Onnistunut opinnäytetyö koostuu monesta eri palasesta. Tiedonhaku on yksi näistä palasista ja sen opastaminen on ohjaajan ja kirjaston yhteistä työtä. Ohjaajan vastuulla on erityisesti sisällölliset seikat, kun taas kirjasto tukee opiskelijaa tiedonlähteiden valinnassa ja hakuteknisissa kysymyksissä.
Alla olevassa taulukossa on kuvattu ohjaajan ja kirjaston välistä työnjakoa tiedonhaussa. Taulukko on suuntaa antava; todellisuudessa vastuut limittyvät toisiinsa.
Ohjaajan ja kirjaston työnjako tiivistetysti
Tehtävä | Ohjaaja | Kirjasto |
---|---|---|
Aiheen rajaus ja tutkimuskysymykset. | X | |
Tausta-aineisto: mitä aiheeseen liittyy, mikä on konteksti. | X | |
Oman tutkimusaiheen käsitteiksi ja hakusanoiksi purkaminen. | X | |
Alaspesifi termistö. | X | |
Oman alan keskeiset kirjallisuustietokannat. | X | |
Tietokannoissa toimivat hakutekniikat (sanankatkaisu, fraasihaku, hakusanojen yhdistäminen operaattoreilla, hakulauseen kirjoittaminen teknisesti oikein). | X | |
Tietokantojen erilaiset toiminnot: rajaukset, hakujen ja tulosten tallentaminen. | X | |
Tiedonhaun aukikirjoittaminen katsaustyyppisiin opinnäytteisiin. | X | |
Lähteiden ja hakutulosten sisällöllinen arviointi. | X | |
Lähteiden arviointi ulkoisten seikkojen perusteella (mm. saalistajalehdet). | X | |
Viitteidenhallintaohjelmien esittely. | X | |
Oppiaineen käyttämä viittaustyyli. | X | |
Muut kuin kirjallisuutta sisältävät tietokantalähteet, esim. korpukset, tilastot, data. | X | |
Opiskelijan ohjaaminen kirjastopalveluihin tarvittaessa (tietoasiantuntijan palvelut, kirjaston ohjeet ja oppaat, tiedonhaun oppimateriaalit). | X | |
Tuntiopetuksen (tiedonhaun kertaus, viitteidenhallinta) tilaaminen seminaariryhmälle. | X |
Kirjaston järjestämän tiedonhaun opintojakson sisältö ja ajankohta
Kirjasto pitää 1 op:n laajuisen alakohtaisen tiedonhaun opintojakson lähes kaikille kandiopiskelijoille. Tiedonhaun opintojakso voi kuulua myös maisteriohjelmien pakollisiin tai vapaaehtoisiin opintoihin.
Sisältöjä sovelletaan alakohtaisesti (mm. käytettävät tietokannat ja harjoitustehtävät) alan julkaisukäytännöistä riippuen.
Opintojakson käytyään opiskelija:
- tunnistaa erilaisia tieteellisiä julkaisutyyppejä ja tietää mitä on tieteellisten julkaisujen vertaisarviointi
- osaa arvioida julkaisun luotettavuutta erityisesti ulkoisten merkkien perusteella
- tietää, mihin hakupalveluun tai tietokantaan kannattaa mennä; löytää oman alansa tietokannat
- ymmärtää, miksi monet tieteelliset julkaisut ovat maksumuurin takana ja ymmärtää avoimen julkaisemisen periaatteet
- osaa purkaa oman tutkimusaiheensa hakukäsitteiksi ja hakusanoiksi
- osaa muodostaa hakusanoista tietokantaan sopivan hakulauseen (ymmärtää tiedonhaun tekniikat, kuten Boolen operaattorit, sanankatkaisun, fraasihaun jne.)
- tunnistaa erilaisia hakutapoja erilaisiin tarpeisiin (esim. systemaattista kirjallisuuskatsausta tai opinnäytetyötä varten)
- osaa arvioida, muokata ja rajata hakutulosta
- ymmärtää viitteiden ja hakujen tallentamisen hyödyn ja on tietoinen hakupalvelujen tarjoamista työkaluista viitteidenhallintaan
- on tutustunut mihin tekoälyä voi hyödyntää tiedonhaussa
- ymmärtää, miten tärkeää on viitata oikein plagioinnin välttämiseksi ja että julkaisuilla on tekijänoikeudet
- ymmärtää tiedonhaun prosessiluonteen: tiedonhaku on harvoin kerralla valmis tai "täydellinen", tiedonhaku elää ja muokkautuu tutkimuksen edetessä.
Opintojakson ajankohta opiskelijan opinnoissa vaihtelee oppiaineittain. Tavoite on, että opintojakso suoritetaan viimeistään kandintyön alkaessa. Osa opintojaksoista onkin ajoitettu niin että ne suoritetaan yhtä aikaa kandiseminaarien kanssa, jolloin tiedonhakua voi soveltaa omaan opinnäytetyöhön.
Tarkista oman alasi opintojakson tiedot Pepistä.
Jatko-opiskelijoille tarkoitettu opintojakso Tutkimuksen tiedonhaku ja hallinta sisältää kaksi moduulia tiedonhausta. Tutustu kurssikuvaukseen Pepissä.
Tiedonhakua opetetaan ja ohjataan koko opiskeluajan
Alla olevassa kuvassa on esitetty kirjaston tarjoama tiedonhaun oppimispolku.
Tutustu oppimispolkuun tarkemmin.