Kuopiossa, Joensuussa ja Kajaanissa. Ilmoittaudu. Viimeinen ilmoittautumispäivä 31.5.2025.

Koulutusten tavoitteena on tukea yhteisöllisten toimintatapojen kehittämistä sekä opetuksenosallistavien ja luovien tapojen soveltamista perusopetuksessa sekä ammatillisen opetuksen y-aineissa sekä ammatillisten sisältöjen opetuksessa pakopelipedagogiikkaa hyödyntäen.

Hankkeen koulutusten avulla perusopetuksen ja ammatillisen koulutuksen opettajat saavat uusia keinoja toteuttaa opetusta pakopelipedagogiikkaa hyödyntäen. Hankkeessa toteutettavat koulutukset avaavat näkökulmia pelikasvatukseen sekä fyysisten ja virtuaalisten pakohuonepelien suunnitteluun ja antavat tarvittavat työkalut omien pedagogisten pakopelien toteuttamiseen.

Perusopetuksen ja ammatillisen toisen asteen opetushenkilöstö.

Aikataulu

Pelipedagogiikka-webinaarit 1 op

• Webinaari 1: Opetuksen uudet megatrendit, pelikasvatus, pelisivistys ja yhteisöllinen oppiminen, 5.11.2024 klo 13–16
  • Webinaari 2: Pakopelipedagogiikka, 26.11.2024 klo 13–16
  • Webinaari 3: Pakopelipedagogiikan erilaiset ympäristöt, 21.1.2025 klo 13–16
  • Webinaari 4: Erilaiset pakopelitoteutukset, 18.2.2025 klo 13–16

Pedagogiset pakopelit opetuksessa -verkkokoulutus 1 op
Verkkokoulutus avautuu DigiCampuksessa 15.1.2025. Verkkokoulutus on suoritettava 31.5.2025 mennessä.

Opetuksen suunnittelu pelipedagogiikkaa hyödyntäen 1 op

Joensuun alueellinen ryhmä (UEF)

• Aloitustapaaminen 12.3.2025 klo 9–16
  • Välitapaaminen 15.4.2025 klo 9–16
  • Lopetustapaaminen 15.5.2025 klo 9–16

Kuopion alueellinen ryhmä (Humak)

• Aloitustapaaminen 13.3. klo 9-16
  • Välitapaaminen 23.4. klo 9-16
  • Lopetustapaaminen 13.5. klo 9-16

Kajaanin alueellinen ryhmä (Kamk)

• Aloitustapaaminen 12.3.25 klo 9–16
  • Välitapaaminen 23.4.25 klo 9–16
  • Lopetustapaaminen 14.5.24 klo 9–16

Pedagogisen pakopelin toteutus ja arviointi 3 op

Joensuun alueellinen ryhmä (UEF)

• Aloitustapaaminen 19.8.2025 klo 9–16
  • Välitapaaminen 25.9.2025 klo 9–16
  • Lopetustapaaminen 2.12.2025 klo 9–16

Kuopion alueellinen ryhmä (Humak)

• Aloitustapaaminen 8/2025 klo 9–16
  • Välitapaaminen 9/2025 klo 9–16
  • Lopetustapaaminen 12/2025 klo 9–16

Kajaanin alueellinen ryhmä (Kamk)

• Aloitustapaaminen 20.8.2025 klo 9–16
  • Välitapaaminen 17.9.2025 klo 9–16
  • Lopetustapaaminen 3.12.2025 klo 9–16

Koulutus on opetushallituksen rahoittamaa ja osallistujalle maksuton.

JOK logi
humak